Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzInfoCons – Organizația Europeană pentru Protecția Consumatorilor a semnat recent un parteneriat strategic cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), care vizează dezvoltarea unor inițiative comune menite să crească nivelul de conștientizare publică asupra riscurilor cibernetice. Sorin Mierlea, Președintele InfoCons, ne-a povestit mai multe despre acest parteneriat într-un interviu.
Stimate domnule Mierlea, recent, ați semnat un parteneriat strategic cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Vă rugăm să ne spuneți care este scopul acestui parteneriat? De ce a fost nevoie de el?
Sorin Mierlea: Scopul acestui parteneriat este unul strategic în noul context al societății din ziua de azi, în care comunicarea, mobilitatea, cumpărăturile, rezervările și tot ceea ce ne înconjoară are legătură directă sau indirectă cu tehnologia, cu transferurile de date pe internet, cu aplicații online, ceea ce face ca, pentru fiecare dintre noi, în calitatea noastră de consumatori, importanța educării, informării și creării unor abilități minimale în domeniul tehnologic să fie esențială pentru a putea preveni fraudele online sau chiar probleme mult mai grave – de la furt de identitate până la clonări de identități.
Astfel, parteneriatul între mișcarea de protecție a consumatorilor și autoritatea cu expertiză în domeniul securității cibernetice aduce în societatea din România un cadru care are ca obiectiv educarea și informarea fiecărui cetățean, în calitatea lui de consumator, pe grupe de vârstă, prin realizarea de campanii țintite, care să aducă cele mai bune rezultate pentru noi, în calitatea noastră de consumatori, pentru a putea face achiziții simple, eficiente și, mai ales, sigure.
Cum ajută consumatorii acest parteneriat?
Sorin Mierlea: Pentru noi, în calitatea noastră de consumatori, acest parteneriat aduce mai aproape rezolvarea problemelor din domeniul securității cibernetice, care de cele mai multe ori sunt greu de înțeles, de clarificat, de procesat și de pus în aplicare. Acest parteneriat face ca InfoCons și DNSC să reușească să aducă dicționare de terminologie în domeniu, o informare simplă și într-un limbaj accesibil și facil fiecărui cetățean, indiferent de etnie, vârstă, poziție socială sau pregătire, care astfel să poată deveni cu adevărat un cetățean european care își cunoaște drepturile și obligațiile într-o societate nouă, tehnologizată.
Într-o astfel de societate, în care de multe ori știrea falsă (fake news), clonarea unor pagini de site sau pagini de social media, informațiile trunchiate, utilizarea necunoștințelor din partea consumatorului mediu informat în favoarea unor rău-făcători, devin o realitate, parteneriatul aduce mai aproape informarea privind produse și servicii periculoase, neconforme, care pot păcăli consumatorul, îl pot înșela și pot crea pagube ireparabile.
Astfel, prin Aplicația InfoCons, disponibilă în 33 de limbi la nivel global, sunt create premisele ca, în acest parteneriat, cetățeanul să fie mai protejat, mai informat, mai sigur și să poată lua decizii în cunoștință de cauză.
Cum apreciați dvs securitatea cibernetică a consumatorilor din România? Care sunt, în opinia dvs, cele mai mari riscuri cibernetice?
Sorin Mierlea: Din păcate, dezvoltarea tehnologiei este exponențială în ultima perioadă, comparativ cu acum 10–15 sau 20 de ani, dar prevenția, educarea, informarea și, mai ales, soluțiile simple, directe și eficiente care să protejeze cetățeanul, în calitatea lui de consumator de tehnologie, sunt aproape inexistente.
A devenit aproape o normalitate să vedem reclame false pe rețelele de socializare, site-uri clonate, atacuri prin care se pierd conturi în cadrul rețelelor de socializare sau de e-mail, atacuri la nivelul telefoanelor mobile, furturi de date cu caracter personal, colectare neautorizată de date personale, dezvoltarea de softuri piratate care să viruseze calculatoarele, tabletele, telefoanele și, mai nou, chiar și produsele electronice și electrocasnice.
Astfel, necesitatea programelor antivirus, a softurilor de securitate, a camerelor de supraveghere, a aplicațiilor de gestionare a știrilor false, a unei verificări mai atente de către cetățean a site-urilor pe care intră, a e-mailurilor primite, a mesajelor de pe rețelele sociale, precum și alte măsuri, devine o normalitate și nu o excepție, din păcate. Însă cetățeanul, în calitatea lui de consumator, nu are deprinderile, cunoștințele și știința necesară pentru a se putea apăra simplu și eficient împotriva noii lumi în care ne trezim, în fiecare zi, cu alte provocări.
Cum credeți că poate crește gradul de reziliență digitală la nivel individual și comunitar? Având în vedere ca România este pe ultimul loc în UE la competitivitatea digitală, cum credeti ca poate fi imbunătățită educatia cibernetică în radnul consumatorilor români?
Sorin Mierlea: Măsurile privind elaborarea de ghiduri de bune practici pentru fiecare domeniu, precum și includerea provocărilor tehnologice din perspectiva rezilienței sociale, alături de măsurile de educație continuă și prevenție adresate fiecărui cetățean prin campanii de informare și educare permanentă, adaptate în funcție de vârstă și categoria socio-profesională, sunt esențiale.
De asemenea, este importantă creșterea gradului de conștientizare a instituțiilor cu atribuții în domeniu, pentru realizarea unei legislații și a unor norme conforme cu acquis-ul comunitar, în vederea unei prevenții sporite la nivelul societății informaționale.
Un alt aspect important îl reprezintă monitorizarea vânzărilor de software licențiat, dar mai ales combaterea software-ului și jocurilor piratate.
Este necesară consolidarea protecției proprietății intelectuale în domeniul digital, precum și încurajarea și dezvoltarea de tehnologii cu caracter preventiv și defensiv, în special soluții antivirus și anti-piraterie, la nivel național.
În noul context geopolitic, este extrem de important ca, atât la nivel individual, cât și la nivel de societate și instituții publice, să dispunem de mijloace eficiente de contracarare în cadrul noului concept de război tehnologic.
Totodată, este necesară elaborarea unor politici publice pentru încurajarea și dezvoltarea în cadrul universităților, școlilor profesionale, liceelor și al programelor de formare continuă pentru funcționarii publici, a unor măsuri, concepte și aptitudini specifice domeniului securității cibernetice.
Comisia Europeană a propus luni suspendarea finanţării pentru startup-urile israeliene din cauza situaţiei umanitare grave…
Mişcarea islamistă palestiniană Hamas "trebuie să renunţe la controlul" asupra Fâşiei Gaza şi să predea…
Ministerul eston de Externe a anunţat luni că l-a convocat pe însărcinatul cu afaceri al…
Germania va organiza cu sprijinul Iordaniei un "pod aerian umanitar către Gaza", a anunţat luni…
Secretarul general al Guvernului, Radu Oprea, a susţinut luni că în cazierul său judiciar nu…
Departamentul Securităţii Interne din Statele Unite a transmis luni că ia măsuri pentru a readuce…
This website uses cookies.
Read More