Banci

François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale: Modul nostru de viață și cel în care gândim economia trebuie regândite prin lentila sustenabilității

* Începând din 2021, am avut un volum de tranzacții sustenabile de peste 500 milioane de euro

Modul nostru de viață și cel în care gândim economia trebuie regândite prin lentila sustenabilității, consideră François Bloch, CEO, BRD Groupe Société Générale. El a spus, într-un interviu, în exclusivitate, pentru Financial Intelligence:Trebuie să ne orientăm cât mai rapid către modificarea paradigmei energetice la nivel de generare, dar și de consum, privilegiind tehnologiile regenerabile pe de o parte, și eficiența, pe de altă parte.”.

BRD organizează Climate Change Summit, conferință internațională pe tema schimbărilor climatice, la începutul lunii octombrie, împreună cu specialiști reputați în sustenabilitate și economie circulară din România și alte 15 țări.

 ***

Cum considerați că actualul context geopolitic și economic impactează țintele de trecere la o economie verde?

François Bloch : Cred că situația actuală contribuie deja la grăbirea tranziției energetice. Cauzele sunt multiple și s-a discutat mult în ultima vreme cu privire la acestea și la potențiale soluții. Fără îndoială că războiul și toate efectele lui negative, dependența față de gazele naturale ale unui singur furnizor, sau vara care tocmai s-a încheiat, declarată de specialiștii de la Copernicus drept cea mai caldă de la începutul măsurătorilor meteorologice, ne-au demonstrat că modul nostru de viață și cel în care gândim economia trebuie regândite prin lentila sustenabilității. Nu mai putem trăi așa cum eram obișnuiți s-o facem, dar asta înseamnă de fapt o ocazie de reinventare, de creștere și schimbare în mai bine. Deci singurul răspuns posibil este că trebuie să ne orientăm cât mai rapid către modificarea paradigmei energetice la nivel de generare, dar și de consum, privilegiind tehnologiile regenerabile pe de o parte, și eficiența, pe de altă parte.

Care sunt obiectivele de sustenabilitate ale BRD? Aveți un rating de sustenabilitate?

François Bloch : În calitate de companie listată, am urmărit meticulos și hotărât implementarea celor mai bune practici de guvernanță corporativă, comunicare cu investitorii și cu toți ceilalți stakeholderi, așa cum, de altfel, trebuie să fie o companie care își conduce activitatea în conformitate cu standardele ESG. Este un act de responsabilitate și respect pentru clienții, colegii și partenerii noștri, față de autorități, investitori și comunitate.

În fiecare an am căutat să furnizăm o arie largă de informații în cadrul declarațiilor nefinanciare. În  luna mai a acestui an am publicat primul nostru raport de sustenabilitate, Building Tomorrow, elaborat în conformitate cu legislația română, dar și cu standardele GRI Core și GRI4 – suplimentul sectorului de servicii financiare. Raportul  prezintă criteriile ce ţin de protecţia mediului, implicare socială, etică şi guvernanţă, detaliind pe baza celor 7 valori şi principii care caracterizează implicarea financiară şi non-financiară a băncii: prioritizarea clienţilor şi a partenerilor, integritatea, grija, spiritul de echipă, inovarea, responsabilitatea şi angajamentul. Banca noastră îşi gestionează impactul direct asupra climei prin propriile operaţiuni, iar pentru activităţile legate de clienţii corporații, riscul climatic face parte din procesul de management al riscului de mediu şi social (E&S), care acoperă evaluarea riscului clienţilor şi tranzacţiilor.

BRD sprijină și contribuie la îndeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU (ODD), care acoperă toate domeniile vieții economice și sociale, de la valoarea economică generată și până la schimbările climatice, educația de calitate, realizarea egalității de gen, viața sănătoasă, inovare, consum responsabil. Obiectivele noastre de sustenabilitate din zona de business sunt dublate de cele din zona de resurse umane, unde să fii angajator responsabil înseamnă încurajarea și susținerea diversității și a echității de gen, sau să ai obiective legate de reducerea amprentei de carbon, prin investiții în echipamente și infrastructură mai prietenoase cu mediul.

În privința ratingului, ne numărăm printre cele opt companii listate la BVB care au intrat, la începutul acestui an, în analiza Sustainalytics, obținând primele scoruri de sustenabilitate. Pentru BRD, scorul obținut – 19,2 – Risc Scăzut, ne confirmă că ceea ce facem, facem bine și ne  încurajează să continuăm. Acest scor plasează BRD pe locul 19 între 422 de bănci regionale.

Salutăm, de altfel, initiaţiva BVB de a promova investiţiile responsabile şi furnizarea de informaţii ESG de calitate și susţinem iniţiativele care conduc spre mai multă transparenţă şi standardizare la nivelul pieţei în ceea ce priveşte aceste ratinguri.

Care este valoarea creditelor verzi acordate? Care sunt realizările BRD legate de sustenabilitate în 2021- 2022?

François Bloch : Începând din 2021, am avut un volum de tranzacții sustenabile de peste 500 milioane de euro, și am marcat două premiere pe piața locală: cel mai mare credit verde (acordat companiei Hidroelectrica) și prima emisiune de obligațiuni corelată cu obiective de sustenabilitate de la Bursa de Valori București, pentru care banca noastră a fost coordonator unic.

Primele produse verzi au început să apară pe piața persoanelor fizice, iar noi ne înscriem în acest trend cu o ofertă completă de finanțare verde pentru clientela de persoane fizice pe care am lansat-o în acest an, dublată de accelerarea digitalizării, menită să reducă amprenta noastră fizică.

Foarte multe dintre obiectivele de sustenabilitate pe care le urmărim devin materiale prin intemediul politicii de Responsabilitate Socială Corporativă. Astfel, ne propunem să continuăm programele de investiții în societatea românească, în acele domenii pe care noi le considerăm primordiale pentru viitorul ei. Educația, cultura, tinerii și tehnologia, pădurile României și sportul sunt principalele axe care ne-au ghidat eforturile în ultimii ani. Școala9, Alfabetar, Fundația9, Scena9, BRD First Tech Challenge, handbalul românesc, alături, desigur, de minunații noștri voluntari din programul ZiuaV, salariați ai BRD, sunt doar câteva dintre ipostazele prin care suntem alături de societatea românească.

Cât de greu este să aliniați angajații din România la strategia de sustenabilitate?

François Bloch : Observ o preocupare susținută în rândul oamenilor din echipa BRD față de tot ceea ce înseamnă sustenabilitate, fie că este vorba despre munca de concepere a unor produse noi, de procese și moduri inovatoare de lucru sau pur și simplu de inițiative legate de viața cotidiană la birou – managementul selectiv al deșeurilor, economisirea energiei sau acțiunile voluntarilor în cadrul programului BRD Ziua V. Așadar nu, nu este deloc greu ca principiile și ideile legate de sustenabilitate să-și găsească ecou în rândurile colegilor mei din bancă și să fie puse în practică cu rezultate vizibile, care ne încurajează să continuăm.

Cum vedeți perioada următoare, pentru România? Ce obiective de sustenabilitate credeti că își poate propune România?

François Bloch : România, ca și întreaga Europă, traversează o perioadă mai complicată, cu mai multe incertitudini și necunoscute decât de obicei. România, însă, nu este singură. Ea este membră a Uniunii Europene și NATO, ceea ce îi conferă garanții politice, economice și de securitate. În ceea ce privește politicile de sustenabilitate, dacă vorbim despre nivelul macro-reglementărilor, acesta este și unul dintre avantajele apartenenței țării la Uniunea Europeană, cu care România poate evolua în mod sincron. La firul ierbii, observăm schimbarea unor comportamente și o sensibilitate mult mai mare din partea cetățenilor, dar și a companiilor, față de tot ceea ce privește ecologia și economia circulară. O dovedesc interesul crescut față de finanțările din programe europene, naționale și PNRR, precum și apetența cetățenilor față de bunuri de consum verzi, fie că este vorba despre mijloace de transport precum autoturisme electrice sau aparate electrocasnice mult mai eficiente din punct de vedere energetic.

Aceasta este, de altfel, și una dintre temele pe care le vom discuta la Climate Change Summit, conferință internațională pe tema schimbărilor climatice pe care o organizăm la București la începutul lunii octombrie, împreună cu specialiști reputați în sustenabilitate și economie circulară din România și alte 15 țări  (https://climatechange-summit.org/). Acest summit, pe care dorim  să-l organizăm anual, este ocazia de a face schimb de opinii, de a gândi strategii și de a găsi soluții pentru viitorul sustenabil al României.

Vă aşteptaţi la o recesiune în țara noastră? Cum vă așteptați să evolueze dobânzile?

François Bloch : Potrivit unor estimări recente, într-un perimetru economic constant, fără alte evenimente perturbatoare, este probabil ca inflația să revină într-un teritoriu ”single digit” începând cu finalul lui 2023. În mod normal, vom vedea după aceea și intrarea dobânzilor pe o tendință de scădere. Inflația din prezent are anumite cauze și cred că totul este legat de timp, de perioada în care aceste cauze vor fi adresate corespunzător. Europa a depins până acum, într-un mod destul de puțin echilibrat, de un singur mare furnizor de energie, și este momentan pe cale să rezolve această problemă atât prin diversificarea furnizorilor, cât și prin adoptarea unor noi politici de eficiență energetică și implementarea unor noi programe de investiții, în special în producția de energie regenerabilă. Tehnic, este probabil să apară fenomenul stagflației – inflație dublată de creștere economică slabă și de șomaj – pentru că, pe termen scurt, cel mai probabil, creșterea economică nu va depăși nivelul inflației.

Oamenii își pot amâna ratele bancare cu încă nouă luni în anumite condiții. Cum afectează acest lucru activitatea băncii? Aveți clienți care au aplicat?

François Bloch : De la aprobarea OUG și până acum, banca a primit câteva sute de cereri de suspendare a plății ratelor, exclusiv din partea unor clienți persoane fizice ; majoritatea solicitărilor vizau credite de consum. Am făcut-o și în timpul pandemiei și oricând a fost nevoie, pentru că avem datoria și, deopotrivă, interesul să venim în sprijinul clienților noștri. Așadar, cu sau fără existența unei OUG, banca le stă la dispoziție clienților săi cu soluții de restructurare personalizate pe care le oferă în permanență: reeșalonare, rescadențare, refinanțare, conversie și altele.

Articole recente

MAE: Ministrul Oana Ţoiu a discutat cu Marco Rubio despre întărirea Parteneriatului Strategic România – SUA

Ministrul Afacerilor Externe, Oana Ţoiu, şi secretarul de stat al Statelor Unite ale Americii, Marco…

3 ore ago

Acord UE-SUA: Franţa a fost “un pic singură”, regretă premierul francez

Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…

5 ore ago

Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia CJ Buzău; Lungu (PSD): Ar fi o onoare pentru noi

Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…

5 ore ago

This website uses cookies.

Read More