Politica

Lucian Rusu, Guvern: Dorim eliminarea prelungirii nelimitate a mandatelor provizorii pentru membrii consiliilor de administrație în companiile de stat; Executivul dorește o nouă instituție care să asigure monitorizarea Performanțelor Întreprinderilor Publice

Guvernul dorește eliminarea prelungirii nelimitate a mandatelor provizorii pentru membrii consiliilor de administrație în companiile de stat, ne-a spus Lucian Rusu, secretar general adjunct al Guvernului, în cadrul unui interviu.

Astfel, Executivul dorește o nouă instituție care să asigure monitorizarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, în Parlament fiind discutat un proiect de lege privind înființarea Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

Lucian Rusu ne-a spus: “Ne dorim asigurarea implementării regulilor de guvernanță corporativă și a politicii de acționariat. De aceea, avem nevoie de AMEFIP, o instituție condusă de profesioniști, care să asigure monitorizarea și mecanisme de responsabilizare și verificare eficiente, concomitent cu definirea unor roluri și responsabilități instituționale clare.”

***

Cand va demara activitatea AMEPIP și care vor fi atribuțiile sale?

Lucian Rusu: La acest moment, proiectul de act normativ se află în dezbaterea comisiilor de specialitate din Parlament. Ulterior adoptării și promulgării legii, în vederea demarării activității AMEPIP, Guvernul României va promova două proiecte de HG menite să detalieze pe de o parte organizarea și funcționarea AMEPIP și, pe de altă parte, să asigure modificarea și completarea corespunzătoare a HG nr. 722/2016 privind normele metodologice de aplicare a unor prevederi aferente OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice.

Referitor la atribuțiile AMEPIP, după cum știți, va fi o instituție în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea Primului Ministru, prin Secretariatul General al Guvernului. Printre atribuțiile acestei agenții se regăsesc, de exemplu, organizarea și gestionarea viitorului corp al administratorilor de întreprinderi publice, monitorizarea și evaluarea implementării principiilor de guvernanță corporativă de către autoritățile publice tutelare și întreprinderile publice, elaborarea de informări privind performanța întreprinderilor publice ș.a.m.d.

Cum va fi ales președintele AMEPIP? Câți salariați va avea AMEPIP?

Lucian Rusu: În primul rând, este important de știut că Președintele AMEPIP va fi ales printr-un proces transparent, deschis și competitiv. Fiind o funcție asimilată rangului de secretar de stat, ulterior selecției, el va fi numit prin decizie a Primului Ministru.

Mai mult, viitorul Președinte AMEPIP trebuie să fie o persoană de înaltă competență profesională, cu minimum zece ani de experiență în domeniul economic sau financiar, de management sau juridic, dintre care cel puțin 7 ani în funcții de conducere executivă în societăți cu capital privat, în guvernanța corporativă a întreprinderilor publice sau în administrația publică. Aceste criterii se aplică și celor doi vicepreședinți AMEPIP.

Referitor la numărul de salariați, sunt prevăzute cel mult 81 de posturi, pentru funcționari publici și personal contractual.

Cum veți rezolva problema unbundlingului european?

Lucian Rusu: În primul rând avem repere importante în Ghidul OCDE privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice. Aici regăsim inclusiv recomandări cu privire la modul în care putem asigura o funcționare eficientă, transparentă și responsabilă a întreprinderilor publice. În conformitate cu orientările OCDE, politica de participare a statului în economie trebuie să definească în mod clar rațiunea de proprietate a statului, criterii explicite și așteptările, pentru toate părțile implicate. Cu alte cuvinte, să știm clar ce rol și responsabilități are fiecare entitate, fără suprapuneri.

Ne dorim așadar ca în politicile publice să clarificăm rațiunea deținerii de către stat sau de către unitățile administrativ-teritoriale a întreprinderilor publice de la nivel central și local, să explicăm rolul statului și al unităților administrativ-teritoriale în guvernanța întreprinderilor publice, precum și rolul și responsabilitățile autorităților publice tutelare și ale altor părți interesate implicate în implementarea acesteia. Astfel, putem eficientiza procesul de luare a deciziilor și putem elimina potențialele interferențe politice din proces.

Ce companii vor intra în supravegherea AMEPIP?

Lucian Rusu: România deține la nivel central un număr de 216 întreprinderi de stat active (conform raportului preliminar elaborat de OCDE în luna martie 2022, cu tema ”Îmbunătățirea Guvernanței Întreprinderilor de Stat din România. O revizuire a Orientărilor OCDE privind guvernanța corporativă a întreprinderilor de stat”). Astăzi, pentru unele unele categorii de întreprinderi publice s-a menținut opinia exceptării de la aplicarea dispozițiilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Există inclusiv legislație specifică aplicabilă pentru unele dintre acestea (ex. Eximbank SA, CEK Bank SA, ASF, Romtehnica SA, RO-Armycatering SA, SC RO-Armysecurity SA, RA RASIROM, Imprimeria Băncii Naționale, Monetăria Statului, ANM, RA-APPS).

Din cele 216 întreprinderi publice active la nivel central, potrivit prevederilor propuse prin proiectul de Lege, doar un număr de 11 întreprinderi publice ar urma să aplice legislația specifică, iar din acest punct de vedere ele nu pot fi considerate veritabile excepții de la aplicarea legislației în domeniul guvernanței corporative. De asemenea, dispozițiile proiectului de lege privind guvernanța corporativă se vor aplica și întreprinderilor publice care au ca autorități publice tutelare UAT-urile, AMEPIP fiind investită cu atribuții de monitorizare, supraveghere și control (ex. CFR Calatori, CNAIR, Metrorex etc.)

Obiectivul nostru este întreprinderile publice să urmărească obținerea profitabilității.

Vă rugăm să ne explicați cum veți face recrutarea pentru conducerea companiilor din subordine?

Lucian Rusu: Realitatea este că, în prezent, avem și situații care nu sunt conforme principiilor unei guvernanțe corporative. De exemplu, în unele întreprinderi publice sunt prelungite succesiv mandate provizorii ale membrilor consiliilor de administrație, fără a exista o limită. Mai mult, au existat situații în care fie consiliile de administrație nu și-au prezentat planurile de administrare fie adunarea generală a acționarilor nu le-a aprobat.

Ne dorim eliminarea prelungirii nelimitate a mandatelor provizorii pentru membrii consiliilor de administrație. Ne dorim asigurarea implementării regulilor de guvernanță corporativă și a politicii de acționariat. De aceea, avem nevoie de AMEFIP, o instituție condusă de profesioniști, care să asigure monitorizarea și mecanisme de responsabilizare și verificare eficiente, concomitent cu definirea unor roluri și responsabilități instituționale clare.

În acest context, recrutarea pentru conducerea companiilor se va realiza prin organizarea procedurilor de selecție, în conformitate cu prevederile legale, de către comisiile de selecție și nominalizare, alcătuite din reprezentanți ai autorității publice tutelare, AMEPIP și expertul independent care este de natură să adauge un nivel nou de complexitate procedurilor de selecție.

Cine va monitoriza și evalua implementarea principiilor de guvernanță corporativă în companiile de stat?

Lucian Rusu: Vom separa mult mai clar apele, cum se zice. Ministerul Finanțelor își păstrează funcția de reglementare și de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice din subordine în vreme ce AMEPIP va prelua funcția de coordonare.

Astfel, AMEPIP va avea rolul de a stabili politica de guvernanță corporativă, de a coordona implementarea regulilor în domeniu la nivelul autorităților publice tutelare, de a le monitoriza și evalua, respectiv de a aplica sancțiuni pentru abaterile identificate. De asemenea AMEPIP va aviza forma și contractele de mandat care cuprind indicatorii cheie de performanță. Contractele de mandat vor include obligatoriu și obiective cuantificabile privind reducerea obligaţiilor restante, modul de gestionare a creanţelor şi recuperarea lor, îmbunătăţirea rezultatelor financiare, realizarea planului de investiţii şi asigurarea cu fluxul de numerar aferent activităţii desfăşurate.

Cum veți alege firmele de recrutare cu care veți colabora?

Lucian Rusu: Alegerea unei firme de recrutare va ține cont de zona de operare a companiei publice, de experiența în recrutarea candidaților și de calitatea serviciilor. Vom folosi o firmă de recrutare care înțelege nevoile, cerințele și care ne va sprijini să găsim candidații potriviți pentru conducerea cât mai sustenabilă a companiilor publice.

De asemenea, selecția expertului independent specializat în resurse umane se va face de către Secretariatul General al Guvernului în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Expertul independent va îndeplini împreună cu comisia de selecție, unele atribuții cum ar fi elaborarea metodologiei de selecție a candidaților și a documentelor necesare unei bune desfășurări a procedurii de selecție, solicitarea informațiilor suplimentare, realizarea evaluării candidaților etc.

Articole recente

India va continua să cumpere petrol din Rusia, în pofida ameninţărilor lui Trump (presă)

Oficiali indieni au declarat că ţara va continua să cumpere petrol din Rusia în pofida…

46 de minute ago

Ministrul Economiei merge la Cugir, după incendiul de la Uzina Mecanică

Ministrul Economiei, Radu Miruţă, merge sâmbătă la Cugir pentru a vedea situaţia de la Uzina…

o oră ago

Popa (BNR): Până la sfârşitul anului vom dispune de întreaga dotare tehnologică necesară tipăririi bancnotelor euro

România va dispune, până la sfârşitul acestui an, de întreaga dotare tehnologică necesară tipăririi bancnotelor…

o oră ago

Vladimir Plahotniuc spune că vrea să fie extrădat în Republica Moldova pentru a se reabilita

Vladimir Plahotniuc a afirmat vineri că vrea să se întoarcă în Republica Moldova pentru a…

2 ore ago

CapitalG, divizia Alphabet, și Nvidia sunt în negocieri pentru a finanța Vast Data cu până la 30 de miliarde de dolari (Reuters)

CapitalG, divizia de investiții în companii aflate în fază de creștere a Alphabet (GOOGL.O) și…

2 ore ago

Netanyahu amână până săptămâna viitoare o decizie privind noi acţiuni militare în Gaza (surse)

Prim-ministrul israelian Benjamin Netanyahu a amânat până săptămâna viitoare luarea unei decizii asupra acţiunilor pe…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More