Categories: Burse/Investitii

Goana după metavers stârnește lupta pentru brevete (eToro)

Comentariul analistului eToro, Bogdan Maioreanu

Metaversul, o lume virtuală în care utilizatorii acționează sub forma unor avatare și pot interacționa cu alții, a devenit un subiect de actualitate dincolo de grupurile tradiționale ale împătimiților de jocuri pe calculator. Pentru a-și asigura un loc în noile universuri virtuale, giganții din domeniul tehnologiei au început sa investească masiv în Metavers, iar Facebook a decis chiar să-și schimbe brandul în Meta.

“De ce avem nevoie de pereți și tavane pentru a avea o întâlnire?”, se întreabă Michael Ackerbauer de la IBM, care construiește lumea virtuală a companiei, numită Metaverse. “Am avut întâlniri sub apă și în aer. Întâlnirile sunt acolo unde vrei să fie”. O echipă IBM (IBM) din Europa folosește Metaverse în mod constant, deoarece membrii ei nu se văd de obicei în persoană, a continuat Ackerbauer. S-ar putea crede că aceste cuvinte au fost rostite astăzi, dar, de fapt, acest interviu datează din 2007, cu mult înainte de prezentarea de anul trecut despre Metaverse a lui Mark Zuckerberg de la Facebook.

După aproximativ 15 ani, Metaversul se află tot într-o fază incipientă, dar companiile se grăbesc să fie primele care îi ocupă spațiile virtuale, în speranța de a monetiza acest trend. Potrivit analiștilor de la Bloomberg, metaversul ar putea deveni o piață de 800 de miliarde de dolari americani, de care ar putea beneficia industrii diverse, de la jocuri și publicitate, la NFT și modă de lux. De când Facebook s-a transformat în Meta Platforms, Microsoft (MSFT) creează Mesh, un metavers folosind platforma sa de comunicare, Teams, Unity Software (U) vine cu platforma sa de conținut tridimensional, apare platforma Omniverse a NVIDIA (NVDA), Tencent (TCEHY), cea mai mare companie de jocuri de noroc din lume și Adobe (ADBE) care își folosește instrumentele de creație pentru a proiecta conținut pentru metaverse, intră, de asemenea, pe această piață. Însă acestea nu sunt singurele companii.

Războaiele pentru metavers au început deja. Meta Platforms (FB), IBM, Microsoft (MSFT), HTC (2498.TW), Didi(DIDI), dar și Disney (DIS) și Nike (NKE) au depus o multitudine de cereri pentru brevete și mărci comerciale legate de diferite aspecte ale metaversului și ale tehnologiilor sale. Disney a brevetat deja o personalizare a unui avatar într-un mediu virtual, IBM a solicitat o mulțime de brevete și a primit în urmă cu câțiva ani brevetul care permite unui avatar să se deplaseze între lumile virtuale – “teleportarea în lumea virtuală” și un brevet pentru un sistem și pentru metode de control al grupurilor într-o aplicație de tip metavers.

Nike a depus mai multe cereri de înregistrare a unor mărci comerciale prin care își declară intenția de a produce și vinde îmbrăcăminte virtuală și adidași de marcă. Dolce & Gabbana, Gucci, Adidas (ADS.DE) își creează deja liniile de modă și îmbrăcăminte pentru metavers. Zara – Inditex Group (ITX-U.TI) a lansat pe platforma Zepetto o colecție de modă care se vinde și în magazinele sale din lumea reală și care are aceleași prețuri în magazinele virtuale.

Metaversul este văzut ca fiind următoarea dezvoltare a internetului. Comercianții cu amănuntul nu doresc să fie lăsați deoparte. Walmart (WMT) a depus mai multe cereri de înregistrare a unei mărci comerciale care explorează “furnizarea unei monede digitale și a unui token digital de valoare” pe care membrii ar putea să le folosească într-o comunitate online. Walmart are în vedere servicii în cadrul magazinelor online de retail care oferă mărfuri virtuale, “cu o listă lungă de categorii de produse, de la produse de uz casnic de bază până la jocuri video și instrumente muzicale”.

O căutare pe google legată de patente pentru “metaverse” arată brevete care datează din 1995. O privire mai atentă asupra numărului de brevete depuse care conțin cuvântul metaverse plasează IBM pe primul loc, cu 13% din totalul cererilor de brevete depuse, urmată de Didi cu 10,5% și HTC cu 5,4%. Microsoft se află doar pe locul 8 cu 2,1%, iar Facebook – Meta Platforms nu se regăsește nicăieri în această statistică.

Meta este foarte prezentă în tehnologiile AR/VR care ar putea fi bazele unui metavers imersiv. În ultimii ani, Meta a depus sute de cereri de brevete și a primit recent brevete pentru mișcările pupilei, identificarea pozițiilor corpului și a expresiilor umane pe care compania dorește să le folosească în construirea metaversului său. Purtătorul de cuvânt al Meta, Nick Clegg, a confirmat pentru FT că Horizon Worlds se va baza pe același model de bază de publicitate și comerț direcționat. Cele mai recente brevete ale sale ne dau o idee despre modul în care Meta vrea să monetizeze metaversul prin intermediul publicității, care este în prezent cea mai mare sursă de venit a Facebook. O veste bună pentru investitori, dar consumatorii s-ar putea teme că, folosind tehnologia, compania ar putea fi capabilă în viitor să ne interpreteze starea de spirit și să ne alimenteze cu publicitate direcționată în momentele noastre vulnerabile.

În timp ce metaversul încearcă să își găsească drumul și propune noi moduri de interacțiune socială, atrăgând investiții importante în cercetare și dezvoltare, acesta vine cu un nou set de riscuri cibernetice, unele dintre ele deja experimentate în jocurile online. La începutul lunii noiembrie 2021, Apple (AAPL) a depus cererea pentru un brevet american care poate face “invizibili” anumiți subiecți din metavers. Soluția constă în oferirea unei modalități prin care viitorii utilizatori ai metaversului să excludă din experiența lor virtuală subiecții care jignesc sau atacă în diverse moduri avatarul altuia, prin “blocarea” acestora, așa cum se întâmplă deja în mediile sociale actuale. Un alt brevet interesant al companiei Kyndryl Inc, partener Microsoft, vizează identificarea avatarurilor spam pe baza caracteristicilor multimedia ale acestora, deschizând căi de blocare a conținutului nedorit.

În prezent, metaversul este marcat de o avalanșă de companii care încearcă să blocheze concurența cu brevete și mărci comerciale și care doresc să fie primele care să umple spațiile virtuale cu oameni dornici să rămână acolo, să interacționeze social și gata să cheltuiască bani reali pentru proprietăți virtuale. Dar metaversul de tipul “Ready, Player One” este încă foarte departe în viitor.

Bogdan Maioreanu, analist și comentator de piață al eToro, are peste 20 de ani de experiență în domeniul serviciilor financiare și al investițiilor, precum și un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziții de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank și OTP Bank, pentru a trece apoi la consultanță în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care și IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss și Washington University.

Articole recente

Mesaje contradictorii ale MAE rus despre acordarea statutului de candidate la UE pentru Republica Moldova şi Ucraina

Diplomaţia rusă a transmis vineri mesaje diferite despre decizia statelor UE de a acorda Ucrainei…

24 de minute ago

Ucraina: Parlamentarul Andrii Derkaci, sancţionat deja de Trezoreria SUA, acuzat că spionează în favoarea Rusiei

Principala agenţie de securitate internă a Ucrainei a anunţat vineri că a descoperit o reţea…

27 de minute ago

Prima reuniune a ”Comunităţii Politice Europene” va avea loc anul acesta, anunţă Macron

O primă reuniune a aşa-numitei Comunităţii Politice Europene (CPE) va avea loc în Republica Cehă…

32 de minute ago

UE şi Norvegia au stabilit să-şi consolideze cooperarea pentru garantarea aprovizionării cu gaze

Uniunea Europeană şi Norvegia au stabilit să-şi intensifice cooperarea pentru a garanta surse adiţionale de…

11 ore ago

Klaus Iohannis a reafirmat la Bruxelles convingerea privind viitorul european al regiunii Balcanilor de Vest

Preşedintele Klaus Iohannis a participat, joi şi vineri, la reuniunile liderilor din Uniunea Europeană şi…

12 ore ago

Fondul Proprietatea a anunțat încheierea ofertei de răscumpărare; indice de alocare – 0,2393196964

Fondul Proprietatea a anunțat încheierea ofertei de răscumpărare, indicele de alocare fiind de 0,2393196964, potrivit…

12 ore ago