Afaceri

Luxul scapă, salamul plătește: Noua strategie ANAF împotriva firmelor din România

Noua conducere ANAF a început în forță. Doar că forța asta s-a prăbușit spectaculos într-o direcție absurdă, care amintește mai degrabă de scenariile de comedie neagră decât de o strategie fiscală. „Marea acțiune” a instituției nu vizează evazioniștii mari, profitorii reali ai unui sistem șubred, ci… salamul și chiloții cumpărați pe firmă.

Da, ați citit bine. Zeci și sute de inspectori ANAF au fost puși să răscolească bazele de date și să construiască un registru național al bonurilor fiscale, în care apar la grămadă sticle de apă plată, pungi de mezeluri, lenjerie ieftină și șosete la promoție. Rezultatul? O listă uriașă cu zeci de mii de poziții – un fel de „Cartea Neagră” a chiloților fiscali.

După ce au terminat inventarul ridicol, ANAF a trimis mii de notificări companiilor să își „corecteze” declarațiile, scoțând din cheltuielile deductibile bonuri de 20, 40 sau 400 de lei. Practic, tot sistemul fiscal a fost blocat într-o campanie inutilă, menită să arate că instituția „luptă cu abuzurile”, dar care în realitate a dus la o risipă colosală de timp, bani și resurse.

Ironia face ca în același timp, adevăratele găuri negre – achizițiile de mașini de lux trecute drept „vehicule de serviciu”, penthouse-urile declarate „birouri”, gențile Vuitton și Hermes decontate drept „materiale promoționale” și excursiile exotice mascate în „vizite de lucru” – să rămână neatacate. Orice om cu logică minimă știe că de acolo s-ar putea recupera rapid zeci și sute de milioane de lei, inclusiv prin sechestrarea bunurilor de lux.

Dar nu, pentru conducerea ANAF e mai simplu să declare război „salamului contabil” și „chiloțărelilor deductibile”. Acolo e curajul instituțional, acolo e bătălia cea mare. În schimb, luxul se plimbă liniștit pe bulevard, cu șofer și escortă fiscală.

De ce a ales ANAF această variantă absurdă? Oficial, nimeni nu știe. Neoficial, e un mister care miroase a complicități și interese obscure. Cert este că, în loc să aducă bani serioși la buget, statul român preferă să se bată cu salamurile și cu lenjeria ieftină, în timp ce adevăratele averi se plimbă nestingherite în SUV-uri de peste 150.000 de euro.

Notă: Financial Intelligence încurajează participarea și feedback-ul cititorilor, promovând o comunitate în care sunt binevenite punctele de vedere diverse. Acest material a fost primit la redacția Financial Intelligence.   

Articole recente

FMI se aşteaptă la o creştere graduală a economiei României şi la reducerea inflaţiei până la finalul lui 2026

Economia României ar urma să crească gradual, pe fondul necesarei consolidări fiscale, care este esenţială…

22 de minute ago

Schimbări importante la impozitele pe clădiri, terenuri și mijloace de transport – majorări semnificative și facilități eliminate 

Diana Coroabă, Partener PwC România, Ana Maria Iordache, Partener D&B David și Baias, Anca Lungeanu, Senior Manager…

38 de minute ago

Luxul scapă, salamul plătește: Noua strategie ANAF împotriva firmelor din România

Noua conducere ANAF a început în forță. Doar că forța asta s-a prăbușit spectaculos într-o…

o oră ago

Ziua Gazistului – Respect pentru tradiție, încredere în viitor

În fiecare an, a doua zi de vineri din luna septembrie, consacrată ca Ziua Gazistului,…

o oră ago

Ministrul Sănătăţii: Nu voi fi de acord niciodată cu vaccinarea obligatorie; oamenii au dreptul să aleagă dacă folosesc sau nu un tratament medical

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rogobete, afirmă că niciodată nu va fi de acord cu vaccinarea obligatorie.…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More