Update articol:

Interviu Gelu Diaconu, fost șef ANAF: Depolitizarea ANAF, legi anti-evaziune dure și digitalizarea relației cu contribuabilii – soluții pentru a scoate la suprafață economia subterană

* Interviu cu Gelu Diaconu, fost președinte ANAF

Care este opinia dvs cu privire la intenția Guvernului de a face o reformă a cheltuielilor bugetare? Dar de a  mari taxele și impozitele pentru mediul de afaceri? Credeți că în acest fel vor crește veniturile bugetare și vom micșora deficitul bugetar?  

Gelu Diaconu: M-am retras din spațiul public de câțiva ani…habar nu am dacă opinia mea contează, însă admir preocuparea dvs pe acest subiect și îmi asum riscul unor răspunsuri tranșante.

Vreau doar să vă reamintesc că, în discuțiile noastre anterioare, v-am precizat că nu am nici cea mai mică legătură cu modelul socialist de dezvoltare/impozitare.

Acestea fiind spuse, vă asigur că măsurile acestea nu izvorăsc din “prea-priceperea” lui Ciolacu&Ciucă. Bieții de ei, aflați la marginea prăpastiei, doar se conformează unor măsuri necesare.

Răspunsul meu este categoric:  un pas timid, chinuit, pentru a salva ceea ce NU MAI POATE FI SALVAT.

Adică, ce nu mai poate fi salvat?

Gelu Diaconu: Simplu – statul bugetofag,  creație a guvernelor populiste de la teleormăneanul Dragnea încoace, împreună cu slugile lui din politică și de la MFP au creat un mecanism fiscal/bugetar cu deficite de care ar fi fost conștient orice analfabet din domeniu.

Numai că în preajma liderilor populiști se aciuiază indivizi de teapa lui Vâlcov, Mișa, Teodorovici, Cîțu, complet demobilați profesional, fără experiență relevantă, aventurieri politici etc.

Sigur, BNR-ul ar fi trebuit să reacționeze în toată această perioadă, însă acolo nu sunt pe funcții decât rentieri îmbătrâniți de vremuri. Uzați, lipsiți de reacție, conformiști dacă nu chiar slugarnici.

Întreb – din 2016 încoace, “rentierii” de la BNR nu au realizat că echilibrele macro de convergență cu zona euro o iau razna? Că ne ducem dracului spre îndatorare și dezechilibre bugetare?

Să înțeleg că sunteți de acord cu creșterea taxelor. Dacă da, de ce nu se încasează TVA așa cum ar trebui, știind că e venitul bugetar principal?

Gelu Diaconu:  Sistemul fiscal de la noi este profund inechitabil, întrucât își colectează veniturile din consum (TVA și accize) și din munca salariaților (contribuții sociale/muncă/sănătate).

Lasă departe de impozitare proprietățile și veniturile mari, însă presează doar pe business. Pe tema asta a inechității taxării business-ului îmi pot da doctoratul…

Câteva cuvinte despre TVA – dacă vrem cota unică, de ce nu o lăsăm așa cu a fost în 2005, adică 16% TVA, impozit pe venit, dividende, profit, IMM-uri, etc. Cu excepția cotelor minime la alimente, nimic nu se justifică.
Deci, de acord cu eliminarea majorității facilităților fiscale.
Însă  cu actuala capacitate administrativă ANAF, cotele “diferențiate” de TVA ajută doar la…optimizarea fiscală.

De ce nu poate statul să crească colectarea taxelor? Cine este de vină pentru gradul mic de colectare?

Gelu Diaconu: Răspunsul este simplu. Vreți colectare? Alungați politrucii din ANAF și din MFP.

Cum apreciați activitatea ANAF în ultimii doi ani?  

Gelu Diaconu: Anemică, anchilozată, atârnată politic, fără nici un dosar de mare evaziune fiscală, cu șefi numiți politic, dintre cei fără coloană vertebrală profesională.

Cum putem scoate la suprafață economia subterană a României? În opinia dvs, la ce procent din PIB este economia subterană?

Gelu Diaconu: E o discuție foarte lungă pentru a găsi soluții.
Vă enumăr doar trei:
-depolitizare ANAF;
-legi anti-evaziune dure;
-digitalizarea relației cu contribuabilii.

Un procent al evaziunii din PIB? Este un subiect care m-a preocupat…
Vă răspund ușor ezitant…cred că minim 20% din PIB-ul României este COMPLET nefiscalizat…

De ce credeți că nu scade evaziunea fiscală? Din informațiile dvs, care sunt domeniile cele mai afectate de evaziunea fiscală?

Gelu Diaconu: Să scadă evaziunea fiscală în vremurile astea? Faceți glume cred…

Încerc o exemplificare de zone care colcăie de evaziune:
-transferuri proprietăți și dezvoltări imobiliare;
-utilizarea regimului fiscal IMM pentru evitarea impozitului pe profit și al cheltuielilor cu munca vie;
-achizițiile publice (minim 50% dintre acestea sunt cu dedicație…).

Cum putem rezolva dezastrul bugetar din acest an, în opinia dvs?

Gelu Diaconu: Am ajuns în această situație STRICT din cauza unor diletanți aflați temporar în funcții de conducere. Cei mai mulți dintre ei au fost/sunt fie rău intenționați, neinstruiti, nepricepuți sau chiar proști de-a dreptul…
Vă rog să îmi scuzați vorbele dure, dar nu renunț la această ultima remarcă…”proști de-a dreptul”.

Dezastrul bugetar care se conturează în acest an nu va putea fi evitat, ci doar limitat. Rezultatul benefic al ultimelor măsuri legislative se va vedea mai ales anul viitor dar cu un impact minor.
Cât timp nu se vor lua măsuri structurale (eliminarea facilităților fiscale discriminatorii, creșterea semnificativă a impozitului pe proprietățile excesive și implicit reașezarea modului de constituire a bugetelor locale, creșterea sarcinii fiscale pe veniturile mari ale persoanelor fizice, reorganizarea teritorială, reducerea drastică a personalului bugetar din aparatul administrativ central inclusiv prin desființarea multor instituții de tăiat frunză la câini etc.), dezastrul va persista și va fi “coafat” prin aceleași metode patentate: amânarea rambursării TVA, blocarea temporară a plăților de la buget (cu excepția pensii și salarii) sau amânarea rambursărilor din fonduri europene.

BVB | Știri BVB

Obligatiuni Autonom Services 2024 (AUT24E) (14/06/2024)

Numire intermediar emisiune obligatiuni

Obligatiuni Autonom Services 2026 (AUT26E) (14/06/2024)

Numire intermediar emisiune obligatiuni

ONE UNITED PROPERTIES (ONE) (14/06/2024)

Informare Depozitarul Central - operare majorare capital social - nr. actiuni