Afaceri

Noi coordonate de aplicare a sistemului național RO e-Transport. Aplicarea sancțiunilor se amână până la 30 septembrie 2022 (PWC)

Articol de Ioana Bara, Senior Tax Manager si Corina Mortici, Senior Tax Consultant PwC

Procedura privind sistemul RO e-Transport, publicată la finalul săptămânii trecute după ce proiectul de ordin a fost lansat în luna mai, confirmă restrângerea semnificativă a sferei de aplicare, acoperind doar vehiculele cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și doar dacă acestea transportă bunuri cu risc fiscal mai mari de 500 kg sau având valoarea totală a bunurilor mai mare de 10.000 lei aferentă cel puțin unei relații comerciale.

În același timp, aplicarea sancțiunilor aferente neutilizării sistemului RO e-Transport (detaliate în cuprinsul OUG nr. 41/2022) a fost amânată până la 30 septembrie 2022, printr-o Ordonanță fulger publicată la sfârșitul săptămânii trecute.

Ținând cont de această nouă perspectivă, companiile trebuie să analizeze în ce măsură transporturile pe care le desfășoară îndeplinesc condițiile menționate mai sus, caz în care vor trebui să raporteze detalii privind transportul bunurilor în sistemul național RO e-Transport și să obțină numărul unic de identificare (UIT), utilizat ca referință în cadrul sistemului și care trebuie deținut pe toată durata transportului.

În ceea ce privește implementarea efectivă, apreciem că modalitatea de acces RO e-Transport este similară cu modul de acces și transmitere a informațiilor în sistemul național RO e-Factura, respectiv:

  • RO e-Transport se va accesa prin intermediul SPV;
  • Declararea informațiilor se va putea efectua prin utilizarea aplicației puse la dispoziție în mod gratuit de către Ministerul Finanțelor sau prin utilizarea unei serii de microservicii expuse sub forma unui API prin interconectarea aplicației emitentului/declarantului cu Sistemul RO e-Transport (documentația tehnică fiind publicată pe site-ul oficial al Ministerului de Finanțe);
  • Raportarea datelor va presupune transmiterea unui fișier XML având structura conformă cu cea publicată de Ministerul de Finanțe – fișier care va fi supus la două tipuri de validări:

○          Verificare și validare privind structura și sintaxa;

○          Verificare semantică.

  • Fișierelor .xml ce îndeplinesc regulile de validare i se vor aplica semnătura electronică a Ministerului de Finanțe;
  • Exemplarul original al declarației se consideră a fi fișierul de tip XML însoțit de semnătura electronică a Ministerului Finanțelor, care este pus la dispoziția declarantului sub forma unui fișier arhivă de tip zip;
  • În situația în care sunt identificate erori, declarația nu se consideră transmisă în sistem, declarantul primind un fișier de tip XML ce conține erorile identificate.

De asemenea, merită menționat că se vor declara în RO e-Transport inclusiv transporturi ce conțin atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât și alte tipuri de bunuri, fiind generat un singur cod UIT pentru întreg transportul. De asemenea, în cazul unui transport grupat, codurile UIT atribuite prin declararea datelor în sistemul RO e-Transport vor fi preluate pe fiecare document de transport aferent fiecărei relații comerciale.

În subsidiar, celelalte două proiecte importante de digitalizare în curs de implementare ating o bornă importantă în luna iulie.

La 1 iulie a intrat în vigoare obligativitatea RO e-Factura pe relația B2G și totodată a demarat monitorizarea prin sistemul RO e-Factura a anumitor produse cu risc fiscal ridicat comercializate pe relația B2B. România intenționează să extindă aplicabilitatea sistemului RO e-Factura la nivel generalizat B2B aspect care face obiectul derogării Comisiei Europene.

Separat, la sfârșit de iulie se încheie perioada de grație de 6 luni oferită primului val de companii ce are obligația depunerii declarației periodice SAF-T (marii contribuabili care se aflau în această categorie și în anul 2021).

Practica ne arată că este nevoie de timp suplimentar de pregătire pentru o implementare corespunzătoare, completă și armonioasă a acestor proiecte de digitalizare, atât din perspectiva limitărilor tehnice existente la nivelul companiilor, cât și din perspectiva unor clarificări necesare din partea ANAF.

Însă, în mod cert, toate părțile implicate intră în linie dreaptă către noua paradigmă de lucru și raportare fiscală, care promite o serie de avantaje recunoscute deja la nivelul celorlalte State Membre în care digitalizarea administrațiilor publice a devenit realitate.

Articole recente

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

o oră ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

o oră ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

2 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

3 ore ago

Nicușor Dan spune că vizita în SUA ar putea fi la începutul anului viitor: Trebuie pregătită foarte bine

Președintele Nicușor Dan a anunțat, miercuri, că vizita sa oficială în Statele Unite ale Americii…

4 ore ago

Economia Germaniei în stagnare în semestrul I; după doi ani de ajustare, economia Germaniei va reveni pe creștere începând cu 2025 (Andrei Rădulescu)

de Andrei Rădulescu Destatis a publicat astăzi estimările preliminare cu privire la evoluția economiei Germaniei…

4 ore ago

This website uses cookies.

Read More