Compania a lansat Ghidul Românului chibzuit
O dilemă care apare tot mai des în discuțiile cu clienții este faptul că veniturile lor stagnează, iar cheltuielile cresc și, atunci, apare întrebarea ce este de făcut, a spus Florin BÂLCAN, Director general Provident Financial România, la Banking Forum, organizat de Financial Intelligence. În acest context, Provident a lansat Ghidul Românului chibzuit, un material practic care adună obiceiuri și soluții simple pentru o gestionare mai eficientă a bugetului familiei.
El a detaliat: “Ne-am dorit să vedem cum putem să oferim niște soluții simple, pragmatice, care să poate fi ușor de abordat de fiecare cetățean. Nu este doar pentru clienții noștri, Ghidul este valabil pentru oricine. Sunt mulți oameni atenți la cheltuielile lor, dar sunt și mulți care au nevoie de ajutor. Educație financiară este o zonă în creștere, la care trebuie să continuăm să punem umărul cu toții.”
Ghidul analizează principalele categorii de cheltuieli – de la rate și cumpărături zilnice, până la energie și divertisment – și propune o abordare realistă, ușor de aplicat, pentru a face economii fără a renunța la confortul zilnic.
Florin BÂLCAN a spus: „Sunt lucruri foarte simple și practice, dar pe care oamenii deseori nu le conștientizează. Dorim să accentuăm ideea de conștientizare și, atunci, punem la dispoziție și niște liste pe care oamenii să își treacă toate cheltuielile, pentru că așa pot să înțeleagă de unde trebuie să înceapă optimizarea.
Ghidul este deschis pentru oricine și credem că ar trebui să fie aplicat constant, pe termen lung. Schimbări mărunte pot să aducă rezultate importante și punem la dispoziție și niște anexe, unde să poți să înregistrezi dacă ai reușit să reduci cheltuielile. Micile beneficii te pot încuraja să mergi mai departe și în luna următoare”.
El a menționat că Provident, alături de colegii din zona bancară, a depus foarte multe eforturi în zona de educație financiară, de-a lungul timpului.
Pentru că se apropie promoțiile Black Friday, ne-am dori ca oamenii să se oprească înainte de a face o cumpărătură și să își pună cinci întrebări, care să îi ajute să descopere dacă ceea ce vor să cumpere este o nevoie sau o dorință, a mai precizat BÂLCAN: “Dacă este o nevoie, atunci cumperi lucrul respectiv, dar dacă este o dorință, mai gândește-te!
De asemenea, am făcut 10 episoade de educație financiară, în care am vorbit despre lucruri foarte pragmatice, despre buget personal, despre pensii private, despre asigurări, despre economisire, despre gestionarea datoriilor, dar în termeni foarte simpli, cât mai ușor, ca să poată să ajungă la îndemâna oamenilor care au cea mai mare nevoie.
Nu în ultimul rând, o problemă pe care o auzim, deseori, de la clienții noștri este: contractele sunt grele, lungi, stufoase. Și atunci, ne-am dorit să avem poate cel mai simplu, scurt, contract care există în industrie și pe care să-l explicăm foarte bine.
Am lucrat cu colegii de la AURSF să definim acest contract și, din 2022, contractele noastre sunt pe site, oricine poate să le consulte, au explicații la fiecare termen, pentru ca oamenii să știe atât ceea ce primesc de la noi, dar și ce îndatoriri au. Să știe că, dacă nu-și plătesc datoriile, vor ajunge să fie raportați la Biroul de Credit.
Este ceva ce trebuie să funcționeze între ambele părți. Astfel, am ajuns la ceea ce facem acum, respectiv customer charter sau contractul moral. Avem 8 milioane de interacțiuni pe an, asta înseamnă circa 20.000 de interacțiuni pe zi, și, pentru noi, este foarte important ca fiecare interacțiune să fie bună, atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri.”
Reprezentantul Provident a mai subliniat că 47% dintre clienți provin din zona rurală, unde au foarte mici opțiuni de finanțare, astfel că instituția are o contribuție semnificativă la creșterea gradului de incluziune financiară: “Credem că e important să putem să le punem la dispoziție cât mai multe posibilități de accesare a unei finanțări reglementate.”
Anul trecut, Provident a înregistrat 20 mii de clienți care au venit fără un istoric de creditare și, dintre aceștia, 6.000 de clienți au mers ulterior la o bancă.
„Considerăm că este exemplul cel mai important de incluziune financiară, pentru că i-am dus la un alt nivel, unde pot să-și ia un credit pentru o casă și să își satisfacă nevoi importante în viață”, a spus Florin BÂLCAN, adăugând: “Avem mai mult de 50% din clienți cărora le oferim o sumă finală mai mică decât ceea ce am putea să le oferim, conform gradului de îndatorare, tocmai pentru că avem aceste discuții. Cred că e foarte important, pentru că vedem că ei trăiesc de la o lună la alta din salariul lor, dar, în momentul în care apare o problemă, nu au bani puși deoparte și, atunci, au nevoie să se împrumute. Deseori, în decursul împrumutului, apare o altă problemă și avem mai bine de 93% din clienți care au cel puțin o întârziere la rată în decursul împrumutului lor. Ceea ce facem noi este să încercăm să-i ajutăm cât de mult, fără a-i penaliza și a le garanta că pot plăti chiar dacă se duc pe termen mai lung. Încercăm să găsim o soluție fără penalizări de întârziere. Pentru noi, doar 1% din venituri reprezintă penalitățile de întârziere.”