Politica

Ministrul Drulă spune cum se va calcula noua rovinietă: „Se trece de la taxarea pe timp, la taxarea pe distanță”

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit luni seara la Digi24 despre noua taxă de rovinietă pe care unii transportatori o vor plăti, cel mai probabil, din anul 2024. Potrivit ministrului, sistemul nu va fi schimbat pentru autoturisme, ci doar pentru traficul greu, care va fi taxat în funcție de distanță și nu în funcție de timp, așa cum se întâmplă în prezent.

Astfel, spune Drulă, noul sistem de taxare va fi aplicat doar pentru autovehiculele care depășesc 7,5 tone, precum camioanele, TIR-uri și autocare. Ministrul susține că acest lucru este firesc în Europa, unde aproape toate țările au impus acest tip de taxare.

„În aproape toată Europa, în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea rețelelor de drumuri naționale, de autostrăzi ale țărilor respective, nu pe timp ca în România, unde cumpărăm o rovinietă valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanța parcursă”, a afirmat Cătălin Drulă, potrivit digi24.ro.

Pentru mașinile mici rămâne vinieta valabilă pe timp, sistemul care a fost valabil și până acum.

„Așa este și în Austria, pentru mașini mici se plătește vigneta austriacă în funcție de timp iar traficul greu plătește pe distanță parcursă. Sunt diverse metode și sisteme, unele implică un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numărul de înmatriculare. Fiecare țară folosește un sistem diferit”, a explicat Drulă.

Noua rovinietă ar echilibra competiția dintre traficul feroviar și cel rutier

Potrivit ministrului, „este vorba despre a ne alătura acestei tendințe de taxare europene”, care ce permite o taxare mai corectă a utilizării și a poluării și, totodată, permite o competiție mai echilibrată între traficul feroviar și cel rutier.

„Feroviarul reclamă că rutierul primește pe gratis infrastructura. De exemplu, un tren de marfă, între București și Constanța plătește 2.600 de lei. Dacă facem acest calcul pe rutier, rutierul va ieși mai bine, mai ieftin”, a explicat Drulă.

În ceea ce privește veniturile care reies din acest sistem nou, ministrul dă exemplul Austriei: „Ei iau 300 de milioane de euro din vignetă, cea care se aplică mașinilor mici, noi luăm tot 300 milioane de euro în total, din toate categoriile, iar eu mai iau încă 1,2 miliarde de euro din taxarea traficului greu”.

Noul sistem de taxare ar putea fi introdus până în 2024

Potrivit ministrului, noul sistem de taxare pentru traficul greu nu va fi implementat peste noapte și cel mai probabil acesta va fi gata la finalul anului 2023 ori începutul anului 2024.

„PNRR-urile statelor membre ale UE sunt condiționate de reforme. Este un plan de recuperare după pandemie, condiționat de reforme. Una dintre reforme a fost să taxăm mai corect, să avem un raport mai corect între feroviar, care este un mod de transport mai puțin poluant, și rutier. Este o obligație pe care o avem, ca stat membru, să introducem acest sistem de taxare”.

Deocamdată nu a fost stabilit prețul pe care transportatorii din România îl vor plăti, însă, asigură Cătălin Drulă, noile taxe vor fi mai întâi discutate cu cei din domeniul transporturilor.

Având în vedere că pentru unii transportatori noul sistem de taxare va aduce scumpiri, acest lucru se va vedea în prețul produselor. Potrivit ministrului, „în economie nu există nimic pe gratis”, astfel că dacă un transportator poluează și strică un drum pe care îl utilizează, trebuie să plătească.

Ministrul a dat și exemplul autostrăzii A2 a cărei întreținere pe an costă în jur de 100 de milioane, iar banii vin din încasările de la trecerea podului de la Fetești.

„Infrastructura nu costă doar să o construiești, costă și folosirea. Este corect să plătim acel preț. Nu vrem să lovim în sistemul transporturilor, vom stabili un sistem de taxare corect. Este vorba doar de o schimbare de la taxarea pe timp, la taxarea pe distanță. Pentru anumiți transportatori asta poate fi mai ieftin”, a conchis Cătălin Drulă.

Articole recente

Exim Banca Românească prelungește oferta de economisire  cu dobânzi atractive la depozitele în lei și euro

Exim Banca Românească prelungește până la finalul lunii august oferta unică de economisire care permite…

6 ore ago

SUA şi NATO elaborează un nou mecanism de finanţare a armelor americane pentru Ucraina plătite de europeni

Statele Unite şi NATO lucrează la un nou mecanism de furnizare de echipamente militare americane…

6 ore ago

DNSC avertizează asupra unui val de înșelătorii online în care este folosită imaginea economistului Adrian Negrescu

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează asupra unui val de înșelătorii online în care…

6 ore ago

Adrian Țuțuianu – secretar de stat în cadrul SGG; Dan Reșitnec – secretar general adjunct al Guvernului

Adrian Țuțuianu (PSD) a fost numit vineri în funcția de secretar de stat în cadrul…

6 ore ago

Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea solicită convocarea AGA pentru anularea actualului proces de selecție a administratorului

Un grup de acționari ai Fondului Proprietatea, care dețin împreună 5,27% din capitalul social, solicită…

6 ore ago

This website uses cookies.

Read More