Categories: AfaceriInterviuri

Fintech-ul Mokka plănuiește investiții într-un hub tehnologic, în România

*Mokka este pe profit și plănuiește dublarea anuală a veniturilor în următorii cinci ani

Fintech-ul Mokka plănuiește investiții într-un hub tehnologic, în România, sumele pentru dezvoltare urmând să ajungă la zeci de milioane de euro, în următorii ani, ne-a spus Irene Shvakman, cofondator Mokka, în cadrul unui interviu.

Mokka este un provider de servicii fintech Cumperi acum, plătești mai târziu (Buy Now, Pay Later/BNPL), lider în Europa Centrală și de Est, care s-a lansat în România anul trecut. Compania operează în România, Polonia și Rusia și urmează să se lanseze anul acesta în Bulgaria și anul viitor în Ungaria. România are a doua cotă de piață în portofoliul Mokka, după Rusia.

Irene Shvakman ne-a acordat un interviu despre Mokka și planurile de viitor.

***

Cum au mers afacerile grupului Mokka?

Irene Shvakman: Anul trecut, veniturile Mokka au fost de 40 de milioane dolari, pe toate piețele, și am fost profitabili. Lucrăm cu peste 7.500 de comercianți și avem peste 11 milioane de clienți unici înregistrați în platformă. Spre deosebire de multe companii fintech care continuă să piardă bani an de an, noi, ca grup, ne mândrim cu investiții sănătoase, căutăm modalități de a construi o prezență și afaceri durabile. Suntem de departe cel mai mare jucător buy now pay later din această regiune.

Ce planuri aveți pentru România?

Irene Shvakman: Continuăm să investim în România pentru că găsim oameni profesioniști aici, dar și un interes crescut din partea comercianților și consumatorilor de servicii BNPL. Pe măsură ce ne extindem pe alte piețe din CEE, precum Bulgaria și Ungaria, probabil că vom investi și mai mult în România, pentru a construi aici un hub tehnologic.

Planul nostru este să extindem echipa aici. Deja recrutăm oameni. Plănuim să lansăm Bulgaria în curând, aș spune 3 până la 4 luni. Așteptăm licența în Bulgaria. Vom centraliza o parte din echipă aici, în România. În plus, continăm să investim în produsele și tehnologia noastră, recent am lansat și aplicația pentru mobil Mokka și am investit într-o gamă de plug-in-uri pentru platformele de comerț electronic, care pot integra ușor și rapid soluția de plată Mokka. Aș spune că în următorul an sau doi, vor fi zeci de milioane de dolari care vor fi investiți în această extindere.

Care e ținta dvs de creștere?

Irene Shvakman: În acest an, planul nostru ar fi să ne dublem veniturile, să ajungem la 75-80 milioane de dolari și să continuăm acest tip de creștere rapidă în următorii 3 până la 5 ani. Obiectivul nostru este să ajungem la venituri de 200 -250 milioane de dolari și să construim un business evaluat la 3 până la 4 miliarde de dolari.

Aveți în vedere o listare la bursă, în viitor?

Irene Shvakman: Momentan, suntem o companie privată. Avem investitori de tip venture capital care dețin o participație semnificativă în afacere, precum și fondatori. Dacă vom continua să ne îndeplinim planurile de creștere în următorii 3 până la 5 ani, cu siguranță ne vom uita fie la o listare, fie să aducem alți investitori în afacere, pentru a continua să ne susținem creşterea. Pentru noi, listarea nu ar fi finalul, ci, într-un fel, începutul, pentru că este o modalitate de a strânge mai mult capital pentru a continua să creștem.

Cum v-a afectat războiul afacerea?

Irene Shvakman: Suntem o companie europeană. Investitorii noștri sunt europeni, fondatorii noștri sunt europeni. Ne vedem ca o companie care operează în toată geografia Europei Centrale și de Est. Și suntem, desigur, devastați de război. Iar eu, personal, sunt născută în Ucraina. Am membri apropiați ai familiei la Kiev. Desigur, războiul ne-a atins atât ca afacere, cât și pe mine personal. Compania a contribuit la diferite eforturi de ajutorare a refugiaților ucraineni, atât în ​​România, cât și în Polonia. Continuăm să monitorizăm situația și să evaluăm opțiunile despre cum să mergem mai departe în contextul tragediei care s-a întâmplat (n.n. în privința operațiunilor din Rusia).

La ce vă așteptați în acest an și anul viitor de la piețele pe care sunteți prezenți?

Irene Shvakman: Monitorizăm situația și mediul economic. Credem că va trebui să luăm în considerare inflația în afacere. Comercianții, evident, vor lua în considerare inflația în prețurile pentru consumatori. Însă, credem că relevanța serviciului nostru atunci când prețurile cresc va fi și mai mare pentru că știm că pentru anumiți consumatori va fi un pic mai dificil să plătească și să-și mențină consumul. Astfel, credem că serviciul nostru va fi și mai relevant în acest mediu inflaționist.

De asemenea, credem că toți marii comercianți vor fi interesați de acest produs pentru că devine o cerință standard a consumatorilor. Pe piețe precum SUA și Australia, până la 80% dintre comercianții de top oferă acest serviciu.

Care sunt costurile pentru clienți pentru folosirea serviciului buy now pay later?

Irene Shvakman: By now pay later este atât de popular atât între clienți, cât și între comercianți, în toată lumea, datorită câtorva elemente. În primul rând experiența grozavă a clientului – un client poate decide instant să cumpere și să plătească ulterior, fără să aștepte.

Al doilea lucru valoros este că, la majoritatea comercianților, există un produs cu dobândă zero. Al treilea motiv este că este simplu și transparent. Nu sunt comisioane și taxe ascunse.

În România, operăm cu 200 de comercianți. La toți avem un produs cu dobândă zero pentru clienți. Avem, de asemenea, produse cu dobândă, dar consumatorul are de ales între un serviciu de rambursare pe termen mai scurt, cu dobândă zero, și unul pe termen mai lung, cu ceva dobândă. Avem ceea ce se cheamă un check-out adaptat la nevoile fiecărui client și comerciant.

Comercianții decid ce condiții vor fi oferite în magazinele lor. Ca să putem oferi un produs cu dobândă zero, comerciantul trebuie să plătească ceva. Acei comercianți care apreciază că soluția buy now pay later le va crește achiziția medie și numărul de clienți sunt dispuși să plătească mai mult și noi transformăm asta într-o perioadă mai lungă de dobândă zero. De exemplu, avem comercianți în România care oferă achiziția unui produs cu plata BNPL si au observant creșteri semnificative ale comenzilor când oferă rambursarea în rate egale timp de trei luni, cu dobândă zero.

În România, care ar fi rata de default?

Irene Shvakman:Aș spune că, în ansamblu, avem un palmares grozav în România, pentru că, în primul rând, lucrăm cu comercianți grozavi și ei își cunosc clienții și astfel suntem capabili să aprobăm un procent foarte mare de clienți. Dacă ne comparați cu o bancă tradițională, aceasta în mod normal va aproba  25 până la 30% din cererile clienților. Și asta nu va funcționa pentru un comerciant. Ei vor ca majorității clienților să le fie aprobate împrumuturile. De obicei,  noi aprobăm, la un comerciant, 60-70% dintre clienți pentru prima achiziție. Cu o astfel de rată de aprobare foarte mare, avem o rată foarte, foarte decentă de neplată – undeva de ordinul a 5-7%. Dar, majoritatea clienților care nu plătesc la timp, o fac cu întârziere, după ce le amintim de plată.

Ce este nevoie pentru aprobarea unei plăți de către Mokka?

Irene Shvakman: Întreaga experiență este digitală și în timp real, complet diferită față de o bancă. Dacă ar fi să aplicați la o bancă, în mod normal, ar trebui să completați un formular, cu o mulțime de întrebări despre locul de muncă, salariu, casă, mașină. La noi, întregul proces de aplicare durează mai puțin de un minut și este cu totul digital. Așadar, vă solicităm doar numele, CNP-ul, numărul de telefon și adresa de e-mail. Asta e tot. Nu este nevoie de alte documente. Odată ce primim acele documente, putem lua o decizie în 15 până la 30 de secunde.

Cum luați această decizie?

Irene Shvakman: În spatele deciziei se află multă tehnologie de ultimă oră. În primul rând, există o mulțime de surse de date online, care funcționează în cadrul de reglementare GDPR. În acele 15 secunde, suntem capabili să ne verificăm propriile date, să vedem dacă știm ceva despre tine, și datele externe. Este posibil să obținem informații despre adresa de e-mail – de cât timp este activă. Este posibil să obținem informații despre cartela SIM, pe unele piețe, sunt disponibile informații despre cartela SIM sau despre ID-ul device-ului. Este posibil să interogăm biroul de credit sau alte servicii de date care pot fi disponibile. În acele 15 secunde, algoritmul nostru urmează un anumit proces de interogare a diferitelor surse de date și de transformare a informațiilor pe care le primim despre tine într-o decizie folosind un anumit algoritm matematic. Și odată ce spunem da, îți spunem și cât poți cheltui. După ce a folosit serviciul nostru o dată, un client poate continua să îl utilizeze din nou și din nou, iar suma pe care o poate cheltui poate crește pe măsură ce înțelegem mai bine capacitatea financiară a clienților noștri.

Folosiți doar date publice sau și date cumpărate?

Irene Shvakman: Aceasta este o piață în creștere. Noi nu vindem date, dar există companii care se dedică creării de produse de date, folosind rețelele sociale, folosind e-mailul, folosind SIM. Există tot mai multe servicii de date disponibile. Și da, cumpărăm, astfel de date, suntem unul dintre consumatori, la fel ca majoritatea fintechurilor și băncilor. Dar sunt din ce în ce mai mulți cumpărători. Și băncile tradiționale cumpără acele servicii, comercianții cumpără acele servicii.

Care ar fi profilul clientului aici în România?

Irene Shvakman: Afacerea noastră este interesantă pentru că avem două tipuri de clienți – avem comercianții, pentru că le oferim un serviciu care ar trebui să le dezvolte afacerea, și cumpărătorul. Așadar, profilul cumpărătorului este cel care face cumpărături la retailerul în care ne aflăm. Lucrăm cu aproximativ 200 de comercianți din multe categorii diferite: modă, încălțăminte, ochelari, electronice, mobilă, DIY, copii. Cine este cumpărătorul care folosește serviciul nostru? Ei bine, aș spune că cumpărătorul mediu din România tinde să fie tânăr sau nativ digital. Nucleul clientului nostru se află în acest grup Millenial – Generația Z. Deci, oamenii cu vârste cuprinse între 23 și 38-39 de ani, seamănă foarte mult cu utilizatorii BNPL din întreaga lume. Este interesant că, în ciuda faptului că, desigur, Europa de Est are o anumită tipologie, clientul, acest client digital, acest client Millennial Gen-Z se comportă la fel ca oriunde altundeva în lume. Ei caută o experiență excelentă, fără birocrație.

Care este suma medie pe care românii o împrumută de la dvs?

Irene Shvakman: Achiziția medie este destul de mare. În România, este vorba de 1.000 de lei. Din nou, asta reflectă în ce fel de magazine ne aflăm.

***

Fondat în 2012, Mokka este brandul fintech-ului european Revo Tehnologies, grup de companii specializat în servicii Buy Now, Pay Later care operează în patru țări: Polonia, România, Bulgaria și Rusia.

Fondat de Irene Shvakman (Ucraina) și Fernando Dias Da Silva (Brazilia), cu acționariat suedez și luxemburghez, Mokka oferă retailerilor de top din regiune o soluție de finanțare instantanee si nebirocratică pentru clienți, disponibilă atât online, cât și offline, acoperind astfel nevoile de plată amânată ale consumatorilor pe toate canalele de vânzare ale comercianților.

Mokka este acum disponibilă în peste 7.500 de magazine partenere și acoperă domenii cheie de pe piețele retail precum modă, încălțăminte, produse pentru copii, bijuterii, frumusețe, bunuri de larg consum, electronice, sport sau călătorii. Cu peste 11 milioane de clienți unici înregistrați pe platformă, Mokka este liderul industriei BNPL în Europa Centrală și de Est.

Articole recente

Iohannis: Asigurarea securităţii energetice – obiectiv comun al parteneriatului strategic româno-american

Preşedintele Klaus Iohannis a salutat, duminică, anunţul preşedintelui SUA, Joe Biden, privind finanţarea cu 14 milioane…

3 minute ago

Ucraina: Johnson îl avertizează pe Macron împotriva “oricărei tentative” de soluţie negociată “acum”

Premierul britanic Boris Johnson l-a avertizat duminică pe preşedintele francez Emmanuel Macron împotriva tentativei de…

5 ore ago

Compania Austrian Airlines a anulat zeci de zboruri din cauza contaminărilor cu COVID-19 în rândul personalului său

Compania aeriană austriacă Austrian Airlines a fost nevoită să anuleze sâmbătă 52 din cele 360…

7 ore ago

Summitul G7: Biden îi mulţumeşte lui Scholz pentru ‘leadership’ în criza legată de Ucraina

Preşedintele SUA Joe Biden i-a mulţumit cancelarului german Olaf Scholz pentru "leadership-ul" său asupra răspunsului…

7 ore ago

Kristalina Georgieva (FMI): “Unele suferinţe” s-ar putea produce în lupta contra inflaţiei

Directorul general al Fondului Monetar Internaţional, Kristalina Georgieva, a subliniat importanţa luptei contra inflaţiei în…

7 ore ago