Nu se va putea implementa ESG în România, dacă nu structurăm educația, încă din școala primară și din grădiniță, lucru pe care alte țări evident că îl fac, a spus Ioana NECULA, Fondator și Președinte Genesis College, la Romanian Sustainability Forum 2025, organizat de Financial Intelligence, pe 11 februarie.
Ea a dorit să puncteze două aspecte: partea de curriculum și partea de clădiri de școală: “Nu o să putem transforma educația ESG în România, până nu pornim de la aceste două elemente. Deocamdată, cel puțin pentru moment, atâta vreme cât, într-un curriculum de liceu, nu avem o oră dedicată educației verzi, sustenabilității, și nu numai atât, se pare că urmează să se reducă inclusiv educația antreprenorială și financiară, ca număr de ore, și să rămână într-un curriculum la decizia școlii, cred că vom fi afectați pe termen lung. Noi suntem primii care trebuie să lucrăm cu viitorii lideri ai acestei țări și ai acestei lumi. Unii merg și se școlarizează în alte țări, din păcate, mă bucur că unii dintre ei mai revin.
La Genesis College, pe lângă curriculum național, am implementat și curriculum internațional, adică facem o predare duală, și punem accent pe interdiciplinaritate. În România, se învață fragmentat, în continuare, și nu se face legătura între materii. Dacă vrem să avem o dezvoltare sustenabilă și durabilă, trebuie să facem legătura între științele sociale-matematică-statistică, exact așa cum se face în alte locuri. Nu trebuie să inventăm nimic. Putem să copiem și ne ajută și inteligența artificială, nu e atât de complicat, dar trebuie să lucrăm, să ne pregătim profesorii și să aducem orele acestea în interiorul curriculumului.
Apropo de ESG, vă dau un exemplu, există o materie care se numește ESS – environmental systems and societies, unde copiii fac proiecte și pun în practică, astfel încât, atunci când termină școala, să poată fi viitori conducători de companii, cu un bagaj minim de cunoștințe și de competențe.
Am ales să facem aceste lucruri, pentru că și copiii își doresc, pentru că, de tineri, se gândesc să aleagă niște meserii despre care în România nu s-a auzit și sper ca și mediul universitar să coboare un pic cu picioarele pe pământ și să transforme obiectivele în lucruri de folos pentru România.
Copiii de la liceul nostru tocmai au terminat un astfel de proiect împreună cu o școală din Olanda într-un program Erasmus și au lucrat exact pe tema sustenabilității.”
Legat de clădiri, Ioana Necula a precizat că foarte puține școli accesează fonduri europene pentru îmbunătățirea clădirilor și transformarea lor în clădiri sustenabile: „La Genesis, am ales să deschidem un campus într-una din cele mai sustenabile clădiri din București, am preluat clădirea Petrom Tower, care din toamnă se va transforma în Genesis Tower, și care va deveni școală. Este singura clădire din București care are un sistem de încălzire și răcire prin panouri radiante, o să avem multe laboratoare, spațiu imersiv, o mulțime de lucruri interesante pentru copii și evident beneficiem de suprafețe vitrate foarte mari, un sistem de jaluzele automat, am fost norocoși să avem acces la o astfel de clădire pe care o vom și deschide pentru vizitare. Este prima conversie de office în școală care se face în București și în România, din câte știu eu.”