Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzCristina Pereteatcu: Războiul din Ucraina a schimbat radical arhitectura de securitate energetică a regiunii, iar Republica Moldova fiind tradițional dependentă de resursele energetice din Rusia, s-a reorientat către alte surse de aprovizionare și și-a diversificat parteneriatele. Cu atât mai mult, sincronizarea tehnică a sistemului electroenergetic cu cel european a fost un pas decisiv, reducând dependența de rețeaua ucraineană și de cea din regiunea transnistreană, și asigurând astfel securitatea energetică.
Crearea pieței angro de energie electrică și dezvoltarea mecanismelor de licitații transparente reprezintă un progres în direcția liberalizării, iar accesul la surse alternative de gaze prin interconectorul Iași–Ungheni–Chișinău și prin punctele de intrare din sud asigură o mai mare reziliență a sectorului.
Totuși, mai sunt provocări de genul capacității inexistente de stocare a gazelor naturale în interiorul țării și lipsa unei infrastructuri interne de producere diversificată a energiei. În contextul procesului de integrare europeană, perspectivele pentru dezvoltarea pieței de energie țin de o integrare mai profundă în piața europeană, ceea ce înseamnă transparență, concurență și acces la prețuri mai competitive.
Dezvoltarea energiei regenerabile și a eficienței energetice, inclusiv prin programe sprijinite de UE, pot reduce presiunea pe balanța comercială și vulnerabilitățile geopolitice.
În actualul context geopolitic, dezvoltarea pieței de energie în Republica Moldova poate fi apreciată drept una dinamică, dar încă extrem de complexă și provocatoare.
Care au fost măsurile luate la nivelul guvernului pentru a apropia Moldova de piețele energetice ale UE?
Cristina Pereteatcu: Aș vrea să menționez aici măsurile legislative și de reglementare, care țin de transpunerea acquis-ului Comunității Energetice și cel al UE:
Asigurarea transpunerii și implementării directivelor UE, finanțarea proiectelor de infrastructură, precum și asigurarea stocurilor și diversificarea surselor într-o manieră durabilă și predictibilă rămân a fi provocări ce trebuie adresate urgent.
Care au fost modalitățile prin care Moldova a ieșit din criza energetică din 2022?
Cristina Pereteatcu: Criza energetică din toamna-iarna anului 2022 a fost cea mai dificilă pentru Republica Moldova de la independență, fiind determinată de reducerea unilaterală a livrărilor de gaze de către Gazprom, bombardamentele asupra infrastructurii energetice din Ucraina, precum și dependența de energia electrică produsă la centrala de la Cuciurgan (Transnistria).
Dar Guvernul Republicii Moldova împreună cu partenerii externi au acționat pe mai multe planuri pentru a depăși criza:
Care sunt principalele investiții energetice la nivelul Moldovei? Aveți ca țintă investițiile în regenerabile și decarbonizare?
Cristina Pereteatcu: În primul rând este crucial de menționat proiectele de interconectări și infrastructură critică:
Extinderea stațiilor electrice și construcția altor interconectări pe termen mediu (Bălți–Suceava, Strășeni–Gutinaș).
Modernizarea rețelelor de transport și distribuție pentru a reduce pierderile și a integra surse regenerabile.
Infrastructura de gaze: extinderea interconectorului Iași–Ungheni–Chișinău și posibil extinderea capacităților de stocare (în cooperare cu Ucraina și România).
Chiar dacă ritmul de instalare a regenerabilelor e promițător, este nevoie de investiții în stocare pentru stabilizarea sistemului, deoarece variabilitatea solarului / vântului pune probleme de flexibilitate. În plan sunt incluse astfel de investiții, precum și transformarea digitală a sectorului energetic, pentru a asigura reziliența, eficiența și fiabilitatea acestuia.
Cum apreciați relația cu România în domeniul energiei?
Cristina Pereteatcu: Relația Republicii Moldova cu România este în primul rând, una strategică, iar în al doilea rând una vitală. În perioada crizei, România a demonstrat, un sprijin fără precedent, devenind partenerul principal al Republicii Moldova, în asigurarea aprovizionării cu energie electrică și gaze naturale. Interconectorul Iași–Ungheni–Chișinău și liniile de interconectare electrică sunt exemple clare ale acestei cooperări. Cooperarea între Republica Moldova și România este în beneficiul ambelor state. Iar România reprezintă pentru noi puntea directă către piața energetică a Uniunii Europene și un partener de încredere în procesul de integrare.
Dacă să mă refer la securitate, România a furnizat până la 90% din consumul nostru de energie electrică, iar prin interconectorul Iași–Ungheni–Chișinău avem acces direct la gazele europene. Din punct de vedere politic, România este deopotrivă ambasadorul și avocatul nostru la nivel european, asigurându-ne sprijin financiar și tehnic consistent pentru tranziția energetică.
Astfel, relația energetică bilaterală nu doar acoperă necesitățile imediate de securitate, dar este și fundamentul integrării pe termen lung a Moldovei în piața energetică europeană.
Care sunt planurile Moldovei pentru dezvoltarea rețelelor energetice?
Cristina Pereteatcu: Planurile Republicii Moldova pentru dezvoltarea rețelelor energetice sunt strâns legate de securitatea energetică, integrarea în piața europeană și tranziția verde. Acestea se concentrează pe câteva direcții majore:
Cum intenționați să atrageți parteneri din alte țări pentru a investi în domeniul energetic?
Cristina Pereteatcu: Guvernul transmite constant mesajul că securitatea energetică și tranziția verde sunt priorități naționale, ceea ce oferă predictibilitate investitorilor.
O altă modalitate ar fi prezentarea unui portofoliu clar de proiecte – regenerabile, interconectări, digitalizare, eficiență – cu termene, bugete și modele de parteneriat, precum și promovarea Moldovei ca platformă de integrare în piața UE, ceea ce oferă investitorilor acces la o piață mai largă decât cea națională.
Avem în vedere crearea unui cadru legislativ și de reglementare atractiv, licitații competitive și transparente și armonizarea legislației cu normele UE.
Republica Moldova deja atrage parteneri externi prin cadrul legal europenizat, mecanisme de sprijin financiar, transparență în implementarea proiectelor și integrarea în piața UE. Toate aceste elemente reduc riscurile și cresc atractivitatea pentru investițiile străine.
Ce ne puteți spune despre sectorul de cercetare/dezvoltare în domeniul energiei din Moldova? Aveți în vedere dezvoltarea unor proiecte pe această zonă (hidrogen, deșeuri, biomasă)?
Cristina Pereteatcu: Moldova a introdus primul „sandbox” de reglementare în domeniul inovării și tehnologiei energetice din regiunea Europei Centrale și de Est. Inițiativa oferă un „spațiu sigur” unde inovatorii, companiile și orice părți interesate pot experimenta soluții energetice inovatoare fără a fi supuse unor cerințe legislative obligatorii. Inovatorii, companii naționale din Moldova și companii internaționale, vor beneficia de o scutire de la reglementări pentru o perioadă fixă de maximum 7 ani, cu posibilitatea unei prelungiri justificate de 5 ani.
În principal, Sandbox-ul de Inovare și Tehnologie Energetică servește ca un spațiu experimental unde inovatorilor și cercetătorilor li se permite să testeze noi produse, servicii și modele de afaceri energetice într-un mediu real. Astfel de teste inovatoare vor duce la inovare și vor oferi dovezi pentru a înțelege dacă reglementările ar trebui modificate permanent.
Spațiile de Testare a Inovației în Reglementări oferă o platformă pentru inovarea produselor, proceselor, serviciilor și modelelor de afaceri, bazată pe intervenții în cadrele de reglementare (reglementări energetice, reglementări de urbanism etc.) și/sau alte condiții-cadru, necesitând implicarea legislatorilor, a administrației publice, precum și a altor părți interesate.
Beneficii pentru companii:
Domenii de experimentare în sectorul energetic luate în considerare pentru „Sandbox”:
Eligibilitate:
Orice persoană fizică sau juridică din Republica Moldova sau din străinătate poate solicita aprobarea „sandbox” dacă nu se află în insolvență sau faliment, nu are conflicte de interese și are un proiect inovator care se confruntă cu bariere fiscale sau legislative.
Proiectele depuse trebuie:
Cererile pentru Sandbox trebuie depuse online prin intermediul site-ului sandbox.energie.gov.md. Inițiativele depuse vor fi analizate de o Comisie Sandbox – compusă dintr-un grup divers de experți din industrie, oficiali guvernamentali și consilieri independenți.
Se va evalua potențialul de inovare al proiectului, impactul său asupra sectorului energetic și fezabilitatea excepțiilor de la reglementări solicitate. Comisia poate recomanda acceptarea preliminară, poate solicita modificări sau poate respinge cererea. Solicitanții sunt informați despre decizie în termen de cinci zile lucrătoare. După aprobarea de către Guvern, proiectul este permis să înceapă, beneficiind de flexibilitățile de reglementare prevăzute în cadrul sandbox. Guvernul joacă un rol crucial în mecanismul general de tip „zonă de testare” (sandbox), prin stabilirea direcției strategice pentru inovarea energetică, aprobarea reglementărilor cheie și autorizarea proiectelor individuale de tip „zonă de testare”. Acesta asigură că zona de testare funcționează în cadrul național de reglementare și se aliniază cu obiectivele mai largi ale politicii energetice
Mecanismul Sandbox este funcțional și mai multe proiecte au fost depuse spre examinare de către Comisie.
Ce ne puteți spune despre prezervarea resurselor de apă din Moldova?
Cristina Pereteatcu: Prezervarea resurselor de apă în Republica Moldova este un subiect critic, având în vedere că țara are o vulnerabilitate hidrologică ridicată și depinde în mare măsură de resurse transfrontaliere. Aproximativ 75% din resursele de apă provin din bazine transfrontaliere (Nistru, Prut), ceea ce face cooperarea cu Ucraina și România esențială. Schimbările climatice duc la secete mai frecvente, scăderea nivelului apelor și poluare accentuată. Moldova are resurse limitate de apă dulce raportat la populație, fiind sub pragul considerat „siguranță hidrică” în Europa.
Unele din soluțiile pe viitor ar fi: Extinderea irigațiilor inteligente (drip irrigation) în agricultură; Stimularea eficienței la consumatori; Implementarea de tehnologii verzi pentru tratarea și reutilizarea apelor uzate; Consolidarea cooperării internaționale pentru management transfrontalier al apelor (Nistru, Prut).
Ce ne puteti spune despre rata de absorbție a fondurilor europene și provocările determinate de accesul la consultanță de specialitate?
Cristina Pereteatcu: Este o întrebare tare la locul ei, în situația în care absorbția fondurilor europene este în primul rând o provocare dar și o oportunitate strategică.
Republica Moldova accesează actualmente asistență nerambursabilă, iar cea mai bună rată de absorbție s-a înregistrat în proiecte de infrastructură (apă, energie, drumuri) și în programe de dezvoltare rurală și educație. Vorbind despre provocări, este oportun de menționat că unele autorități nu au personal suficient și bine pregătit pentru gestionarea proiectelor complexe, multe programe UE cer contribuție națională sau locală (10–25%). Iar, pentru primării sau IMM-uri, aceasta devine o barieră. Mai este și nivelul redus de experiență în aplicarea la programe competitive cum ar fi Horizon Europe, sau LIFE.
Concluzionând cele spuse, Moldova are o rată rezonabilă de contractare a fondurilor europene, dar rata de absorbție efectivă e limitată de lipsa de expertiză și de resurse financiare proprii. Soluția pentru următorii ani va fi investiția în capital uman și consultanță locală, pentru a face proiectele europene accesibile nu doar instituțiilor centrale, ci și celor locale și mediului privat.
"România reprezintă pentru noi puntea directă către piața energetică a Uniunii Europene și un partener…
Autor: Laurenţiu Stan, consultant financiar, Kapital Minds Ce este valoarea? Ceea ce credem noi că…
Londra şi Washingtonul vor semna un acord de colaborare pentru creşterea energiei nucleare în timpul…
De fiecare dată când deschizi factura de energie, apare aceeași întrebare: de ce prețul energiei…
Tot mai mulți oameni caută să se pensioneze în străinătate în căutarea unui stil de…
Misiunea permanentă a Coreei de Nord la Naţiunile Unite a afirmat că statutul ţării ca…
This website uses cookies.
Read More