Energie

Liberalizarea pieței de energie -Date cheie din experiența Regatului Unit și a Olandei

Tendințele pieței de energie și gaze naturale după liberalizare – studii de caz și concluzii pentru piața românească

 

Cercetarea realizată de Pentagon Marketing & Research își propune să devină un instrument util companiilor din industria de gaze și energie electrică, prin faptul că oferă o analiză a modului în care au evoluat piețele similare în două țări europene, imediat după ce liberalizarea a intrat în vigoare.

Vezi aici infografic LIBERALIZAREA PIETEI DE ENERGIE -Date cheie din experienta Regatului Unit si a Olandei

Asemănările dintre modul de comportament al corporațiilor și al clienților casnici, în cele două piețe analizate, ne îndreptățesc să spunem că, la fel ca în Marea Britanie și Olanda (cele două cazuri la care ne referim), piața românească va avea un comportament statistic similar, cu riscurile și beneficiile sale, pentru toți actorii implicați: stat, consumatori casnici, companii.

În mod esențial, liberalizarea ar trebui să aducă o creștere a competitivității pe piață, care să se traducă în final la costuri reduse pentru consumatorul casnic. Aceasta este filosofia reglementărilor.

Cu toate acestea, în ambele cazuri studiate, atât Marea Britanie cât și Olanda, evoluțiile au fost lente iar principalul efect imediat al liberalizării a fost creșterea semnificativă a volatilității clienților – ”churning customers.” Evaluările existente pentru această etapă și pentru piața românească demonstrează o evoluție similară a consumatorilor, o parte semnificativă a acestora căutând să își schimbe furnizorii (analiticele Google arată o creștere masivă a căutărilor comparatoarelor de prețuri și a ofertelor pe categorii de clienți casnici ale căror caracteristici sunt fundamentale pentru poziționarea actorilor din piață).

Volatilitatea clienților poate duce la efecte semnificative asupra companiilor, mai ales în contextul în care multe dintre aceste nu folosesc, sau folosesc în mod primitiv, instrumentele de marketing adaptate pentru noul context, în principal cele rezultate din data analytics.

Adaptarea marketingului la noul context (incluzând aici pattern recognition, adaptarea ofertelor, comunicarea, targetarea, ”early customer churn system” etc.) va duce la o creștere a volatilității clienților și la o nevoie a companiilor de a-și modifica așteptările financiare pentru anii care vin.  Hemoragia de clienți bate la ușa. Există cazuri în care companii mai mici dar cu abilități tehnice, analitice și intelectuale bune, au reușit să surclaseze companii mari, mai ales în contextul unui nou context comunicațional în care mediul online devine mai important decât media clasice.

Horia Mihălcescu (horia.mihalcescu@pentagon.com.ro)

 

Articole recente

Acord UE-SUA: Franţa a fost “un pic singură”, regretă premierul francez

Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…

41 de minute ago

Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia CJ Buzău; Lungu (PSD): Ar fi o onoare pentru noi

Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…

45 de minute ago

Rusia a elaborat un proiect legislativ pentru denunţarea tratatului cu SUA privind reconversia plutoniului

Guvernul rus a depus joi în Duma de Stat, camera inferioară a parlamentului, un proiect…

o oră ago

Ministrul Mediului, la Poiana Largului: Există un risc pentru sănătatea oamenilor; măsurile luate – în sistem de urgenţă

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, la viaductul de la Poiana…

2 ore ago

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB,…

2 ore ago

SUA: Kamala Harris va publica o carte despre campania sa prezidenţială din 2024

Fosta vicepreşedintă americană Kamala Harris a anunţat joi că va publica în septembrie o carte,…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More