Macroeconomie

O soluție elegantă și eficientă de a reduce deficitul bugetar (Lucian Croitoru)

Autor: Lucian Croitoru

Următorul pachet de politici economice trebuie să ofere mediului de afaceri o perspectivă credibilă că, pe termen mediu, inflația se va reduce și ratele dobânzilor vor scădea. Pentru ca aceasta să se întâmple, trebuie să existe un pachet fiscal care să garanteze că guvernul își va plăti datoriile fără probleme și fără a distorsiona stimulentele pentru muncă și investiții. Așa se va putea revigora creșterea economică și va spori numărul locurile de muncă.

Am exprimat viziunea mea de nenumărate ori, insistând pe ideea că a fost posibil, cu ceva timp în urma, să se acționeze astfel încât să temperăm ritmul de creștere a cheltuielilor bugetare și să creștem mai accelerat colectarea veniturilor. Niciuna dintre aceste direcții nu a fost urmată, nici măcar cu întârziere. Pentru public, aceasta a creat o insatisfacție foarte mare[1]. Mulți analiști au notat că trecerea în zona nesustenabilă a cheltuielilor nu a fost apreciată de votanți.

Consecința economică mai generală este aceea că, așa cum am avertizat de acum mai bine de doi ani, pe măsură ce a trecut timpul, neluarea acelor măsuri a făcut ca o creștere a TVA să devină inevitabilă. De ce este inevitabilă? De ce, pe partea de venituri, nu poate fi suplinită în mod esențial cu alte măsuri?

Răspunsul este simplu: pentru că alte măsuri nu au capacitatea de a oferi mediului de afaceri și publicului în general perspectiva pe termen mediu pe care am menționat-o la început: reducerea inflației, reducerea ratelor dobânzilor și perspectiva unui guvern care are toate șansele să-și asigure finanțarea deficitului astfel redus.

Ar fi fost de dorit să nu se ajungă aici, dar din moment ce problema există, o creștere a TVA va aduce fondurile necesare pentru ajustări credibile ale deficitului. În opinia mea, creșterea TVA este dureroasă, ca orice creștere de impozite, dar, dată fiind situația, aceasta este cea mai elegantă social și eficientă economic modalitate de a începe o ajustare care să deschidă perspectiva pe care am menționat-o chiar în prima frază.

Odată ce aceste ajustări vor fi avut loc, intrările de capitaluri s-ar intensifica, creșterea economică s-ar revigora, după o perioadă inițială de încetinire, ponderea deficitului bugetar în PIB va scădea și o reducere ulterioară a TVA ar putea deveni posibilă, oferind perspectiva unei reduceri a poverii fiscale pe termen mediu. Concomitent, ar trebui create reguli clare care să împiedice revenirea la practica creșterii nesustenabile a cheltuielilor publice.

În situația curentă, alte măsuri, fără ajutorul venit de la creșterea TVA, nu vor putea asigura perspectiva reducerii inflației, a reducerii dobânzilor și a unei finanțări a unui deficit ajustat în linie cu anticipațiile pieței.

Pentru cei care ar dori să-mi argumenteze că asta nu este o viziune liberală îi rog să nu o facă, pentru că ar greși. La actuala magnitudine a deficitului bugetar, toate deciziile microeconomice sunt afectate negativ de exact acest deficit. Astfel, interferența guvernului în ordinea complexă a pieței este foarte mare și distorsionantă.

În practică, deficitul exagerat și impactul lui paralizant asupra deciziilor reduce libertatea antreprenorilor și a fiecărui om în parte de a face planuri pe termen mai lung, pentru că nimeni nu știe când și cum se vor schimba regulile fiscale. Astfel, un deficit enorm ca al nostru reduce libertatea individuală de a decide.

Crede cineva că Margaret Thatcher nu era o liberală? Era, și încă ce liberală curajoasă și clarvăzătoare! Succesul politicilor ei a fost imens. Au dus UK de pe penultimul loc în OECD pe al doilea, ca venit pe locuitor. Și ea a fost nevoită să crească TVA, după ce partidele Laburist și Conservator deopotrivă promovaseră politicile socialiste păguboase ale consensului și stabilității în perioada 1950-1979.

Pentru a încuraja antreprenoriatul și investițiile, ea a redus impozitele directe (pe venitul personal și pe venitul corporațiilor). Dar a crescut TVA de la 8 la 15 la sută. Aproape o dublare. A crescut și accizele. A fost nevoită să crească impozitele indirecte pentru a putea compensa pierderile de venituri din reducerea ratelor la impozitele directe. În paralel, a ajustat și cheltuielile bugetare. A asigurat mediului de afaceri britanic exact ce trebuie să ofere guvernul mediului de afaceri românesc: perspectiva reducerii inflației, ratelor dobânzii și un deficit buget finanțabil fără probleme.

Acum, revin la necesitatea de a reduce deficitul nostru bugetar care a fost de 9,3 la sută în 2024 și se prefigurează a fi de peste 8 la sută în 2025, dar și la modalitatea de a îl reduce. Necesitatea derivă din aceea că de la anumite niveluri, care depind și de conjuncturi nefavorabile, deficitul nu mai poate fi finanțat. Când ratele dobânzilor cerute de finanțatori cresc și, concomitent, maturitățile (durata împrumutului) se scurtează brusc, e semn că piața avertizează guvernul să facă ceva, înainte ca însăși piața să decidă stoparea finanțărilor.

Presupunând că am luat toate măsurile posibile ce pot produce efecte pe termen scurt pe partea de cheltuieli și am făcut ce trebuie pentru creșterea colectării veniturilor va trebui, din cauza urgenței, să creștem rate de impozitare, deși ar fi fost de dorit să nu ajungem în această poziție. Când ajung să devină inevitabile, aceste creșteri de rate de impozitare sunt cu atât mai mari cu cât se amână mai mult ajustarea cheltuielilor și cu cât există mai multe măsuri iluzorii referitoare la creșterea îmbunătățirii colectării.

La noi, impozitele directe sunt deja ridicate. Impozitarea muncii este aparent joasă dacă avem în vedere impozitul pe venitul personal, dar este ridicată dacă luăm în considerare contribuțiile sociale. Astfel, o majorare a oricărora din aceste impozite pe muncă, ar fi nerezonabilă și nu ar stimula munca.

În cazul impozitului pe profit, cota de impozitare de 16 la sută pare rezonabilă. Dar, din nou, trebuie ținut cont că există deja tot felul de excepții oneroase peste această cotă, cum sunt cele venite de la „Reforma” din octombrie 2023, adică impozitul pe cifra de afaceri in sectoarele bancar si in cel de petrol si gaze, și impozitul minim datorat de 1 la sută din cifra de afaceri la companiile la care cifra de afaceri depășește 50 milioane de euro.

Introducere a unui impozit progresiv pe venitul personal sau pe profit nu ar stimula antreprenoriatul și investițiile. Ar fi doar o variantă mai proastă a ceea ce există deja.

Rămâne doar varianta creșterii impozitelor indirecte, între care TVA este principalul impozit.

Acum voi da un exemplu, deși știu că mulți vor îl vor specula doar pentru a face zgomot, uitând să menționeze că este un simplu exemplu, fără să fie vreo indicație despre ca va face guvernul.

Să spunem că TVA crește, ca și în 2010, cu 5 puncte procentuale (PP), la 24 la sută. Asta va duce la creșterea veniturilor bugetare ca procent din PIB cu aproximativ 1,75 pp. Ca orice creștere a impozitelor, și creșterea TVA va contribui la reducerea ritmului de creștere a cererii. Dar, comparativ cu creșterea  impozitelor directe, creșterea TVA nu afectează competitivitatea externa a firmelor.

Astfel, creșterea TVA reduce cererea, dar lasă loc revenirii mai rapide la creștere economică pe termen mediu, comparativ cu alternativele de pe partea impozitelor directe, care au potențialul  sa distorsioneze comportamentele economice si sa afecteze competitivitatea exporturilor si, astfel, perspectivele de creștere.

Apoi, după ce efectele dorite vor apărea, se va putea trece la reducerea TVA, eventual înapoi la 19 la sută. Aceasta va oferi o perspectivă optimistă.

Dacă însă accentul va fi pus pe creșterea impozitelor directe, atunci se va afecta antreprenoriatul și investițiile relativ mai mult. Traiectoriile de reducere a inflației, de reducere a ratelor dobânzilor vor fi mai înalte. Creșterea economică va fi mai lentă. Aceasta va oferi o perspectivă pesimistă.


[1] Ceea ce doare foarte tare la creșterea impozitelor, făcând-o foarte antipatizată, nu este exclusiv pierderea de venituri disponibile ale cetățenilor și firmelor, ci alte două aspecte: (i) faptul dovedit că, în România, o creștere a ratelor de impozitare nu derivă neapărat din nevoia de a furniza bunuri publice în cantitatea și calitatea cerute, ci doar pentru a acomoda creșteri nesustenabile de cheltuieli sau chiar populiste; (ii) faptul dovedit că practica de a crește cheltuielile publice în acest fel este repetată fără consecințe pentru promotori și, atunci când ajustările devin inevitabile, acestea sunt suportate, în cea mai mare parte, de sectorul privat.

View Comments

  • Analiza domnului Croitoru este foarte corecta si oportuna. De ce nimeni nu vorbeste de dinamica reducerii cheltuielilor publice? De ce nimeni nu vorbeste de investitiile inoportune si nesustenabile de genul aeroporturi, stadioane etc. De ce nimeni nu vorbeste de administratia publica centrala in care nici macar 10 % din angajati nu pot justifica o activitate efectiva de macar 4 ore pe zi timp de 5 zile pe saptamana. Pentru ca reforma sistemului fiscal trebuie sa porneasca abia dupa ce realizam ajustarea sistemului de cheltuieli bugetare. Dupa acwasta ajustare, s-ar putea sa vedem ca majorarea impozitelor directe si indirecte nu este necesara la amplitudinile vehiculate in mass-media

  • O mare PROSTIE !!!!! Doar reducerea bugetarilor la 800000, eliminarea primăriilor de buzunar în cca. trei luni ar putea reduce deficitul care l-au creeat mai MARII PSD-isti.

  • Va bazati modelul pe export, in dauna pietei interne care trebuie sa preia socul TVA, dar export unde? Care firme din Romania sa mai exporte si unde? In Europa care e in criza si nu s-a dezmeticit din pumni si care isi cauta potecile de salvare? In tarile in curs de dezvoltare, care sunt mai mature decat a noastra si abia asteapta sa intre in Europa, fiind pregatite in acest sens? In Asia dominata de China? In America protectionista? Vedeti grosul firmelor autohtone sa faca export, cand ele abia invata sa produca cate ceva, abia au acces la echipamente second? Export fac tot multinationalele si mica parte din capitalul strain, care si asta vine aici pentru piata locala. Daca otelul lui Liberty nu isi mai gaseste loc pe nicaieri la export, dar avem criza de otel la intern, consumand din Turcia, BG, Ucraina, ce produse sa exportam si unde?
    Acum cateva zile in urma, tot aici a fost publicata analiza dlui Adrian Bazavan, care conchidea pertinent exact la contrarul teoriei dumneavoastra, anume ca structura si volumul exporturilor este pagubos de mult ancorata in UE de unde preluam reculul si ca e nevoie de alte
    piete. La fel intrebam care piete si cine sa exporte?
    Daca deficitul comercial la noi e enorm si noi nu producem, nu acoperim ce consumam, cum sa favorizam exportul in zilele de azi, cand mai e loc suficient la noi, unde locul asteapta sa fie ocupat? Noi abia avem 5 fabrici de biscuiti si de hartie igienica, or mai fi 5 de paste, 1-2 de bulion, carnea de porc 80% import, niciuna de aluat
    congelat, tara agrara... Domnule Croitoru, CE SA EXPORTE O TARA AGRARA CARE NU ISI PRODUCE NECESARUL DE CARNE DE PORC?
    CE SA EXPORTE O TARA CARE NU ISI PRODUCE NECESARUL DE PANIFICATIE? ALIMENTELE DE BAZA? CAND INSASI ACESTE DEFICITE DE PRODUSE PRIMARE ARATA DEGRINGOLADA, HAOS ECONOMIC, LIPSA PLAN DE TARA, LIPSA VIZIUNE! ARATA CA PIATA INTERNA A FOST ACAPARATA DE ALTE ECONOMII MATURE SAU ORGANIZATE, PLANIFICATE, SPRIJINITE, sau actori de acelasi fel.
    S-au subventionat mii de masinin electrice cu 10000 de euro fiecare, cand ruralul nostru dispare sat cu sat? Cand in tara asta nu se producea o bucata de masina electrica? Si acum ne vaitam de deficit??! Stiti cate garduri, acoperisuri, solarii, izolatie termica, se faceau cu 10000 de euro in rural? Si banii ar fi mers in sectorul constructiilor, unde har ca se produce mai mult la intern (tabla, polistiren, adeziv, manopera)! Cu ce a ramas Romania din fiecare 10000 euro subventie la masina electrica? Cu 50- 100 de euro comision impozabil al agentului de vanzari si 16% din marja de 20% a dealerului auto?
    IESITI DOMNILOR DIN CARTI SI BIROURI, IN
    TEREN!!
    Productia si consumul intern sa fie motorul, alaturi de educatie si sanatate, protectionism vamal pe anumite segmente. Nu vedeti ca e alta lume? Cine sa exporte daca firmele la noi sunt
    sufocate de taxele pe munca si concurenta cu
    importurile? Noi abia visam la utilaje care sa ne faca mai productivi si sa nu mai depindem de atata forta umana care mareste costurile. Utilajele sunt foarte scumpe, prin natura lor, chiar executate de romani.

    Apropo de exporturi, multi au prime de export, la noi exista ceva? A discutat cineva asa ceva?

    • Foarte corect comentariul, trebuie doar să fie și înțeles. Până când nu acoperim din producție necesarul intern evident că deficitul înflorește. Aici este și o problemă de educație a consumatorului, prea grăbit uneori să aleagă 'mărgelele colorate'.

  • va dau eu cateva solutii si mai elegante:
    -Confiscari la evazionisti
    -Desfiintarea de agentii fara rost
    -Comasarea comunelor sub 5000 locuitori
    -Salarii pana in 3000E, la STAT
    -Pensii pana in 2000E, doar pe contributivitate.
    Ce zici ginerica, am dreptate?
    Adica vine criza dar nu schimbam nimic?

  • Majorarea TVA înseamnă scumpirea produselor și serviciilor pentru populație! Pe de alta oare creșterea TVA nu generează automat creșterea colectării la bugetul statului , ci este asociata cu creșterea evaziunii fiscale! Modalitatea susținută de d-ul expert , nu are suport economic!

  • Sunt de acord cu eliminarea exceptiilor de impozitare ,toate companiile sa plateasca la fel fara exceptii.Acolo fiind si cele mai mari cifre de afaceri de unde se mai poate recupera din deficit .

  • Am eu o soluție mult mai bună decât biruri și mai mari: să reducă hoția din sectorul bugetar. Când un spital cumpără cartofi cu 9 lei/kg iar eu îl iau din supermarket cu 2,5 lei/kg, nu are cum să-ți ajungă bugetul, oricât de mare ar fi.
    Cat despre TVA, dai exemplu de succes, o creștere de la 8 la 15% când acum TVA este deja 19%? Adică cu 4% peste creșterea aia? Păi să facem TVA 200% și nimeni nu va mai plăti TVA. Toți vom cumpăra bunuri și servicii numai pe piața neagră, că altfel nu ne mai permitem, și astfel se crează o omerta între. Vânzător și cumpărător iar statul nu va mai lua nici impozit pe profit sau venit, că nimeni nu mai declară nimic.
    Proverb vechi românesc: "Stăpânu' învață slugă hoață".
    Ăștia care conduc, ar fi in stare să inventeze orice, numai hoția lor sa continue.

  • Deci tot noi oamenii de rand trebuie sa fim taxati ca hotii sa piata sa fure.
    De ce nu taie pensiile speciale, de ce sunt atat de multi bugetari care nu fac nimic, efectiv plimba niste hartii prin cladire si atat.
    Deja ni se ia 46% din salariu... cat sa ne mai ia?
    Propun sa nu se mai umfle plreturile la achizitii si contracte cu statul ca sa isi imparta hotii diferenta de bani.

  • Deci tu ne zici cum sa susținem risipa bugetara nu cum să reducem nr. sarlatanilor de bugetari BRAVO.

Articole recente

MAE: Ministrul Oana Ţoiu a discutat cu Marco Rubio despre întărirea Parteneriatului Strategic România – SUA

Ministrul Afacerilor Externe, Oana Ţoiu, şi secretarul de stat al Statelor Unite ale Americii, Marco…

2 ore ago

Acord UE-SUA: Franţa a fost “un pic singură”, regretă premierul francez

Franţa a fost "un pic singură" în bătălia comercială în faţa SUA, şi-a exprimat regretul…

5 ore ago

Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia CJ Buzău; Lungu (PSD): Ar fi o onoare pentru noi

Fostul premier Marcel Ciolacu ar putea candida la şefia Consiliului Judeţean Buzău. ''Sunt discuţii ca…

5 ore ago

This website uses cookies.

Read More