Update articol:

Kazahstanul încearcă să-și diversifice rutele de export al petrolului;  reducerea constantă a importurilor de petrol rusesc de către UE creează oportunități pentru Kazahstan și Azerbaidjan (Astana Times)

Foto: Ministerul Energiei al Republicii Kazahstan

Kazahstanul încearcă să-și diversifice rutele de export al petrolului pe fondul schimbărilor de pe piețele energetice globale. Astana Times a analizat canalele actuale de aprovizionare ale țării și planurile de expansiune.

Potrivit Ministerului Energiei, Kazahstanul a produs 87,7 milioane de tone de țiței în 2024, din care 68,6 milioane de tone au fost exportate.

Conducta Consorțiului Caspian Pipeline Consortium (CPC) a rămas ruta dominantă, transportând 54,9 milioane de tone sau 80% din volumul exporturilor. Alte rute au inclus conducta Atyrau-Samara, cu 8,8 milioane de tone, linia Atasu-Alashankou către China, care a transportat 1,2 milioane de tone, transporturile prin portul maritim Aktau totalizând 3,6 milioane de tone și transportul feroviar de aproximativ 50.000 de tone.

Kazahstanul își propune să crească exporturile de petrol la 70,5 milioane de tone în acest an, Italia, Olanda, Franța, România, Grecia și China fiind printre principalii cumpărători.

Dependența puternică de conducta CPC subliniază vulnerabilitatea țării și urgența asigurării unor rute alternative, potrivit Astana Times.

* Extinderea rutei trans-caspice

Kazahstanul promovează ruta internațională de transport trans-caspică, care implică transportul țițeiului peste Marea Caspică și în conducta Baku–Tbilisi–Ceyhan (BTC), care ajunge la Marea Mediterană și ocolește Marea Neagră, pentru livrarea către piața europeană.

În 2022, KazMunayGas și SOCAR au semnat un acord de tranzit pe cinci ani pentru transportul a 1,5 milioane de tone de țiței pe an pe această rută.

În 2024, BTC a transportat 1,4 milioane de tone de petrol din Kazahstan, cu planuri de creștere a volumelor la 1,7 milioane de tone în 2025. Între ianuarie și aprilie 2025, transporturile de petrol au totalizat 489.000 de tone. Din ianuarie, pe lângă țițeiul Tengiz, au început și exporturile de testare ale petrolului Kashagan prin conducta BTC către Marea Mediterană. Exportatorul este KMG Kashagan B.V.

Ambiția pe termen lung este de a crește transporturile până la 20 de milioane de tone pe an.

Pentru a spori capacitatea, Ministerul Energiei și KazMunayGas au înființat un grup de lucru comun cu Chevron, ExxonMobil, Shell, Eni, Total, CNPC și Inpex pentru a evalua modernizările pe termen lung ale infrastructurii.

„Propunerile includ construirea conductei Eskene–Kuryk/Aktau, o potențială conductă submarină care traversează Marea Caspică până în Azerbaidjan, precum și noi terminale și conectori la sistemul BTC. Investițiile în extinderea capacității portuare la Aktau și Kuryk, împreună cu consolidarea flotei maritime caspice, sunt, de asemenea, recunoscute ca fiind cruciale. Cu toate acestea, estimările specifice ale costurilor sunt încă în curs de studiu”, a declarat Ministerul Energiei într-un comentariu scris adresat The Astana Times.

* Acces alternativ la Marea Neagră prin Baku-Supsa

Kazahstanul evaluează, de asemenea, fezabilitatea transportului petrolului prin coridorul conductei Baku-Supsa, care se întinde de la Azerbaidjan la Georgia și oferă acces direct la Marea Neagră, oferind o rută alternativă către piețele europene.

Ruta are o capacitate anuală de transport de cinci milioane de tone, iar Kazahstanul ar putea utiliza până la trei milioane de tone. Deciziile vor depinde în ultimă instanță de atractivitatea comercială și de acordurile cu operatorii.

  • Utilizarea conductei Druzhba

Din 2023, Kazahstanul a început să furnizeze petrol prin sistemul Druzhba în Europa Centrală. Livrările către compania Rosneft Deutschland la rafinăria Schwedt din Germania se efectuează prin conducta Atyrau-Samara și, ulterior, prin conducta Druzhba.

Livrările către Germania prin conducta Druzhba au crescut semnificativ în ultimul an, ajungând la 1,5 milioane de tone în 2024. Între ianuarie și iulie, Germania a importat aproximativ 1,1 milioane de tone de țiței kazah.

Ungaria a devenit, de asemenea, destinatar al petrolului kazah printr-o rută alternativă care implică transportul maritim către Croația. În august, KMG a livrat 85.000 de tone către rafinăria Százhalombatta din Ungaria, prin conductele petroliere din Marea Adriatică, operate de compania croată Jadranski naftovod (JANAF).

Acest lucru marchează începutul unui parteneriat strategic mai amplu cu grupul MOL din Ungaria, deschizând un alt coridor de intrare în Uniunea Europeană.

  • Perspectivele coridorului sudic

Ministerul a indicat, de asemenea, că exporturile prin Iran către Golful Persic rămân o opțiune potențială pe termen lung.

„Dezvoltarea rutelor prin coridorul sudic necesită studii aprofundate și aprobări oficiale, în timp ce aprovizionarea cu petrol va depinde în ultimă instanță de viabilitatea economică a rutei și de acordurile dintre entitățile comerciale ale părților”, a declarat ministerul.

* Dinamica pieței și contextul geopolitic

Reducerea constantă a importurilor de petrol rusesc de către Uniunea Europeană, importurile de țiței rusesc scăzând de la 27% în 2021 la doar 3% din totalul importurilor de țiței ale UE în 2024, creează oportunități pentru Kazahstan și Azerbaidjan de a-și spori rolul de furnizori alternativi.

Cu toate acestea, rutele alternative se confruntă cu provocări legate de eficiența costurilor și limitările infrastructurii. Logistica în mai multe etape, care necesită tancuri, manipulare în porturi și multiple țări de tranzit, face ca aceste coridoare să fie mai puțin competitive în comparație cu CPC.

  • Strategia energetică internă

Dincolo de diversificarea exporturilor, Kazahstanul își reechilibrează politica energetică mai largă.

În iulie, guvernul a adoptat un concept de dezvoltare pe termen lung a industriei de rafinare a petrolului până în 2040, care prevede creșterea capacității de rafinare de la 18 milioane de tone la 39 de milioane de tone pe an. Planul include, de asemenea, tehnologii ecologice și extinderea producției petrochimice, semnalând o trecere treptată de la dependența de exporturile de țiței brut către produse cu valoare mai mare.

Kazahstanul construiește un mozaic de rute de export care, împreună, reduc vulnerabilitatea strategică și consolidează integrarea cu piețele europene. Transporturile prin BTC, Baku-Supsa și Druzhba rămân modeste în comparație cu CPC, dar sporesc reziliența și influența geopolitică.

Pentru a face diversificarea exporturilor durabilă, Kazahstanul ar trebui să mărească investițiile în infrastructură, să încheie contracte pe termen lung cu rafinăriile europene și să consolideze cooperarea cu țările de tranzit din jurul Mării Caspice și Mării Negre.

BVB | Știri BVB

Turbo Long Certificates on Natural Gas (RBNAGTL9) (14/10/2025)

Reluare tranzactionare - ora 16:40 - Notificare Raiffeisen Bank International modificare limita variatie

SAFETECH INNOVATIONS (SAFE) (14/10/2025)

Disponibilitate vot online AGOA si AGEA din data de 22.10.2025

CARBOCHIM S.A. (CBC) (14/10/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SIMTEL TEAM (SMTL) (14/10/2025)

Ziua Investitorului SMTL - stream live