Categories: Fără categorie

Ministerul Energiei a publicat Proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026

Ministerul Energiei a publicat Proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei.

Vezi aici : Proiect-OUG-privind-masurile-aplicabile-clientilor-finali-din-piata-de-energie-electrica-si-gaze-naturale-in-perioada

Prezentul act normativ are drept scop instituirea următoarelor măsuri temporare:

  • acordarea unor măsuri de sprijin similare cu cele incluse în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare, respectiv plafonarea prețurilor finale facturate și compensarea diferenței de la buget, pentru consumatorii de energie electrică, în perioada 1 aprilie 2025 – 30 iunie 2025;
  • acordarea unor măsuri de sprijin similare cu cele incluse în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare, respectiv plafonarea prețurilor finale facturate și compensarea diferenței de la buget, pentru consumatorii de gaze naturale, în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026;
  • efectuarea de plăți către furnizori în valoare de 50% din valoarea solicitată, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de decontare, în limita sumelor disponibile, urmând ca diferență de plată dintre respectiva valoare și valoarea stabilită de către autoritatea națională de reglementare să se efectueze la 10 zile de la primirea notificării din partea ANRE;
  • asigurarea sumelor aferente compensaţiilor acordate prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale şi bugetul Ministerului Energiei din Fondul de Tranziţie Energetică și de la bugetul de stat;
  • constituirea, de către furnizorii de gaze naturale/producătorii de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice în calitate de clienţi direcţi ai producătorilor de gaze naturale, denumiţi în continuare PET client direct, unui stoc minim de gaze naturale pentru asigurarea continuităţii şi siguranţei în alimentarea clienţilor săi finali/asigurarea consumului propriu şi suportabilităţii preţului de către aceştia, în depozitele de înmagazinare subterană a gazelor; stocul minim va reprezenta minimum 90% din capacitatea de înmagazinare a depozitelor subterane la nivel național, conform reglementărilor Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei;

– instituirea obligației pentru producătorii de gaze naturale care desfăşoară atât activităţi de extracţie onshore şi/sau offshore, indiferent de data începerii acestei activităţi, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale de a livra, cu preţul de 120 lei/MWh, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă către furnizori/PET client direct/operatori rețea, pentru a asigura, în următoarea ordine de prioritate:
o în perioada 1 aprilie 2025-31 octombrie 2025, necesarul de gaze naturale pentru constituirea stocului minim necesar pentru perioada 1 noiembrie 2025-31 martie 2026,.
o în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026, necesarul de gaze pentru consumul curent al clientilor casnici, stabilit conform anexei nr. 5;
o în perioada 1 noiembrie 2025 – 31 martie 2026, necesarul de gaze pentru consumul curent al producătorilor de energie termică, doar pentru energia termica destinată populației, stabilite conform anexei nr. 5;
o în perioada 1 aprilie 2025-31 martie 2026, cantităţile necesare de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă către operatorul de transport şi sistem şi către operatorii concesionari de distribuţie titulari ai unei licenţe de operare – operatori de reţea în vederea asigurării a 75% din cantitatea de gaze naturale destinată consumului tehnologic (CT), stabilite conform anexei nr. 5.

– stabilirea redevenței pentru cantităţile de gaze naturale vândute conform celor menționate anterior în baza preţului de 120 lei/MWh, prin ordin al preşedintelui Autoritatii Naţionale de Reglementare în domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon și exceptarea respectivelor cantităţile de gaze naturale vândute de la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 73/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 20 din Legea nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi onshore de adâncime, republicată;

– continuarea plății unei contribuții la Fondul de Tranziție Energetică, așa cum este aceasta stabilită în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare;

– sancționarea nerespectării prevederilor prezentei ordonanțe de către ANRE, ANAF și ANPC;

– introducerea de clarificări privind regularizarea decontărilor și privind vânzarea succesivă;

– introducerea unei obligații pentru Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale de elaborare, împreună cu alte instituții relevante, a unei metodologii pentru stabilirea criteriilor de identificare și eligibilitate a consumatorilor de energie în vederea aplicării de măsuri sociale adecvate și/sau sprijin financiar și de emitere, până la 15 iunie 2025, a unei hotărâri de Guvern privind implementarea respectivei metodologii și privind valoarea sprijinului acordat;

– reflectarea schimbărilor preconizate la art. 11 și 12 ale prezentului act normativ față de prevederile existente în Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul Anexei 5;

– stabilirea metodologiei de calcul a contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică. Față de prevederile din Ordonanţa de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare, a fost modificată metodologia de calcul a contribuției pentru producătorii de energie electrică.

Totodată, prin actul normativ sunt propuse modificări ale Ordonanţei de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, cu modificările și completările ulterioare în vederea:

– creșterii procentului de plată privind efectuarea de plăți către furnizori la valoarea de 50% din suma solicitată, față de 40% cât este acum în OUG 27/2022, similar cu prevederile incluse în prezentul act normativ;

– extinderea termenului final de introducere a datelor necesare decontării sumelor de la bugetul de stat sau, după caz, regularizării sumelor decontate de la bugetul de stat, aferente perioadei septembrie 2022 – august 2023 până la data de 30 aprilie 2025;

– abrogarea art 23^2 care nu mai este aplicabil în contextul continuării schemei de sprijin aferent domeniului energie electrică până la data de 30 iunie 2025.

Actul normativ include si efectuarea unei modificări a art 28 din Legea nr. 123/2012 a Legii energiei electrice și gazelor naturale, prin includerea unei obligații pentru producători de a tranzacţiona cel puţin 50% din producţia anuală de energie electrică prin contracte pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE. Sunt exceptate de la această prevedere capacităţile de producere din surse eoliene sau fotovoltaice.

Cu scopul creșterii transpareței piețelor centralizate de energie, se introduc, în Legea nr. 123/2012 a Legii energiei electrice și gazelor naturale, obligații pentru operatorii desemnați ai piețelor de energie electrică și gaze naturale de publicare a indicilor de preț pentru produsele standard tranzacționate pe piețele centralizate de energie electrică și gaze naturale.

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

8 ore ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

8 ore ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

9 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

9 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

10 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

11 ore ago

This website uses cookies.

Read More