Ministerul Afacerilor Externe a publicat mult așteptatul proiect de Ordonanță de Urgență privind actualizarea cadrului național de aplicare a sancțiunilor internaționale.
Amintim că sancțiunile pentru Lukoil au intrat în vigoare pe 21 noiembrie pentru rafinărie și pe 13 decembrie pentru benzinării. Autoritățile au întârziat săptămâni bune în ceea ce privește acest proiect.
Potrivit MAE, proiectul de actualizare a OUG 202/2008, inițiat la propunerea Consiliul Interinstituțional pentru Sancțiuni Internaționale (CISI) și rezultat din grupul de lucru al ministerelor co-inițiatoare (Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Energiei, Ministerul Finanțelor) este pus în proces de transparență.
Scopul modificării legislative propuse este să asigure Guvernului României posibilitatea utilizării instrumentelor de supraveghere specială disponibile în cazul sancțiunilor UE, ONU și în cazul sancțiunilor partenerilor noștri strategici. Propunerea vizează dublul obiectiv de a asigura instrumentele necesare pentru a crește eficiența și impactul acestora de a opri din sursele de finanțare ale Rusiei în războiul de la granița noastră, precum și posibilitatea de a diminua impactul pe termen scurt asupra economiei noastre.
Opțiunile pentru activarea supravegherii speciale sunt la cererea companiei sau din oficiu, în baza deciziei Guvernului României, cu avizul CSAT.
Nota de Fundamentare a proiectului precizează: “Pe fondul elementelor situației actuale, intervențiile propuse sunt punctuale, pentru a asigura posibilitatea implementării fie a unui mecanism de supraveghere extinsă în cazul în care impactul economic semnificativ nu este produs de incidența măsurilor restrictive obligatorii pentru România asupra unei persoane juridice din România.
Astfel, se propune explicarea, în cadrul domeniului de aplicare a OUG nr. 202/2008, că această ordonanță reglementează și mecanismele care pot fi instituite la nivelul persoanelor juridice din România ca urmare a implementării sancțiunilor internaționale obligatorii pentru România – astfel cum este reglementat de lege lata – sau ca urmare a efectelor extrateritorialeale sancțiunilor unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România.
Sancțiunile unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România, produc efecte extrateritoriale atunci când adoptarea acestora determină schimbarea conduitei unor persoane fizice și juridice din România față de persoanele și entitățile desemnate care fac obiectul sancțiunilor unilaterale, conducând la îngreunarea sau blocarea activității acestora.
Impactul acestor efecte este semnificativ, spre exemplu, atunci când provoacă distorsionarea unui sector al economiei României, afectarea activității unui operator important pe piața română în așa măsură încât suplinirea activității acestuia ar presupune creșterea semnificativă a prețurilor pieței sau când periclitează securitatea energetică a României.
În această situație, Guvernul României poate adopta, din oficiu sau la cerere, o hotărâre de Guvern, inclusiv la cererea persoanei juridice afectate, prin care constată impactul economic semnificativ al efectelor produse asupra economiei pe teritoriul României de aceste sancțiuni, hotărăște instituirea supravegherii extinse și desemnează un reprezentant care să exercite calitatea de supraveghetor, stabilind drepturile, obligațiile și atribuțiile acestuia, stabilește persoana juridică față de care se instituie supravegherea extinsă și stabilește orice elemente necesare pentru derularea eficientă a supravegherii extinse, inclusiv identificarea persoanelor și/sau entităților desemnate care fac obiectul sancțiunilor unilaterale adoptate de către alte
state și în raport cu care persoana juridică față de care se instituie supravegherea extinsă nu poate derula operațiuni de natură comercială/contractuală.
Măsura supravegherii extinse se revocă prin hotărâre de Guvern dacă situația care a determinat impunerea acesteia a încetat, dacă Guvernul apreciază că măsura nu se mai justifică sau dacă persoana juridică a încălcat regimul supravegherii extinse.
Mecanismul prevăzut are în vedere posibilitatea ca România să contribuie la implementarea unor obiective comune cu state cu care împărtășește aceeași viziune și atașamentul față de ordinea de drept internațional, permițând totodată instituirea măsuri tranzitorii, care iau în considerare impactul acestor măsuri asupra economiei României.
Prezentul proiect de act normativ va determina reducerea impactului efectelor extrateritoriale ale sancțiunilor unilaterale ale altor state, care nu sunt obligatorii pentru România asupra persoanelor juridice din România prin instituirea unui mecanism care să asigure continuarea activității acestora cu asigurarea conformității cu aceste sancțiuni, reducerea riscului de pierdere a locurilor de muncă pentru salariații din domeniile de activitate afectate de sancțiunile internaționale și de creștere a șomajului”.