Fabrica de la Petrești (Dîmbovița) va fi prima fabrică europeană a coreenilor de la Hanwha pentru sisteme terestre, concepută pentru producție, testare, cercetare-dezvoltare, integrare și mentenanță pe durata întregului ciclu de viață, a declarat Jae-Il Son, CEO Hanwha Aerospace, într-un interviu pentru Agerpres. În cadrul acestei fabrici, se vor produce 36 de obuziere, din cele 54 comandate prin lotul de obuziere K9 și vehicule K10 destinate României, restul fiind produse în Coreea de Sud .
În ceea ce privește unitatea de la Petrești, procedurile administrative, inclusiv aprobările de amplasament și selecția terenului, sunt aproape finalizate, iar construcția este programată să înceapă la sfârșitul lunii ianuarie.
Jae-Il Son, CEO Hanwha Aerospace, a spus: “Această fabrică va fi prima unitate europeană Hanwha dedicată sistemelor terestre, un veritabil centru de excelență pentru producție, testare, R&D, integrare și mentenanță pe termen lung a platformelor avansate, precum obuzierul K9, vehiculul de reaprovizionare K10 și, potențial, MLI (programul de achiziționare de vehicule de luptă pentru infanterie) Redback și viitoare sisteme de luptă fără pilot. Un aspect esențial este acela că fabrica din Petrești este proiectată ca o capacitate industrială suverană.

Dacă Hanwha va gestiona atât programele K9, cât și Redback, România nu va mai depinde de lanțuri externe de aprovizionare pentru mentenanță și sustenabilitate. Va avea o infrastructură industrială completă pentru producție, mentenanță, revizie și modernizare, un avantaj strategic în raport cu competitorii europeni care depind de fabrici externe și au întâmpinat întârzieri în localizarea producției.
HARO este o companie de apărare românească, înființată conform legislației din România, iar angajamentul coreenilor este să atingă până la 80% producție locală pentru programul MLI. Acest nivel depășește considerabil cerința SAFE de 65%, iar esențial este faptul că localizarea va avea loc în România, nu într-un alt stat membru al UE.
HARO este în competiție pentru a obține un contract important de achiziții militare cu guvernul României: 298 de vehicule de luptă pentru infanterie.
Jae-Il Son a declarat: “Redback este un MLI de nouă generație, testat în programul australian LAND 400 Faza 3 și aflat în proces de adoptare de către armata Republicii Coreea. Hanwha este recunoscută global pentru execuția industrială rapidă.
Angajamentul nostru pentru România depășește simpla producție. Fabrica de la Petrești va fi prima fabrică europeană a Hanwha pentru sisteme terestre, concepută pentru producție, testare, cercetare-dezvoltare, integrare și mentenanță pe durata întregului ciclu de viață. România nu va fi doar utilizatorul sistemelor, ci proprietarul lor industrial.
Această unitate va genera un număr semnificativ de locuri de muncă în domenii cu valoare ridicată, inginerie, R&D, testare, producție avansată, mentenanță. Prin programe structurate de transfer de tehnologie, specialiștii români vor dobândi un know-how profund. În total, sunt estimate peste 2.000 de locuri de muncă directe și indirecte, consolidând baza industrială de apărare a României. Europa se confruntă cu un deficit de capacitate în producția de muniție și vehicule blindate. Hanwha contribuie direct la reducerea acestui deficit.
În România, se dezvoltă deja un ecosistem local de furnizori, care implică peste 30 de companii românești specializate în prelucrări metalice, sudură, electronică, structuri de vehicule, testare și producție de componente. Alte companii sunt în evaluare. Pe măsură ce acest ecosistem se maturizează, furnizorii români vor fi integrați în lanțul global Hanwha, având oportunitatea de a exporta componente ‘made in Romania’ la nivel global”.
În cazul în care HARO va fi selectată, pe lângă producția efectivă a Redback în România, coreeni vor implementa un program complet de instruire, educație și transfer de tehnologie pentru consolidarea capabilităților militare ale României și a industriei sale de apărare. Companiile românești vor fi integrate în lanțurile NATO și UE, iar România va deveni un hub de producție și sustenabilitate pentru alți operatori europeni.
Potrivit lui Jae-Il Son, finanțarea SAFE reprezintă o obligație financiară pe care România o va rambursa în viitor, iar România va trebui să selecteze opțiunea care oferă cel mai mare beneficiu economic și de securitate pe termen lung: “Este important de reținut că programul SAFE nu a fost conceput doar pentru subvenționarea achizițiilor, ci are ca scop întărirea capabilităților de apărare ale statelor membre, extinderea capacității industriale și consolidarea rezilienței lanțurilor europene de aprovizionare. Aici devine evidentă importanța strategică a programului MLI. Acest program depășește sfera unei simple achiziții. Este o oportunitate de a întări capabilitățile suverane de apărare ale României, de a construi un ecosistem industrial sustenabil și de a crește competitivitatea națională”.