Update articol:
Audiere în Parlament

Noua structură organizatorică a ANRE va însuma un total de 289 posturi; adaptarea contractului colectiv de muncă la noile dispoziții legale se va face prin act administrativ, în lipsa acordului reprezentanților salariaților

Noua structură organizatorică a ANRE va însuma un total de 289 posturi; adaptarea contractului colectiv de muncă la noile dispoziții legale se va face prin act administrativ, în lipsa acordului reprezentanților salariaților
 - poza 1

*Niculescu: “În 2024, ANRE a aplicat cel mai mare număr de amenzi, la nivel european; instituția nu a ezitat să aplice sancțiuni”

Noua structură organizatorică a ANRE va însuma un total de 289 posturi, potrivit Raportului privind cadrul instituțional şi organizatoric al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energie în contextul aplicării Legii nr. 145/2025 privind eficientizarea unor autorități administrative autonomе, prezentat, azi, de George Niculescu, președintele ANRE, în comisiile parlamentare de specialitate.

Potrivit raportului ANRE, având ca punct de reper delimitarea funcțiilor de specialitate şi a funcțiilor suport, conform statului de funcții şi organigramei în vigoare la 1 ianuarie 2025, rezultă configurarea structurii organizatorice prin alocarea unui număr de 124 posturi suport (funcții de conducere şi execuție) şi a unui număr de 225 posturi de specialitate (funcții de conducere şi execuție), dintr-un total de 349 posturi, din care 29 posturi ocupate cu personal cu contract individual de muncă încheiat pе perioadă nedeterminată.

Prin punerea în aplicare a noilor dispoziții legale (Legea nr. 145/2025) care prevăd o reducere cu 10% a numărului de posturi de specialitate şi cu 30% a numărului de posturi suport, rezultă că noua structură organizatorică a autorității va fi dimensionată astfel: 58 posturi suport (functii de conducere și execuție) şi 231 posturi de specialitate (functii de conducere și execuție), însumând un total de 289 posturi, potrivit documentului.

*Conducerea ANRE a inițiat procedura de consultare și negociere cu reprezentanții salariaților, referitoare la Grila de salarizare care să prevadă o reducere de 30% a nivelului salariilor de bază şi/sau indemnizațiilor personalului în statele de funcții la data de 1 iulie 2025

Conform legii, salarizarea personalului ANRE se stabileşte prin negociere, în cadrul contractului colectiv de muncă la nivelul autorității şi al contractului individual de muncă.

Contractul colectiv de muncă al ANRE este în prezent valabil până la data de 14 octombrie 2026 şi reglementează structura de salarizare negociată între părți, incluzând valoarea clasei de salarizare, coeficienții de ierarhizare şi limitele minime şi maxime corespunzătoare fiecărei funcții.

În aplicarea prevederilor sale, salariul de bază este determinat prin aplicarea numărului de clase corespunzător fiecărui angajat, potrivit formulei prevăzute expres în CCM: “Salariul de bază este de X lei, corespunzător clasei… de salarizare prevăzute în contractul colectiv de muncă.”

Din această structură, rezultă că întreaga arhitectură salarială a ANRE derivă din contractul colectiv de muncă, iar contractele individuale de muncă reprezintă acte de executare a dispozițiilor sale, se arată în raportul ANRE.

Ulterior încheierii şi înregistrării CCM, a fost adoptată Legea nr. 145/2025, care impune conducătorilor autorităților administrative autonome obligația de a elabora o nouă grilă de salarizare, prevăzând o reducere cu 30% a nivelului salariilor de bază şi/sau al indemnizațiilor personalului din statele de funcții la data de 1 iulie 2025, grilă ce urmează a intra în vigoare cel târziu la data de 1 ianuarie 2026.

În aplicarea legii, conducerea ANRE a inițiat procedura de consultare și negociere cu reprezentanții salariaților, transmițând invitații oficiale în vederea punerii în acord a CCM cu noile prevederi legale, însă consultările nu s-au finalizat printr-un acord, invocându-se prioritatea contractului colectiv de muncă în vigoare și dreptul de aplicare integrală a grilei de salarizare negociate până la expirarea termenului de valabilitate, respectiv până la 14 octombrie 2026, a transmis ANRE: “Având în vedere că un Contract colectiv de muncă produce efecte doar în limitele legii şi nu poate deroga de la o dispoziție legală ulterioară şi imperativă, chiar dacă CCM rămâne formal în vigoare până la 14 octombrie 2026, dispozițiile sale referitoare la nivelul salariilor de bază se aplică numai în măsura compatibilității lor cu noile prevederi legale.

Astfel, întrucât Legea nr. 145/2025 are forță juridică superioară, față de contractul colectiv de muncă şi produce efecte directe, înlăturând de drept orice prevederi contrare dintr-un contract colectiv anterior sau aflat în derulare, iar clauzele CCM care stabilesc un nivel salarial superior celui impus prin lege sunt inaplicabile de la data intrării în vigoare a normei legale noi, punerea în aplicare a diminuării salariale reprezintă o obligație legală necesar a fi realizată de către angajator printr-o nouă grilă de salarizare.

În aplicarea dispozițiilor din actul de înființare al ANRE, prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 139/2014 a fost aprobat Regulamentul privind sistemul de remunerare a personalului angajat, care constituie actul normativ intern de referință pentru salarizarea personalului ANRE. Regulamentul are caracterul unui act administrativ subsecvent, emis în executarea OUG nr. 33/2007, şi stabileşte principiile, mecanismele şi structura sistemului de salarizare aplicabilă. întregului personal contractual din instituție. Regulamentul în vigoare, consolidat prin ordinele succesive de modificare şi completare emise între anii 2015-2024, consfințește principiile care guvernează salarizarea în ANRE, printre care supremația legii, unitatea sistemului de remunerare, ierarhizarea funcțiilor, echitatea şi sustenabilitatea financiară.

Potrivit art. 2 alin. (1) şi (3) din Regulament, sistemul de remunerare a personalului angajat are în vedere respectarea supremației legii, în sensul că salarizarea în cadrul ANRE se realizează prin prezentul regulament şi prin contractul colectiv de muncă, aşa cum rezultă din OUG nr. 33/2007, iar drepturile salariale ale personalului contractual sunt negociate în cadrul contractului colectiv de muncă, în corelare cu prevederile regulamentului. Această corelare consacră expres faptul că regulamentul de salarizare are caracter complementar față de contractul colectiv de muncă, nefiind subordonat acestuia, ci funcționând în paralel ca instrument normativ de aplicare a legii și de uniformizare a sistemului de salarizare.

Totodată, art. 14 din regulament prevede că dispozițiile sale se completează cu prevederile contractului colectiv de muncă, ale regulamentului de organizare şi fumcționare şi ale altor acte normative interne, ceea ce confirmă că regulamentul constituie cadrul de referință primar pentru salarizarea personalului ANRE, în limitele impuse de lege.

În acest context, Legea nr. 145/2025, prin care se dispune reducerea cu 30% a salariilor de bază şi/sau indemnizațiilor personalului autorităţilor administrative autonome şi obligativitatea adoptării unei noi grile de salarzare cel târziu la data de 1 ianuarie 2026, reprezintă o normă imperativă care prevalează asupra oricăror dispoziții contrare din regulamentul intern sau din contractul colectiv de muncă.

Aplicarea legii nu este condiționată de acordul părților, iar refuzul reprezentanților salariaților de a participa la negocierea modificării grilei de salarizare nu suspendă obligația legală a instituției de a pune în aplicare dispozițiile imperative.

Întrucât regulamentul stabileşte structura de ierarhizare a fucţiilor, principiile de echitate şi sustenabilitate financiară şi metodologia de stabilire a salariilor de bază, el poate constitui în continuare temeiul formal pentru adoptarea prin ordin a unei noi grile de salarizare, actualizată în conformitate cu Legea nr. 145/2025.

Emiterea unui ordin de modificare a Regulamentului prin care se aprobă noua grilă de salarizare, nu are caracter de act de voinţă unilaterală, ci de act administrativ de executare a unei norme legale imperative, iar modificarea şi completarea ordinului nr.139/2014 urmează a parcurge procedura de consultare, emitere și publicare în Monitorul Oficial.

În concluzie, în lipsa acordului de voință al salariaților pentru adaptarea CCM la noile dispoziții legale, Ordinul preşedintelui ANRE nr. 139/2014, în forma sa consolidată, constituie cadrul normativ intern adecvat pentru implementarea noii grile de salarizare prevăzute de Legea nr. 145/2025, în concordanță cu cerințele imperative ale legii, cu principiul supremației legii prevăzut de regulament şi cu responsabilitatea instituțională de asigurare a conformității sistemului de salarizare cu legislația în vigoare.”

George Niculescu a spus că va aplica prevederile legii întocmai, acestea nefiind negociabile, dar că și-ar dori un acord cu salariații.

De asemenea, la întrebările parlamentarilor, președintele ANRE a spus că instituția nu a ezitat să aplice sancțiuni, atunci când cei de la investigații sau de la control au semnalat aspecte care nu respectă prevederile legale în vigoare sau ale procedurilor autorității de reglementare: “În 2024, ANRE a aplicat cel mai mare număr de amenzi, la nivel european. Numai în luna ianuarie 2024, vorbim de amenzi de peste 555 de milioane de lei. Pentru fapte precum manipularea pieței de energie, o singură societate a fost sancționată cu 373 de milioane de lei. Toate aceste activități pe care le desfășurăm în domeniul investigațiilor și controlului și rezultatele acestor acțiuni de investigații și de control le facem publice în raportul de activitate pe care îl vom trimite comisiilor de specialitate, conform obligațiilor legale care le avem. Este de notorietate faptul că instituția aceasta, începând cu anul 2023, nu tolerează și nu va tolera nici o abatere de la nicio prevedere a regulamentelor și alte legi.”

BVB | Știri BVB
FONDUL PROPRIETATEA (FP) (28/10/2025)

Solicitare de completare a Convocatorului AGA din 20/21 noiembrie 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (28/10/2025)

Disponibilitate vot online prin platforma eVOTE pentru AGOA din 31.10.2025

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (28/10/2025)

Completare Ordine de zi AGOA 11 noiembrie 2025

OMV PETROM S.A. (SNP) (28/10/2025)

Disponibilitatea rezultatelor financiare la 30.09.2025 si detalii teleconferinta