Macroeconomie

INS: Deficitul comercial a crescut cu 13,2%, la 15 miliarde de euro, în primele şase luni din 2024

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie -30 iunie 2024 a fost de 15,090 miliarde de euro, mai mare cu 1,764 miliarde de euro (+13,2%) decât cel înregistrat în perioada similară din 2023, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate vineri, potrivit Agerpres.

În luna iunie 2024, exporturile FOB au însumat 7,750 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 10,529 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,778 miliarde de euro. Faţă de luna iunie 2023, exporturile din luna iunie 2024 au crescut cu 0,1%, iar importurile s-au majorat cu 5,2%.

În primele şase luni din 2024, exporturile FOB au însumat 46,268 miliarde de euro, iar importurile CIF 61,359 miliarde de euro. Exporturile au scăzut cu 2,4%, iar importurile au crescut cu 1% comparativ cu perioada corespunzătoare din 2023.

Ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor au fost deţinute, în primul semestru al acestui an, de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,5% la export şi 36,5% la import) şi alte produse manufacturate (29,3% la export şi 28,4% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie -30 iunie 2024 a fost de 33,649 miliarde de euro la expedieri şi de 45,008 miliarde euro la introduceri, reprezentând 72,7% din total exporturi şi 73,4% din total importuri.

Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri a fost de 12,619 miliarde de euro la exporturi şi de 16,350 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,3% din total exporturi şi 26,6% din total importuri.

Conform INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Articole recente

Topul celor mai bune orașe pentru Generația Z 

Bangkok, Thailanda, este orașul numărul 1 pentru Generația Z, în parte datorită scorurilor sale ridicate…

4 ore ago

Canada a eliminat multe dintre tarifele de retorsiune impuse SUA

Canada a eliminat vineri multe dintre tarifele de retorsiune impuse SUA, marcând un pas semnificativ…

4 ore ago

Cancelarul Merz, despre un acord de pace în Ucraina: Suntem la o distanţă de 10 kilometri şi am parcurs, poate, primii 200 de metri

Cancelarul german Friedrich Merz a descris eforturile de a ajunge la un acord de pace…

4 ore ago

Muncitorii străini au impulsionat economia zonei euro, afirmă Christine Lagarde

Preşedinta Băncii Centrale Europene, Christine Lagarde, a declarat sâmbătă, la simpozionul anual al Rezervei Federale…

5 ore ago

În spatele importurilor masive de petrol rusesc ale Indiei: cel mai bogat om din Asia (Al Jazeera)

Importurile de țiței rusesc ale Reliance au crescut de la 3% înainte de războiul din…

5 ore ago

Un atac cu drone ucrainene provoacă un incendiu și reducerea capacității centralei nucleare rusești de la Kursk

Un atac cu drone ucrainene a provocat un incendiu de scurtă durată la centrala nucleară…

6 ore ago

This website uses cookies.

Read More