Afaceri

Noi oportunităţi energetice prin Portul Constanța – punte pentru dezvoltarea economică cu statele Caspice (opinie Mihai Aniţei)

Autor: Mihai Aniţei, Vice-Preşedinte Constanța Port Business Association

Conflictul declanșat în 24 februarie 2022 în Ucraina a configurat un context geopolitic particular atât în zona Mării Negre, cât și în regiunea Caspică. Portul Constanța devine un important element de conexiune a hinterlandului european cu volumele de marfă alimentate de rețelele de transport din regiunea Caspică.

Kazahstan are peste 30 de procente din export direcționat spre statele Uniunii Europene. Georgia și Azerbaidjan au investit în sistemele feroviare în ultima decadă aducându-le la nivelul la care pot acomoda fluxuri importante de marfă. Porturile din regiunea Caspică au peste 50% rezervă de creștere și demonstrează transparență și deschidere comercială. Toate aceste cresteri trebuie susţinute de o infrastructură energetică corespunzătoare.

Coridorul energetic al Mării Negre-Marii Caspice este un proiect de cooperare energetică care implică mai multe țări din regiunea Mării Negre și din regiunea Mării Caspice. Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți securitatea energetică și de a dezvolta infrastructura de transport a energiei între aceste regiuni.Proiectul a fost lansat inițial în anul 2011, iar printre țările implicate se numără Azerbaidjan, Georgia, România, Turcia și Ucraina. În prezent, proiectul vizează construirea unor conducte de transport a gazelor naturale și a petrolului, precum și dezvoltarea capacității de producție de energie electrică.

Pe lângă beneficiile economice, coridorul energetic al Mării Negre are și o importanță strategică, deoarece poate contribui la diversificarea surselor de energie pentru Europa și la reducerea dependenței de Rusia, care deține o poziție dominantă în această regiune.

Colaborarea între porturile Mării Negre – Marea Caspică şi operatorii de transport de pe acest coridor poate juca un rol important în crearea unei infrastructuri energetice eficiente. Aceasta ar putea include, printre altele, următoarele aspecte:

  • Crearea unui hub energetic într-unul dintre porturile Marii Negre – Unul dintre porturile Marii Negre poate fi desemnat ca un centru de energie, în care să se concentreze depozitarea și distribuția de petrol, gaz și produse petrochimice. Aceasta ar putea reduce costurile de transport și ar spori eficiența operațiunilor de import/export în regiune.
  • Crearea de conexiuni energetice între porturi – Îmbunătățirea interconectivității dintre porturi ar putea permite transportul mai ușor și mai eficient al energiei între ele. Aceasta ar putea fi realizată prin intermediul unor conducte sau
    cabluri de energie.
  • Îmbunătățirea infrastructurii portuare – Porturile Marii Negre ar putea să investească în modernizarea infrastructurii portuare pentru a spori capacitatea de manipulare și stocare a energiei. Aceasta ar include dezvoltarea de terminale pentru depozitarea și încărcarea/descărcarea gazelor naturale lichefiate sau a produselor petrochimice.
  • Împărtășirea de informații și expertiză – Porturile Marii Negre ar putea să își împărtășească informații și expertiză pentru a dezvolta mai bine o strategie de infrastructură energetică comună și pentru a împărtăși cele mai bune practici.

Cooperarea dintre actorii din regiunea Caspică și operatorii din Portul Constanța devine o realitate.

Forumul Marea Caspică – Marea Neagră, eveniment organizat, la Constanța, de Ambasada Republicii Kazahstan în România și organizația operatorilor Portului Constanța,(CPBA) reușește să polarizeze, în premieră, cei mai mari jucători
din domeniul transporturilor din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și România.
Între Constanța Port Business Association, Ambasada Republicii Kazahstan în Romania și Consulatul Onorific al Republicii Kazahstan în România a fost semnat, la începutul anului 2023, un protocol de colaborare a cărui primă materializare este organizarea, pe 7 aprilie 2023 la Constanța, a Forumului pentru promovarea relației intermodale de transport si energetic dintre porturile Caspice, portul Constanța și Dunăre pentru deservirea Europei Centrale și de Est. Alături de porturi, transportatori maritimi, feroviari, intermodali, operatori și expeditori din Kazahstan vor fi prezente la eveniment importante companii de transport și reprezentanți ai mediului de afaceri din Georgia și Azerbaidjan.

Ambasadorii Republicilor Kazahstan și Georgia își vor prezenta punctul de vedere în ceea ce privește importanța coridorului Marea Caspică – Marea Neagră, in timp ce alte misiuni diplomatice din regiune si-au desemnat participanţii la eveniment.

Articole recente

Raiffeisen Bank România continuă ritmul de creștere: +35% mai mulți clienți noi, +12% pe zona de credite nete, +15% la economisire în prima jumătate a anului 2025

Raiffeisen Bank România încheie prima jumătate a anului cu rezultate care confirmă menținerea strategiei de…

2 ore ago

Mozaik Investments devine acționar majoritar al Genesis College, unul dintre cele mai mari businessuri educaționale private cu capital integral românesc

Firma de investiții Mozaik Investments anunță achiziția unei participații majoritare în cadrul Genesis College, una…

2 ore ago

Evoluții geopolitice mondiale în primul sfert al secolului XXI. România în acest context; Previziuni pentru 2050 (Corneliu Pivariu)

Autor: Corneliu Pivariu - General-maior (cu două stele) în retragere, expert in geopolitică și relații internaționale,…

2 ore ago

Un vânzător de iluzii (Iulian Mareș)

Viktor Orban s-a aflat sâmbăta la Băile Tușnad, ca principal invitat al celei de-a 34-a…

3 ore ago

PROIECT EDITORIAL FEL, DEDICAT PAMÂNTURILOR RARE: Ceriu (Teodora Mîndra)

Echipa Future Energy Leaders România, platforma de tineret al Comitetul Național Român al Consiliului Mondial…

3 ore ago

This website uses cookies.

Read More