Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzPeter Ratatics, Executive Vice President Consumer Services, MOL Group
MOL România sărbătorește anul acesta 30 de ani. Gândindu-vă la perioada de început, puteți să ne spuneți cum de a ales Grupul MOL să facă primul pas în expansiunea internațională în România?
Peter Ratatics: Mulțumesc! Îmi face mare plăcere să mă gândesc la acel moment. A fost o călătorie extraordinară și sunt mândru că am făcut parte din echipă de-a lungul multora dintre acești ani.
Decizia pe care am luat-o în 1995 de a intra pe piața din România a fost mai mult decât o mișcare strategică, a fost un pas curajos și care a deschis noi perspective. România a fost prima țară în care Grupul și-a extins operațiunile dincolo de piața internă, marcând astfel începutul unui capitol nou pentru întreaga companie.
La acea vreme, extinderea operațiunilor de retail dincolo de granițe era ceva complet nou pentru noi. Totuși, am văzut România ca pe o zonă strategică de creștere cu potențial pe termen lung datorită dimensiunii, poziției geografice și elementelor culturale pe care le avem în comun. Deschiderea primei noastre stații de carburant în Salonta a marcat un moment important. Încă de atunci, am știut că nu era vorba doar despre o stație din altă țară, ci de începutul unei călătorii care avea să transforme Grupul MOL într-un lider regional astăzi.
Privind retrospectiv, acest pas a fost, cu siguranță, o decizie corectă – și un moment care a influențat decisiv viitorul companiei. Acel moment a pus bazele prezenței noastre regionale, a contribuit la crearea unei culturi bazate pe reziliență și ne-a dat curaj să creăm valoare și să ne asumăm un rol cheie în întărirea securității aprovizionării regionale cu energie.
În ultimele trei decenii, MOL România a evoluat foarte mult. Care sunt, din punctul dvs. de vedere, elementele cheie care au contribuit la acest rezultat?
Peter Ratatics: Cred că rezultatele MOL România de până acum au avut întotdeauna la bază o gândire strategică pe termen lung susținută de valori puternice și de o înțelegere profundă a pieței locale. Încă de la început am abordat această piață cu respect, ambiție și o viziune clară pe termen lung.
În primii trei ani de la intrarea pe piață, ajunsesem deja la 28 de stații, dar, mai important, reușiserăm să câștigăm încrederea clienților. Această încredere ne-a motivat să continuăm să evoluăm. Fie că este vorba despre prima noastră achiziție importantă – cele 23 de stații Shell în 2003 – sau de lansarea unor servicii inovatoare, nu ne-am îndepărtat niciodată de obiectivul nostru principal: să construim o companie puternică și inovatoare care este guvernată de cele mai înalte standarde de calitate, sustenabilitate și încredere.
Fiecare etapă de expansiune și fiecare investiție au făcut parte dintr-o viziune mai amplă care plasează clientul și comunitatea în centru. Astăzi, ne menținem angajamentul față de această direcție, având un obiectiv clar: să devenim un furnizor modern de soluții integrate de mobilitate.
Ne puteți da câteva repere din evoluția MOL România din aceste trei decenii?
Peter Ratatics: Cu siguranță, au fost multe momente importante de-a lungul timpului, însă aș vrea să evidențiez doar câteva. Achiziția stațiilor Shell din 2003 a fost prima noastră mișcare importantă în România și a pus bazele creșterii care a urmat. În 2005, am lansat programul de loialitate MultiBonus – o premieră pentru sectorul de petrol și gaze din țară. Acest program s-a transformat ulterior în MOL Move, o platformă 100% digitală lansată în 2024, care reflectă faptul că inovarea continuă să fie în centrul strategiei noastre.
De asemenea, am făcut investiții semnificative în infrastructură pentru a susține eficientizarea operațională. În 2013, am deschis primul nostru depozit de carburanți în Giurgiu, după o investiție de 10 milioane de euro, iar în 2018 am inaugurat depozitul de GPL din Tileagd.
Un alt moment important în extinderea rețelei de stații de servicii a fost în 2015 când am achiziționat 42 de stații ENI, iar astfel am reușit să atingem pragul de 200 de unități și să ne consolidăm prezența pe piață. În același an, am inaugurat primul Fresh Corner în Ploiești, transformând stația tradițională de alimentare cu carburant într-o experiență care se integrează mai natural în stilul de viață al consumatorilor.
Dincolo de perspectivele de dezvoltare de business, ce a însemnat MOL România pentru comunitatea locală?
Peter Ratatics: Povestea noastră în România nu este doar despre succesul din sectorul comercial, ci este o poveste și despre valori comune. Nu ne-am dorit niciodată să ne limităm doar la rolul economic pe care îl putem juca pe această piață. Încă de la început, ne-am propus să devenim o parte integrantă a comunității și să încercăm să ajutăm acolo unde este nevoie.
În ultimii 30 de ani, am investit aproape 25 de milioane de dolari în programe care susțin comunitățile – de la sustenabilitate și educație, până la sănătate, sport și dezvoltarea tinerilor. Programe precum „Spații verzi”, „Permis pentru viitor” sau „MOL pentru sănătatea copiilor” au ajutat sute de mii de oameni din întreaga țară.
Aceste programe sunt foarte speciale pentru noi, deoarece reflectă viziunea noastră potrivit căreia companiile trebuie să aibă un rol constructiv în societate – să ofere ajutor acolo unde este nevoie și să încurajeze schimbările pozitive pe termen lung. Fie că a fost vorba de proiecte care vizează probleme de mediu, de sprijinirea tinerelor talente și a mentorilor sau de facilitarea accesului la asistență medicală, am lucrat mână în mână cu ONG-urile și instituțiile locale pentru a genera impact pe termen lung.
Ce rol strategic are acum România în ecosistemul Grupului?
Peter Ratatics: România are un loc special în cadrul Grupului MOL. Nu doar că este a cincea piață ca mărime pentru noi din punctul de vedere al operațiunilor, retailului și numărului de stații, ci este și locul unde a început călătoria noastră internațională, deci există și o legătură emoțională. Performanța aici este remarcabilă, deoarece am obținut împreună repere importante. În 2024, am depășit pragul de 1 miliard de litri de carburanți vânduți, iar acest rezultat a trasat ritmul pentru 2025.
Conceptul Fresh Corner a fost foarte bine primit în România, iar doar în ultimul an, românii au consumat 6,5 milioane de cafele și peste 3,7 milioane de hotdogi. Poate că aceste cifre pot părea abstracte, însă ele arată cât de bine ne-am integrat în viața de zi cu zi a oamenilor. Și nu este vorba doar despre vânzări. România are o piață care încurajează inovarea, în special în ceea ce privește experiența clienților și serviciile digitale. Mai mult, contribuțiile aduse aici continuă să influențeze și să sprijine dezvoltarea Grupului.
Să vorbim și despre oamenii din spatele succesului companiei. Ce ați spune că este special la echipa din România?
Peter Ratatics: În centrul MOL România se află oamenii. Am admirat mereu energia, creativitatea și reziliența colegilor noștri de aici. Ei dau dovadă de dedicare nu doar față de obținerea rezultatelor, ci și față de respectarea valorilor noastre fundamentale – indiferent că e vorba de servicii pentru clienți, inovație, sustenabilitate sau diversitate.
Un lucru de care sunt foarte mândru este faptul că 80% din echipa de management din România este formată din femei. Acest lucru reflectă angajamentul nostru față de echitate, de promovarea talentelor și de crearea unui mediu în care toată lumea poate să se dezvolte.
Având în vedere rezultatele de până acum, ce așteptări aveți de la viitor?
Peter Ratatics: Trecutul ne oferă încredere, însă suntem concentrați pe viitor. Ne aflăm într-o perioadă plină de provocări, dar vom opera într-un mediu constructiv, vedem multe oportunități pentru perioada următoare.
Ne aflăm la începutul unui capitol nou marcat de transformare și digitalizare care are ca scop redefinirea experienței clienților din toate stațiile noastre. Vom continua să investim în inovare și sustenabilitate, să modernizăm infrastructura și să îmbunătățim experiența clienților.
Totodată, ne propunem să continuăm să ne menținem direcția trasată prin de strategia noastră de dezvoltare pe termen lung, Shape Tomorrow. Prin această inițiativă, ne-am definit obiective clare – să le oferim servicii cât mai bune clienților noștri, să susținem dezvoltarea echipei și să rămânem aproape de comunitățile care ne-au fost alături de-a lungul anilor.
Shape Tomorrow pune accent în mod deosebit pe evoluția segmentului Consumer Services, transformând stațiile de alimentare în hub-uri de servicii complete, cu o experiență simplificată prin digitalizare, oferte pentru produse și băuturi de calitate, cât și soluții de mobilitate integrată. În 2025, am dus conceptul Fresh Corner în afara stațiilor de servicii, extinzându-l către locații și formate noi, precum cafenele din universități, aeroporturi, stații de transport în comun și clădiri de birouri. Astfel, rămânem mereu aproape de clienții noștri, oriunde s-ar afla.
Această transformare nu este doar despre business, ci este despre a fi prezent în viața de zi cu zi a oamenilor și despre a construi relații pe termen lung în interiorul comunităților pe care le deservim.
Ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare, susţine că România va avea bani pentru pensii şi salarii, însă…
Un număr de 42 de dosare de daună pentru locuinţele asigurate prin poliţa PAD au…
Ministrul Afacerilor Externe, Oana Ţoiu, şi secretarul de stat al Statelor Unite ale Americii, Marco…
Industria de asigurări înțelege pe deplin îngrijorările exprimate de autoritățile locale în contextul situațiilor de…
Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…
Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…
This website uses cookies.
Read More