Planurile de măsuri ale Guvernului pentru reducerea deficitului bugetar vizează, pe lângă reforma companiilor de stat, și tăieri și comasări la instituțiile de supraveghere.
De exemplu, Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), care supraveghează piețele financiare nebancare – piața de capital, asigurări și pensii private, i s-a cerut în clar să reducă nu doar remunerațiile membrilor consiliului și posibil numărul membrilor din acest organism ci și cheltuielile totale cu personalul (cu un procent care poate merge la 30%), conform surselor citate de economica.net.
Însă, în același timp, Autoritatea este membru în organisme precum ESMA, EIOPA, IOSCO, IAIS, OCDE context în care are obligația de a respecta standarde internaționale stricte privind guvernanța și independența autorităților. Independența sa este evaluată de organisme europene, iar lipsa resurselor afectează inclusiv calitatea de membru în aceste organizații (ex. contribuții de 2,4 mil. EUR către organisme europene în 2024). În virtutea atribuțiilor conferite prin legislația națională și europeană, Autoritatea este membru cu drepturi depline în cadrul Boardurilor Autorităților Europene de Supraveghere.
ASF ar trebui să beneficieze de același statut, mod de organizare, funcționare și finanțare ca Banca Națională a României (BNR) și ca orice altă autoritate de reglementare din statele membre ale Uniunii Europene sau din cadrul autorităților centrale europene.
La extrem, încălcarea principiilor promovate de instituțiile din care ASF face parte poate duce chiar la declanșarea unor proceduri de infrigement asupra României, țara care are deja un istoric din acest punct de vedere, mai arată sursa citată.
Ce spune OCDE despre statutul ASF
Afilierea la OCDE, clubul celor mai influente țări din lume, este un obiectiv asumat de România la toate nivelele. Organismul a schițat și câteva principii privind funcționarea instituțiilor de supraveghere, iar independența este și de această dată în centrul discuției. În raportul din aprilie 2024, OCDE avertizează că măsurile bugetare impuse ASF pot afecta autonomia decizională, resursele umane și eficiența supravegherii. De asemenea, Raportul subliniază că impactul taxei speciale impusă A.S.F. de legea anterior menționată, calculată ca procent de 80% din excedentul bugetar, dar nu mai puțin de 33% din valoarea veniturilor curente obținute ca urmare a colectării taxelor, este unul dubstanțial. Conform sursei citate, blocarea accesului la resurse bugetare și umane compromite procesul de armonizare cu reglementările europene și internaționale, afectând:
- evaluările internaționale ale României,
- credibilitatea autorității de reglementare,
- capacitatea țării de a implementa reforme structurale.
- Risc de întârziere sau eșec în implementarea proiectelor europene majore.
Dimensiunea cumulată a celor trei piețe supravegheate de ASF – asigurări, piața de capital și fonduri de pensii private – a atins, la finalul anului trecut, aproape 237 miliarde lei (aproximativ 14% din PIB), reflectând importanța sectorului supravegheat de ASF în funcționarea economiei și în protejarea intereselor a peste 10 milioane de români, a transmis, recent, Alexandru Petrescu, președintele ASF.
Potrivit domniei sale, anul trecut, ASF a continuat reorganizarea și eficientizarea, numărul de posturi fiind redus la 498, iar cheltuielile de personal au scăzut cu 11,8%.