Fără categorie

Gyula Fatér, OTP BANK: Vom vedea efectul real al pandemiei de coronavirus în bilanțurile băncilor, la începutul anului viitor

* “Sunt aproximativ 10.000 de clienți care au aplicat pentru amânarea ratelor”
*”Anumite inițiative legislative pot face rău nu numai sistemului bancar, ci și economiei”
*”Pe termen mediu și lung, mediul de dobânzi negative nu va mai fi sustenabil”

Efectul real al pandemiei de coronavirus în bilanțurile băncilor se va vedea la începutul anului viitor, întrucât, anul acesta, clienții au posibilitatea să își amâne plata ratelor la credite, ne-a spus Gyula Fatér, CEO OTP Bank România, în cadrul unui interviu.

El ne-a vorbit despre rezultatele băncii pe primul trimestru, dar și despre provocările cu care se confruntă.

*** 

OTP Bank a raportat o pierdere de 10 milioane lei, în primul trimestru, pe fondul creșterii riscurilor. Cât de departe sunteți față de bugetul estimat?

Gyula Fatér: Am avut un prim trimestru foarte bun, în acest an, la fel cum rezultatele pe anul trecut au fost un record pentru OTP Bank România.

Vânzările de credite pentru persoane fizice au crescut cu 22%, in primul trimestru, comparativ cu anul trecut. Desigur că pandemia de coronavirus ne schimbă viețile, de aceea, am decis să facem provizioane. Iar acestea ne-au scăzut cifrele, astfel ca am raportat o pierdere de aproape 11 milioane de lei. Venitul total a urcat cu 12%, la 147 milioane lei, în primul trimestru, iar veniturile nete din dobânzi cu 24%, la 115 milioane lei.

În această perioadă, este foarte dificil să compari rezultatele băncilor, deoarece unele bănci nu au creat provizioane. Noi am decis să fim mai conservatori. Nimeni nu știe de fapt ce se va întâmpla, mediul va fi mult mai dificil pentru clienții noștri, din păcate, și, de asemenea, pentru noi.

Fără provizioane, profitul net ar fi fost de aproximativ 30 de milioane lei.

OTP Bank început din 2019 implementeze o strategie de dezvoltare pentru cinci ani, numită Apollo, cu scopul de a dubla cota de piata în cinci ani, la 5%. În ce punct sunteți cu acest plan?

Gyula Fatér: Suntem în formă bună. De aceea am subliniat că rezultatul negativ din primul trimestru nu este determinat de situația din trecut, ci este determinat de o precauție pentru viitor. Anul trecut, am creat un plan solid, bazat pe diverse proiecte.

Digitalizarea este o componentă importantă a acestui program. Lucrăm la câteva proiecte, care să ne sporească capacitatea să lucrăm strict online cu clienții. Suntem printre puținele bănci care oferă Apple Pay și o soluție de plăți pentru Android. Deci nu pornim de la zero, dar dorim să creștem în continuare și să oferim soluții online clienților.

De asemenea, credem că relațiile personale sunt foarte importante pentru clienții noștri. Avem și în acest sens câteva proiecte. Deja am angajat mai mulți colegi care să servească mai bine clienții. Anul trecut, am crescut personalul cu 115 colegi. Vestea bună e că am atras forță de muncă foarte talentată, deși se vorbește de o lipsă a forței de muncă în România. De asemenea, plănuim să ne creștem prezența în piață.

Am pregătit relansarea segmentului de microbusiness, de aceea, eram pregătiți atunci când Guvernul a început programul IMM Invest. Avem colegi în țară care se ocupă cu acest program.

Așadar, am făcut pași importanți în programul nostru. Suntem în linie cu estimările privind cota de piață.

Per total, piața din România a urcat cu 6-7%, iar creșterea noastră este de aproape 20%.

Ati spus ca vizați o creștere organică. Totuși, mai aveți în vedere achiziții, în România?

Gyula Fatér: Prioritatea este creșterea organică, unde sunt multe oportunități. Desigur, dacă sunt oportunități pe piață, le vom analiza.

Câți clienți au cerut amânarea plății ratelor în această perioadă? Ați aplicat amânări numai în baza ordonanței de Guvern sau și voluntar?
Gyula Fatér: Am implementat propriul program – două luni de amânare pentru clienții noștri. Am fost printre primii care am anunțat că, și fără o obligație instituită prin lege, oferim clienților noștri oportunitatea să fie flexibili cu plata ratelor până la finalul lui mai. Desigur, am încurajat clienții care pot să plătească. Dar, acela era momentul când toată lumea era foarte speriată de virus, oamenilor le era teamă chiar să vină la bancă. Le-am spus că își pot plăti ratele oricând, până la finalul lui mai. De asemenea, clienții noștri pot să se bucure și de amânarea reglementată prin lege.

Sunt aproximativ 10.000 de clienți care au aplicat pentru amânarea ratelor.

Care sunt așteptările dumneavoastră cu privire la eventuale defaulturi ale clienților, având în vedere unele afaceri sau închis complet în această perioadă?

Gyula Fatér: Cred că abia la începutul anului viitor vom vedea efectul real al pandemiei în bilanțurile băncilor. Anul acesta, legea care permite amânarea ratelor va ajuta companiile să supraviețuiască. Noi am decis că prioritatea este să ne ajutăm clienții. Contactăm fiecare client, nu doar doar pe cei care nu pot plăti. Am încercat să le explicăm tuturor care e situația și că pot apela la noi dacă au nevoie de ceva. Celor care au plătit, le-am mulțumit. Am vrut să le arătăm că apreciem că își îndeplinesc obligațiile, în acest mediu stresant.

Este foarte important, în prezent, să fii flexibil și deschis cerințelor clienților.

Cum vor afecta legile privind darea în plată și plafonarea dobânzilor sistemul bancar?
Gyula Fatér: Este o nevoie de transparență mai mare în reglementarea tuturor industriilor, nu doar a sistemului bancar. Cred că, într-o anumită măsură, reglementările au sens. Dar, în unele cazuri, anumite inițiative pot face rău nu numai sistemului bancar, ci și economiei.

Cred că legea de amânare a ratelor oferă o imagine clară – are cerințe pentru bănci, dar solicită anumiți pași și din partea clienților.

Știu că există o inițiativă de schimbare a ordonanței de Guvern privind amânarea ratelor. Cred că un act normativ trebuie să rămână în vigoare o perioadă fără să fie schimbat, pentru a înțelege toată lumea ce are de făcut. De asemenea, știu că o prevedere este ca clienții să nu plătească băncilor dobânzi deloc pentru acest an. Este o diferență mare între a amâna o plată și a nu plăti deloc. Băncile trăiesc din dobânzile încasate. De asemenea, plătim dobânzi la depozitele atrase. Modificarea la ordonanță ar însemna că trebuie să plătim în continuare pentru banii colectați, dar nu am primi nicio compensare din credite. Nu este corect. Dar, cred că și această inițiativă va fi declarată neconstituțională.

Trebuie să fin atenți cu legislația, să schimbăm lucrurile pas cu pas, pentru a nu crea un efect advers.

Ce alte provocări vedeți pentru sistemul bancar în această perioadă?
Gyula Fatér: Sunt multe provocări. Acum un an, vorbeam despre provocarea digitalizării. În special în România, este un gap mare între clienții care folosesc soluții digitale de ultimă generație și cei care nu au un cont curent. Băncile trebuie să mențină o varietate largă de servicii. Acum 50, 100 de ani, era un singur canal al băncilor – rețeaua de suscursale. Apoi, s-a trecut la ATM-uri… Problema este că trebuie să menținem rețeaua de sucursale, ATM-urile, la care se adaugă Internet Banking, aplicațiile. Băncile trebuie să administreze canale multiple, iar costurile sunt semnificative. Sunt startupuri care ne pun la încercare, dar, pe de altă parte, ne și ajută. Acum, cu starea de urgență, a trebuit să introducem rapid soluții digitale. De asemenea, a trebuit să ne creștem capacitatea centrului de contact semnificativ, de pe o zi pe alta. Au fost 10.000 de clienți care au cerut amânarea ratelor, dar sigur că numărul de telefoane a fost mult mai mare. Am decis să folosim tehnologia. Am implementat un chatbot, prin care poți aplica pentru amânarea ratelor. Se numește Octavian. Pentru unii clienți acesta este o soluție, în timp ce alții în continuare folosesc canalele tradiționale.

Cum vedeti evoluția dobânzilor, pe termen scurt și mediu?

Gyula Fatér: Pe termen scurt, nu va fi presiune pe dobânzi. Lichiditatea trebuie să crească. Asta fac Guvernele și băncile centrale. Cred că, pe termen mediu și lung, mediul de dobânzi negative nu va mai fi sustenabil.

Dar, consider că putem să fim optimiști că revenirea poate avea loc repede, dar nu spun că vom reveni la vechile obiceiuri.

Trăim vremuri interesante. Noi, profesioniștii din economie, depindem de oamenii de știință. Cât va dura criza și cât de rapidă va fi revenirea depinde, în cele din urmă, de cum putem controla sau vindeca acest virus. Aceasta e soluția finală pentru problemele noastre.

Articole recente

Gaza: Marea Britanie va recunoaşte statul Palestina în septembrie dacă Israelul nu va lua măsuri ‘substanţiale’, declară Starmer

Prim-ministrul britanic Keir Starmer a declarat marţi că Marea Britanie va recunoaşte statul Palestina în…

3 ore ago

Dacă Rusia nu va înceta în zece zile războiul în Ucraina, vom impune sancţiuni, spune Trump

Preşedintele american Donald Trump a prevenit marţi că ultimatul dat omologului său rus Vladimir Putin…

3 ore ago

Fico: Marea Britanie a plătit activiști pentru a influența alegerile din Slovacia în 2023; vom solicita explicații

Prim-ministrul slovac Robert Fico (Smer-SD) a declarat marți că Ministerul de Externe britanic (Foreign Office)…

5 ore ago

Bujduveanu: Transferul unei parcele din Piața Revoluției la MAI, retras de pe ordinea de zi a CGMB

Primarul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu, a anunțat că retrage proiectul privind transferul unei suprafețe…

5 ore ago

Atac cibernetic declarat împotriva Naval Group: Constructorul de nave de război denunţă o “tentativă de destabilizare”

Constructorul de nave şi submarine francez Naval Group a fost, se pare, vizat de un…

5 ore ago

ANRE declanșează acțiuni de control privind plata compensațiilor către consumatori pentru nerespectarea indicatorilor de performanță

ANRE a dispus inițierea unei acțiuni de control la operatorii de distribuție concesionari, în ceea…

7 ore ago

This website uses cookies.

Read More