Universitatea Lawrence din Appleton, statul Wisconsin, a oferit, la începutul anului universitar 2022, cursul „Doing Nothing”: studenţii sunt învăţaţi să nu facă nimic, să se relaxeze şi să se deconecteze. Deşi surprinzătoare, ideea este cât se poate de serioasă, iar această disciplină neobişnuită a devenit cea mai populară din cadrul instituţiei, relatează revista „TIME”.
Pentru profesorul Constance Kassor, profesor asociat de studii religioase, acest lucru sugerează că studenții caută abilități care îi pot ajuta să combată stresul în fața provocărilor de sănătate mintală și a presiunii tot mai mari de a fi productivi.„Există o cerere reală în rândul studenților”, spune Kassor. Cincizeci și doi de studenți urmează cursul în acest trimestru – mai mult decât orice alt curs la mica școală de arte liberale, care înscrie aproximativ 1.500 de studenți în Appleton, Wisconsin.
„Acest lucru ar trebui să ne spună ceva despre starea actuală a studenților”, a spus Kassor vineri într-un tweet despre curs, care a stârnit dezbateri despre ce au nevoie studenții și ce ar trebui să predea universitățile. Tweetul a devenit viral, atrăgând peste 134.000 de aprecieri și 8.000 de retweet-uri.
Participând la acest curs, studenţii pot obţine credite universitare care vor fi adăugate la nota de la examenul final.
I developed a 1-credit class called "Doing Nothing" this fall. It currently has the highest enrollment of any course at my university. This should tell us something about the current state of college students.
— Dr. Connie Kassor (@constancekassor) September 30, 2022
Provocările de sănătate mintală au fost o problemă tot mai mare în campusurile universitare în ultimii ani. Peste 60% dintre studenți au îndeplinit criteriile pentru una sau mai multe probleme de sănătate mintală în 2020-21, o creștere cu aproximativ 50% față de 2013, potrivit unui studiu publicat în iunie.
Și tinerii de astăzi sunt mai conectați decât oricând. Aproape jumătate (46%) dintre adolescenți spun că sunt online „aproape constant”, comparativ cu 24% dintre adolescenți în 2014-15, potrivit unui sondaj realizat de Pew Research Center, realizat în aprilie și mai 2022.
S-ar putea să nu fie surprinzător, așadar, că deconectarea și „a nu face nimic” au câștigat popularitate. „Nimic nu este mai greu de să nu faci nimic”, a scris Jenny Odell în cartea sa din 2019, How to Do Nothing: Resisting the Attention Economy. „Într-o lume în care valoarea noastră este determinată de productivitatea noastră, mulți dintre noi credem că fiecare ultim minut al nostru este capturat, optimizat sau însușit ca resursă financiară de tehnologiile pe care le folosim zilnic.”
Şi profesorul Kassor, în mod similar, își face griji că prea mult din învățământul superior se concentrează pe optimizarea studenților pentru locul de muncă. Cum arată aceste cursuri? În primul rând, telefoanele sunt interzise la ore, iar profesorii oferă cunoştinţe axate pe „well-being”. De exemplu, se predau virtuţile mersului pe jos. Există, de asemenea, „cursuri de somn”, universitatea explicând că studenţii care dorm cel puţin 8 ore pe noapte au, în medie, o rată de succes mai bună decât cei care pierd nopţile. De asemenea, studenţii sunt încurajaţi să iasă din casă pentru 30 de minute fără telefon mobil. Sunt planificate şi alte activităţi: va veni cineva să le predea tai chi, vor fi ore de meditaţie. Practic, cursul îi învaţă pe studenţi cum să se relaxeze şi să se deconecteze.