Marfuri

În spatele importurilor masive de petrol rusesc ale Indiei: cel mai bogat om din Asia (Al Jazeera)

  • Importurile de țiței rusesc ale Reliance au crescut de la 3% înainte de războiul din Ucraina la 50% în prezent.

Președintele Statelor Unite, Donald Trump, a impus o taxă suplimentară de 25% asupra mărfurilor importate din India, din cauza importurilor acestei țări din Rusia, afirmând că acestea contribuie la alimentarea războiului Rusiei în Ucraina, ceea ce a plasat această țară din Asia de Sud în topul țărilor cu cele mai mari taxe vamale.

Deși New Delhi și Moscova sunt parteneri strategici de lungă durată, cu relații care datează din perioada Războiului Rece, iar Rusia este un furnizor important al arsenalului de apărare al Indiei, furia lui Trump s-a concentrat în principal asupra creșterii recente a importurilor de petrol ale Indiei de la vechiul său aliat.

India era „cel mai mare cumpărător de ENERGIE al Rusiei, alături de China, într-un moment în care toată lumea vrea ca Rusia să OPRESCĂ UCIDEREA ÎN UCRAINA – NU E BINE DELOC!” a postat Trump pe platforma sa Truth Social pe 30 iulie.

Pe 19 august, secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, a declarat pentru CNBC că „unele dintre cele mai bogate familii din India” sunt cele mai mari beneficiare ale acestor importuri.

Cel mai mare importator din India de țiței rusesc transportat pe mare a fost Reliance Industries (RIL), condusă de cea mai bogată persoană din Asia, Mukesh Ambani, potrivit Al Jazeera. 

Petrolul brut rusesc a reprezentat doar 3% din totalul importurilor de petrol brut ale rafinăriei RIL din Jamnagar în 2021. De la începutul războiului din Ucraina, această pondere a crescut până la o medie de 50% în 2025, potrivit datelor Centrului pentru Cercetare în Domeniul Energiei și Aerului Curat (CREA) cu sediul în Finlanda.

În primele șapte luni ale anului 2025, rafinăria Jamnagar a importat 18,3 milioane de tone de țiței din Rusia, o creștere de 64% față de aceeași perioadă a anului trecut, în valoare de 8,7 miliarde de dolari. Importurile RIL din Rusia în primele șapte luni ale anului 2025 sunt cu doar 12% mai mici decât importurile totale din 2024, a declarat CREA.

Această schimbare a fost determinată de plafonarea prețurilor la produsele petroliere rusești, care a intrat în vigoare la 5 februarie 2023, a declarat Vaibhav Raghunandan, analist al Uniunii Europene-Rusia la CREA, pentru Al Jazeera.

„Scopul inițial al plafonării prețurilor era de a reduce veniturile Rusiei, asigurând în același timp securitatea aprovizionării la nivel mondial”, a spus Raghunandan. „O reducere a plafonului de preț ar trebui, din punct de vedere tehnic, să facă acest petrol mai atractiv pentru țări precum India și China, dar să limiteze veniturile Rusiei.”

RIL nu a răspuns la o listă detaliată de întrebări din partea Al Jazeera.

Cu toate acestea, stagnarea nivelului plafonului de preț – care se menține la 60 de dolari de mai bine de trei ani – și lipsa aplicării acestuia au atenuat efectul său, a adăugat Raghunandan.

În schimb, o flotă fantomă – o flotă de sute de nave operate de Rusia pentru a evita controlul exporturilor sale – a contribuit la asigurarea faptului că cumpărătorii au plătit mai mult decât plafonul de preț. Chiar în ianuarie, aproximativ 83% din țițeiul rusesc era transportat prin aceste nave, conform datelor CREA. În iunie, procentul a scăzut la 59%.

CREA a urmărit importurile de țiței rusesc ale RIL la rafinăria sa din Jamnagar și exporturile din 2021 până la sfârșitul lunii trecute, potrivit Al Jazeera.
S-a constatat că rafinăria din Jamnagar a exportat produse rafinate în valoare de 85,9 miliarde de dolari la nivel global din februarie 2023 până luna trecută. Se estimează că 42% (36 miliarde de dolari) din aceste exporturi au fost destinate țărilor care au sancționat Rusia.

O treime din totalul exporturilor, în valoare de 17 miliarde de euro (19,7 miliarde de dolari), au fost destinate UE, iar 6,3 miliarde de dolari din produse petroliere au fost destinate SUA, dintre care aproximativ 2,3 miliarde de dolari au fost prelucrate din țiței rusesc.

SUA este al patrulea importator în rândul țărilor individuale, în termeni valorici, din această rafinărie, de la intrarea în vigoare a plafoanelor de preț, fiind depășită doar de Emiratele Arabe Unite, Australia și Singapore. În termeni de volum, SUA este cel mai mare importator din rafinăria Jamnagar, importând 8,4 milioane de tone de produse petroliere de la introducerea plafoanelor de preț până la sfârșitul lunii iulie 2025.

În 2025, SUA au importat produse petroliere în valoare de 1,4 miliarde de dolari de la rafinărie, o creștere de 14% față de anul precedent, ocupând locul al treilea la nivel mondial.
Importurile SUA din Jamnagar constau în principal din componente de amestec (64%), benzină (14%) și păcură (13%).

După RIL, Nayara Energy, deținută în majoritate de firme rusești, inclusiv Rosneft, gigantul de stat din sectorul petrolier și gazier, a fost un important importator de țiței rusesc. Rafinăria sa din Vadinar, a doua cea mai mare rafinărie privată din India după Jamnagar, a obținut, în medie, 66% din totalul importurilor sale de țiței din acest an din Rusia.

În ceea ce privește volumele reale, importurile Nayara din Rusia reprezintă o treime din importurile Reliance din Rusia pentru rafinăria sa din Jamnagar, a declarat CREA.

„O farsă totală”

Analiștii spun că ar fi simplist să se sugereze că India suportă costul tarifelor suplimentare doar în beneficiul unei singure companii.

„Mi se pare că, chiar dacă majoritatea profiturilor ar fi revenit companiei Reliance, guvernul indian a considerat convenabil să continue acest comerț cu Rusia, atât pentru că importurile de petrol mai ieftin au contribuit la reducerea deficitului de cont curent al Indiei, cât și pentru că au transmis un mesaj de nealiniere”, a declarat Rachel Ziemba, cercetătoare asociată la Center for a New American Security, unde se ocupă de interconectarea dintre economie, finanțe și securitate.

India a căutat de-a lungul istoriei să-și demonstreze independența strategică față de marile puteri, refuzând să se alinieze oficial nici măcar în timpul Războiului Rece, fie cu SUA, fie cu Uniunea Sovietică.

Ajay Srivastava, fondatorul Global Trade Research Initiative, cu sediul la Delhi, a declarat pentru Al Jazeera că tarifele impuse de Trump pentru importurile de petrol rusesc ale Indiei sunt „o farsă totală”.

„Întreaga măsură de impunere a tarifelor este o farsă, având în vedere că nu au sancționat cel mai mare importator de petrol rusesc, și anume China”, a declarat Srivastava, adăugând că Trump „se teme să sancționeze China…”

“Dacă mâine Trump și [președintele rus Vladimir] Putin vor ajunge la un acord [cu privire la Ucraina], SUA vor găsi un alt pretext pentru a impune tarife asupra Indiei”, deoarece tarifele au fost determinate de alte probleme, inclusiv frustrarea lui Trump față de faptul că India nu a cedat cererilor comerciale ale SUA, este de părere Ajay Srivastava.

Reliance, a spus el, ar fi putut profita de prețurile mai mici ale petrolului rusesc, iar singurul motiv pentru care este supusă unei anchete este faptul că este o firmă privată, iar este firesc ca oamenii să pună la îndoială cei bogați.

De la intrarea în vigoare a plafonului de preț și până la sfârșitul lunii trecute, 38% din importurile americane de componente pentru amestecuri, 4% din importurile de combustibil pentru avioane și 2% din importurile de benzină au provenit de la rafinăria Jamnagar.

Analiștii prevăd unele schimbări în viitorul apropiat. UE a introdus o interdicție asupra importurilor de produse petroliere rafinate din țiței rusesc, o „schimbare semnificativă de politică”, a declarat Raghunandan de la CREA, adăugând că „dacă va fi aplicată cu strictețe, va avea un impact enorm”. Interdicția urmează să intre în vigoare în ianuarie.

Peste jumătate din exporturile de combustibil pentru avioane ale RIL au fost destinate UE, iar „pierderea acestei piețe ar avea, prin urmare, un impact asupra veniturilor obținute din unele produse mai grele decât altele. Dar, în ansamblu, acest lucru va determina o regândire semnificativă a strategiei lor de export”, a spus el.
Însă, în decembrie, RIL a semnat și un contract pe 10 ani cu Rosneft, și nu este clar cum se va reflecta acest lucru în sancțiuni.

Articole recente

În spatele importurilor masive de petrol rusesc ale Indiei: cel mai bogat om din Asia (Al Jazeera)

Importurile de țiței rusesc ale Reliance au crescut de la 3% înainte de războiul din…

3 minute ago

Un atac cu drone ucrainene provoacă un incendiu și reducerea capacității centralei nucleare rusești de la Kursk

Un atac cu drone ucrainene a provocat un incendiu de scurtă durată la centrala nucleară…

38 de minute ago

Pentagonul a împiedicat Ucraina să lanseze atacuri în interiorul Rusiei – Wall Street Journal

Oficialii americani din domeniul apărării au împiedicat Ucraina să utilizeze rachetele cu rază lungă de…

59 de minute ago

De ce crede Donald Trump că merită Premiul Nobel pentru Pace şi care sunt cele şapte războaie pe care spune că le-a încheiat

Preşedintele SUA, Donald Trump, nu a ascuns niciodată faptul că şi-ar dori foarte mult să…

o oră ago

Preşedintele sud-african pledează pentru “întâlniri urgente bilaterale şi trilaterale între liderii Rusiei, Ucrainei şi SUA”

Preşedintele sud-african Cyril Ramaphosa 'a subliniat urgenţa' organizării de întâlniri între Kiev şi Moscova, cu…

o oră ago

Pentagonul intenţionează să trimită armata la Chicago – presă

Departamentul Apărării al SUA lucrează la un proiect care vizează desfăşurarea armatei în Chicago, în…

o oră ago

This website uses cookies.

Read More