Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzMinisterul Finanțelor propune dizolvarea Fondului Român de Contragarantare, instituția care se ocupă de contragarantarea garanțiilor acordate de fondurile de garantare pentru împrumuturi și alte instrumente de finanțare obținute de IMM-uri de la instituții de credit, potrivit unui proiect de lege publicat astăzi.
VEZI PROIECTUL DE LEGE 28082025
VEZI Expunerea de Motive_28082025
Potrivit expunerii de motive, se propune ca, începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, Fondul Român de Contragarantare – S.A. să nu mai acorde garanții în cadrul programelor guvernamentale, urmând ca Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii – S.A. – IFN să se substituie în drepturi și obligații pentru toate garanțiile emise de către Fond în numele și în contul statului, în baza madatului acordat, în cadrul programelor guvernamentale. Tototdată, se reglementează ca predarea – primirea garanțiilor aflate în soldul Fondului Roman de Contragarantere S.A. să se efectueze pe bază de protocol de predare-primire în termen de maxim 30 zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, pe baza de protocol de predare-primire.
Andreia Surcel, Membru al Directoratului FRC, a transmis, printr-o reacție dură, pe Facebook, că miza sunt banii FRC “de care acest guvern inept are nevoie pentru a mai acoperi vreo gaură oricum neagră, pe sistemul “cârpeala acoperă golăneala”.”
Andreia Surcel a enumerat câteva explicații: “1. Desființarea unei instituții cu un mecanism unic în România, dar consacrat prin FEI în UE reprezintă o sfidare uriașă la adresa mediului antreprenorial (FRC a acordat zeci de mii de contragaranții care au redus costul finanțării pentru IMM uri)
2. Nu aduce niciun beneficiu la buget, pentru că FRC se autofinanțează și nu distribuie dividende. Dimpotrivă, prin anularea mecanismului și concedierea celor 33 de salariați , impactul în buget va fi unul negativ. În plus, FRC are un profit semnificativ și un management al costurilor impecabil.
3. Exemplul dat și trambițat în presă reprezintă de fapt o deturnare a atenției de la marile probleme din marile companii de stat cu pierderi uriașe, pe sistemul ” hai să arătăm că facem ceva”.
4. Miza sunt banii FRC de care acest guvern inept are nevoie pentru a mai acoperi vreo gaură oricum neagră, pe sistemul “cârpeala acoperă golăneala”.
Nu vă mai spun că toți cei care lucrează în FRC cu câteva excepții prin conducere, unde altundeva, sunt specialiști recrutați de mine din bănci și medii competitive, fără nicio apartanență politică.
Nu suntem bugetari! Deci praf în ochi pentru cei care se mai lasă încă păcăliți. Acesta este adevărul!”
Conform documentelor MFP, Fondul Român de Contragarantare SA este o instituție financiară specializată, persoană juridică de drept privat, fiind organizată ca societate pe acțiuni ce își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile OUG nr. 23/2009 privind înființarea FRC, precum și cu dispozițiile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, clauzele actului constitutiv și celelalte reglementări legale aplicabile. Fondul Român de Contragarantare SA (FRC) a fost înființat ca instituție financiară specializată, în urma măsurilor de contracarare a efectelor crizei economico-financiare globale asupra întreprinderilor mici şi mijlocii din România, pentru creșterea gradului de securizare a creditelor pentru IMM.
În cursul anului 2024, Fondul Român de contragarantare a emis garanții în cadrul următoarelor programe guvernamentale: Investeste in tine (în baza OUG nr.50/2018), StudentInvest (în baza OUG nr.95/2022), FamilyStart (în baza OUG nr.95/2022), Garant Construct (în baza OUG nr.24/2022), Imm Invest Plus componenta Garant Construct (în baza OUG nr.99/2022), Imm Invest Plus- componenta INNOVATION (în baza OUG nr.99/2022), Imm Plus- componenta Construct Plus (în baza OUG nr. 18/2024), Imm Plus componenta INNOVATION Plus (în baza OUG nr. 18/2024). În contextul dependenței FRC de programele guvernamentale, pentru a face față plăților de valori mari și neprevăzute, Fondul Român de Contragarantare S.A. (FRC) gestionează în dinamică fluxul de încasări și plăți rezultate din distribuția scadențelor la plasamentele sale.
Contragaranțiile aflate în sold la 31.12.2024 sunt in valoare de 9,5 mil lei, din care pentru un număr de 22 de contragaranții în valoare de 8,5 mil lei există cereri de plata la FNGCIMM din partea instituțiilor de credit; Totodată FRC are un portofoliu de 80 contragaranții aflate in litigiu cu FNGCIMM în sumă de 22 mil lei.
În expunerea de motive a proiectului de lege se mai arată că Statul Român prin Ministerul Finanțelor este acționarul unic al Băncii de Investiții și Dezvoltare S.A., instituţie de credit, înființată prin Hotărârea Guvernului nr.1204/2022 privind constituirea, organizarea și funcționarea Băncii de Investiții și Dezvoltare — S.A., cu modificările și completările ulterioare: “În procesul de operaționalizare a Băncii, Ministerul Finanțelor a beneficiat de asistență tehnică din partea Băncii Mondiale și Băncii Europene de Investiții, beneficiind în continuare de întreg suportul și expertiza Băncii Mondiale.
La solicitarea Ministerului Finanțelor, Banca Mondială a efectuat o evaluare a schemelor de garantare care deservesc piața românească (fondurile și programele de sprijin/garantare a creditelor existente în România), în baza unor consultări detaliate purtate în cursul lunii iulie 2024 cu ministere, bănci și instituții financiare publice care implementează diverse programe de sprijin/scheme de garantare. Raportul de evaluare a fost prezentat Ministerului Finanțelor în cursul lunii decembrie 2024 și include o serie de concluzii și recomandări privind optimizarea atribuțiilor între instituțiile financiare cu rol de dezvoltare care implementează diverse scheme de garantare și de sprijin a economiei.
Referitor la Fondul Român de Contragarantare în cadrul Raportului Băncii Mondiale se concluzionează că Fondul nu își mai îndeplinește mandatul inițial, de contragarantare a garanțiilor acordate de fondurile de garantare pentru împrumuturi și alte instrumente de finanțare obținute de IMM-uri de la institutii de credit, iar scopul și modelul său de afaceri ar trebui revizuite, în special în ceea ce privește gestionarea programelor guvernamentale Student Invest și Family Invest. Instrumentul de contragarantare va deveni probabil unul învechit, deoarece instrumentele de garantare de portofoliu oferite de BID vor fi garanții de stat eligibile pentru asigurarea reducerii de capital pentru bănci.”
Ministerul Finanțelor propune dizolvarea Fondului Român de Contragarantare, instituția care se ocupă de contragarantarea garanțiilor…
Execuția bugetului general consolidat în primele șapte luni ale anului 2025 s-a încheiat cu un…
Grupul Electrica raportează un profit net de 421,4 milioane lei, în semestrul I, în creștere…
STAR RESIDENCE INVEST SA informează investitorii asupra faptului că raportul financiar semestrial la 30 iunie…
Ministerul Finanțelor propune majorarea impozitelor pe tranzacțiile bursiere, la 3%, pentru dețineri peste 1 an,…
Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea, cu dețineri de peste 5%, au adresat Comitetului…
This website uses cookies.
Read More