Ministrul Apărării Naţionale, Vasile Dîncu, a declarat vineri, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute la Bistriţa, că decizia privind suspendarea activităţilor de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR a avut la bază siguranţa piloţilor şi a susţinut că acest lucru nu afectează capacitatea aeriană de apărare a României.
“În ultima vreme au fost accidente, avem mici semne de defecţiuni care nu au produs accidente, dar sunt semne care au apărut destul de des. (…) Vreau să vă spun că nu este vorba, sigur, nu le trecem la fier vechi, MiG-urile trec în conservare, piloţii pe care îi avem, o parte din ei, sigur că vor fi reprofesionalizaţi pentru zona F16 sau alte misiuni în zona aceasta, a aviaţiei. MiG-urile pe care le avem funcţionale o să rămână în dotarea Armatei, dar în acest moment consideră comandamentul Armatei că este necesar să fie oprite de la zbor, să nu avem accidente în viitor. Aceasta este hotărârea cea mai importantă. Vreau să spun că acest lucru nu afectează capacitatea noastră de apărare aeriană în acest moment (…). Ne-am gândit în primul rând la siguranţa piloţilor”, a spus Dîncu.
Potrivit ministrului, ar fi vorba despre 26 de aparate de zbor de acest tip, care vor trece în conservare.
Activităţile de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR din dotarea Forţelor Aeriene Române au fost suspendate, începând de vineri, prin ordin al şefului Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu.
Potrivit MApN, măsura a fost luată în scopul îmbunătăţirii siguranţei aeronautice, având în vedere incidenţa considerabilă a evenimentelor şi accidentelor de aviaţie înregistrate pe timpul exploatării aeronavelor MiG-21 LanceR, soldate cu mai multe victime şi aeronave avariate sau distruse.
În perioada suspendării activităţilor de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR, Forţele Aeriene Române vor continua să execute Serviciul de luptă Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliţie Aeriană Întărită (Enhanced Air Policing) sub comandă NATO.
De asemenea, sistemele de apărare cu baza la sol din dotare vor executa misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă naţională, precum şi în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană şi Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System), indică MApN.
În acelaşi timp, au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziţionării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui, în perioada următoare, încă două escadrile. Proiectul legii de aprobare a acestei achiziţii a parcurs etapa de transparenţă legislativă şi se află în circuitul de avizare, urmând a fi prezentat Parlamentului în cel mai scurt timp, se menţionează în comunicat.
Resursa disponibilă a aeronavelor din cadrul celor trei escadrile de avioane multirol F-16, care vor fi operate de Forţele Aeriene, asigură operarea lor pentru o perioadă de minim 10 ani şi vor constitui o capabilitate operaţională aeriană de tranziţie către aeronavele F-35, de generaţia a V-a, evidenţiază MApN.