Nuclearelectrica (SNN) a obținut un profit net de 866,6 milioane lei, în perioada de 6 luni încheiată la 30 iunie 2025, în creștere cu 2,8% față de perioada similară din 2024, potrivit unui raport transmis Bursei de Valori București.
Profitul operațional (EBITDA) a scăzut cu 0,5% față de aceeași perioada a anului precedent, în principal ca urmare a creșterii cheltuielilor cu contribuția la fondul de tranziție energetică (“CFTE”) cu 498 milioane RON, în condițiile creșterii prețurilor energiei electrice vândute (inclusiv Tg) cu 23,1%, pentru o cantitate de energie electrică vândută similară cu perioada precedentă (-1%), compensate parțial de creșterea veniturilor din vânzarea energiei electrice cu 30,5%, cât și de creșterea veniturilor financiare cu 33,2%, arată compania.
Veniturile din exploatare au crescut cu 29,7%, la 2,74 miliarde lei, în principiu ca urmare a creșterii veniturilor din vânzarea energiei electrice cu 30,5%, determinată de creșterea cu 23,1% a prețului mediu ponderat al energiei electrice vândută în perioada 01 ianuarie – 30 iunie 2025, față de prețul mediu ponderat din aceeași perioada a anului 2024, în condițiile vânzării unei cantități totale de energie electrică ușor crescute +5,7%.
Cheltuiala cu contribuția la fondul de tranziție energetică (CFTE), pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2025, este de 504.881 mii RON față de un nivel de 6.493 mii RON pentru aceeași perioada a anului trecut, ca urmare a creșterii prețurilor de vânzare pentru anumite tranzacții peste nivelul reglementat pentru care se calculează și se datorează contribuția.
Cheltuielile din exploatare, mai puțin deprecierea, amortizarea și CFTE, au crescut cu 14,5% în primul semestru din 2025 față de aceeași perioada a anului precedent. Această creștere este determinată în principal de creșterea cheltuielilor cu combustibilul nuclear necesar exploatării unităților cât și de creșterea costului cu energia electrică achiziționată cu scopul acoperirii deficitelor produse în timpul opririlor planificate și neplanificate ale cantralelor nucleare.
Rezultatul financiar net a crescut cu 37,5% că urmare a faptului că în perioada 01 ianuarie – 30 iunie 2025 s-au înregistrat venituri financiare nete mai mari cu 33,2% față de perioada similară a anului precedent, reprezentate de venituri din dobânzi și diferențe valutare favorabile.
Cheltuiala netă cu impozitul pe profit a crescut cu 3,8% că urmare a creșterii profitului impozabil calculat pentru perioada de raportare, față de cel calculat pentru perioada similară precedentă, influențat și de impactul cheltuielii nete cu impozitul pe profit care include atât impozitul pe profit, cât și impozitul amânat.
Producția brută de energie electrică a celor două unități operaționale ale CNE Cernavodă a fost de 5.128.340 MWh în semestrul I din anul 2025 (din care 2.175.340 MWh în trimestrul ÎI 2025); din această producție brută, consumul propriu tehnologic al Unităților în timpul funcționarii, precum și în timpul opririlor asigurat din producție proprie, a fost de 422 mii MWh în semestrul I (din care 190 mii MWh în trimestrul II 2025).
Astfel, energia electrică produsă și livrată în Sistemul Energetic Național (“SEN”) a fost de 4.706.466 MWh în semestrul I din anul 2025, față de semestrul I din anul 2024 (4.756.587 MWh), reprezentând o scădere de 1,1%. În trimestrul ÎI 2025 cantitatea de energie electrică produsă și livrată în SEN a fost de 1.985.570 MWh, în scădere cu 0,2% față de nivelul înregistrat în trimestrul II 2024 de 1.988.598 MWh
Programul de producție de energie electrică netă aprobat de Consiliul de Administrație pentru anul 2025 (revizie ianuarie 2025) are în vedere o cantitate de 9.817.605 MWh, iar pentru semestrul I 2025, are în vedere o cantitate de 4.558.318 MWh, fiind realizat în proporție de 103,3%; pentru trimestrul ÎI 2025, a avut în vedere o cantitate de 1.898.673 MWh, fiind realizat în proporție de 104,6%.
SNN a fost până la 31 decembrie 2024 vânzător în cadrul Mecanismului de achiziție centralizată de energie electrică (MACEE), instituit prin OUG nr. 153/2022. OPCOM S.A., în calitate de achizitor unic, conform art.2 și art. 3 alin. (2) din OUG nr. 153/2022, cumpără energia electrică de la producători și o vinde cumpărătorilor la prețul de 450 lei/MWh prin Mecanismul de achiziție centralizată de energie electrică și cu 400 lei/MWh pentru cea contractată după 1 aprilie 2024. În anul 2024, SNN a vândut prin MACEE către OPCOM cantitatea de 5.110.338 MWh, din care 2.817.074 MWh în semestrul I.
Cantitatea de energie electrică vândută pe baza de contracte, pe piață spot (PZU și PI), precum și pe PE (iunie estimat) este de 5.064.453 MWh, cu 9% peste programul de vânzări, de 4.644.476 MWh (dimensionat la prognoza de producție, fără estimarea opririlor neplanificate) și cu 5,7% mai mare față de cantitatea de energie electrică vândută în semestrul I din 2024.
Diferența dintre energia electrică vândută de Societate și energia electrică produsă și livrată de CNE Cernavodă (358 mii MWh) este reprezentată de energia electrică achiziționată pentru acoperirea integrală a obligațiilor contractuale, cantitate de energie electrică care a fost achiziționată în proporție de 84% prin contracte, 11% de pe piață spot și 5% de pe PE.
Veniturile realizate pe piața de energie electrică aferente livrărilor de energie electrică din semestrul I 2025 sunt de 2.640.556.983 lei, mai mari cu 2,71% față de veniturile bugetate, și respectiv mai mari cu 30,1% față de realizările din semestrul I 2024.
Prețul mediu ponderat de vânzare, pentru cantitățile de energie electrică vândute (fără PE), rezultat în semestrul I 2025, este de 519,57 lei/MWh (inclusiv Tg). Spre comparație, prețul mediu ponderat al tuturor tranzacțiilor încheiate pe piețele în care SNN a activat în 2025 (PCCB – LE flex, PCCB – NC, PC – OTC, PZU și PI), calculat în baza valorilor publicate de OPCOM în rapoartele de piață lunare, este de 544,68 lei/MWh. În semestrul I 2024, prețul mediu ponderat de vânzare, pentru cantitățile de energie vândute (fără MACEE și PE) a fost de 367,87 lei/MWh (inclusiv Tg).
Cantitățile de energie electrică vândute pe piață concurențială a contractelor bilaterale au reprezentat în semestrul I 2025 o cota procentuală de 89,77% din volumul total al energiei electrice vândute (inclusiv dezechilibre), față de o cota procentuală de 0,98% înregistrată în semestrul I 2024.
Prețul mediu de vânzare pe contractele bilaterale în semestrul I 2025 a fost de 515,81 lei/MWh (cu Tg inclus), înregistrând o scădere de 1% față de prețul mediu înregistrat în semestrul I din anul anterior, de 521,15 lei/MWh (cu Tg inclus), în condițiile în care valoarea tarifului de transport de introducere a energiei electrice în rețea Tg a avut valoarea de 3,82 lei/MWh începând cu 1 ianuarie 2024 (conform Ordin ANRE nr. 109/20.12.2023) și de 3,29 lei/MWh începând cu 1 ianuarie 2025 (conform Ordin ANRE nr. 99/20.12.2024).
Pe piața spot (PZU și PI), în semestrul I 2025 s-a vândut o cantitate de energie electrică reprezentând 9,83% din volumul total de vânzări, față de o cota procentuală de 39,39% înregistrată în semestrul I 2024. Prețul mediu de vânzare a energiei pe piață spot (PZU și PI) realizat de SNN în semestrul I 2025 a fost de 553,93 lei/MWh (cu Tg inclus), față de 364,05 lei/MWh (cu Tg inclus) înregistrat în semestrul I al anului anterior.
Valoarea totală a programului de investiții al SNN pentru anul 2025 este de 3.431.292 mii lei (fără rambursările de rate aferente creditelor externe pentru investiții), astfel cum a fost aprobată prin Hotărârea nr. 3/09.04.2025 a Adunării Generale Ordinare a Acționarilor.
Din total valoare program, aproximativ 91% o reprezintă investițiile în curs, în timp ce investițiile noi, modernizările și dotările reprezintă cumulat aproximativ 9% din total. Construcția programului de investiții s-a realizat având la baza ipoteze generale precum angajamentele contractuale existente, estimările privind inițierea de noi proiecte de investiții și necesitatea ajustării bugetelor în funcție de stadiul derulării sau contractării acestora.
Programul de investiții al SNN pentru anul 2025 cuprinde proiecte de investiții necesare în cadrul Sucursalei CNE Cernavodă, al Sucursalei FCN Pitești și al Sediului Central, estimate a se realiza până la sfârșitul anului 2025, precum și obiective de investiții cu finalizare în următorii ani, incluzând totodată alocarea de împrumuturi și aporturi la capital destinate filialelor EnergoNuclear, FPCU Feldioara și companiei de proiect RoPower Nuclear pentru susținerea derulării proiectelor strategice aflate în diverse stadii de implementare.
La dimensionarea programului de dezvoltare investiții, SN Nuclearelectrica S.A. a ținut cont de necesitatea sucursalelor (CNE Cernavodă și FCN Pitești) privind continuitatea în producție, atingerea unui nivel cât mai ridicat de utilizare a capacității de producție (EAF – Energy Availability Factor) cu respectarea normelor de securitate nucleară și cu menținerea pe termen lung a nivelului de excelență în exploatarea centralei.
Totodată, programul de dezvoltare răspunde și necesității de modernizare/retehnologizare a unor sisteme ale centralei, care din considerente de natură economică (reduceri de consumuri specifice , îmbunătățirea unor parametri caracteristici proceselor deservite, cu impact pozitiv asupra eficienței) și din considerente de natură juridică, solicită implementarea unor îmbunătățiri asociate securității nucleare, protecției mediului și securității muncii, acestea reprezentând cerințe imperative, venite din partea autorităților de reglementare din domeniu.
Din valoarea totală a programului de investiții al SNN pentru anul 2025, respectiv 3.431.292 mii RON, împrumuturile acordate reprezintă un procent de 18,45% respectiv 632.936 mii RON.
Programul de investiții al SNN pentru anul 2025 a fost dimensionat valoric luând în considerare angajamentele contractuale în derulare, estimările cu privire la obiectivele de investiții ce urmează a se realiza până la sfârșitul anului 2025, inclusiv sume alocate unor proiecte de investiții pentru care s-a anticipat îndeplinirea anumitor cerințe aflate în afară controlului SNN (de exemplu: avize prealabile ale unor autorități de reglementare, termene legale privind finalizarea procedurilor de achiziție publică inclusiv contestații, obținerea aprobărilor necesare de la organele corporatiste SNN etc.), pentru a permite implementarea acestor proiecte cu încadrarea în valorile bugetare aprobate.