Avem o foaie de parcurs clară pentru Strategia de Transformare Digitală a României, în următorii 10 ani, nu mai avem nicio scuză dacă România nu se transformă digital
România este mai mult un laborator decât un șantier digital; noi, la Autoritatea pentru Digitalizarea României, încercăm să lucrăm microchirurgical pe tot ceea ce înseamnă componentele de transformare digitală ale administrației publice în mod special, a declarat Octavian OPREA, Președinte interimar, Autoritatea pentru Digitalizarea României, la ”ROMÂNIA DIGITALĂ ONLINE FORUM”.
Acesta a precizat: “Totodată venim și cu soluții de finanțare pentru zona privată, mai ales pentru zona de IMM şi ONG şi EDIH (reţeaua centrelor de inovare digitală -DIH). Noi, la ADR, de aproximativ un an și jumătate de când ne-am înființat, am avut o foaie de parcurs clară cu privire la ceea ce avem de făcut în domeniul transformării digitale a administrației publice din România.
Am văzut anul trecut că pandemia a funcționat ca un combustibil de bună calitate și am venit cu foarte multe livrabile care s-au regăsit în viața cetățeanului. Consider că un proiect este de succes atunci când cetățeanul se simte mult mai comod în relația cu o instituție publică și când acesta începe să își recapete încrederea în instituția cu care interacționează.
Pe parcursul anului trecut am reușit să transformăm platforma ghișeul.ro, un adevărat sistem național electronic de plată, am reușit să aducem peste 650 de instituții publice, să înrolăm de aproape două ori mai multe instituții publice față de cât au fost înrolate în nouă ani de funcționare a platformei ghiseul.ro. Am reușit să facem împreună cu partenerii noștri de la Code for Romania, la începutul pandemiei, un ecosistem de soluții care au venit în ajutorul cetățeanului pentru a-l stimula în procesul de combatere a fake-news-urilor și în procesul de informare în legătură cu tot ceea ce s-a întâmplat în legătură cu pandemia”.
* Datele sunt noul aur al economiei
În momentul de față, datele sunt în noul aur al economiei și fără anumite date nu putem desfășura investiții, consideră Octavian Oprea. Acesta a adăugat: “Este foarte important să subliniem că, fără date de calitate pe care Guvernul ar trebui să le dețină, nu putem progresa nici economic, dar nici social. Tocmai de aceea încercăm ca datele pe care Autoritatea pentru Digitalizarea României le va colecta prin intermediul Sistemului Național de Interoperabilitate să fie puse la dispoziția tuturor celor care au nevoie de ele atunci când vine vorba de date fără caracter personal, mă refer la date care pot fi cu caracter personal şi care pot fi la puse la dispoziție instituțiilor publice pentru a reduce birocrația”.
Conform lui Octavian Oprea, ADR mai are două proiecte la care se lucrează în momentul de față: “Sunt două proiecte care fac parte din Sistemul Național de Interoperabilitate.
Unul este derulat împreună cu Uniunea Națională a Notarilor din România. Acest proiect va fi live pentru două primării din București în data de 15 iulie şi va ajuta cetățeanul să reducă drumurile pe care le face către o instituție publică atunci când are nevoie de documente. Astfel, în momentul în care avem nevoie să tranzacţionăm diverse bunuri care se află pe raza Sectorului 6 sau Sectorului 1 din Capitală, nu vom mai fi nevoiţi să solicităm de la primărie documente precum certificatul de atestare fiscală, deoarece acesta va fi disponibil în timp real, în format electronic. Este doar un proiect pilot și ne dorim ca, până la sfârșitul anului, numărul de primării înrolat în acest proiect să crească la nivelul sutelor, aș putea spune că ne dorim să atingem 1000 de primării. Autoritatea pentru Digitalizarea României stă la dispoziția primăriilor și oferă suportul să vină în acest proiect.
Un alt proiect important este reprezentat de simplificarea procesului de înstrăinare a autovehiculelor la care lucrăm de ceva timp. Sper să fie gata până la sfârșitul anului acestuia. Încercăm să reducem birocrația și numărul de drumuri atunci când un cetățean este nevoit să vândă sau să cumpere un automobil. Acesta nu va mai fi nevoit să aducă tot felul de copii la copii pentru a face dovada anumitor acte”.
Octavian Oprea a anunţat că joi va avea loc prima întâlnire operativă a Comitetului de e-guvernare și debirocratizare: “Este un comitet inițiat de Autoritatea pentru Digitalizarea României, Secretariatul General al Guvernului, prezidat de primul ministru. Avem o direcție clară pe care premierul a trasat-o, direcție care se regăsește și în programul de guvernare – nu putem face performanță în administrația publică și nu putem crește din punct de vedere economic dacă nu eliminăm birocrația. Ca să eliminăm birocrația trebuie să ne dăm seama ce servicii publice oferă fiecare instituție publică din România, iar primul obiectiv al acestui Comitet este inventarierea tuturor serviciilor publice și a actelor normative care le reglementează. Am convingerea că, în câteva luni, vom avea o evidență clară a tuturor serviciilor publice, vom avea un punct de plecare atunci când vine vorba de modificări legislative pentru a putea debirocratiza România, pentru că nu puteam face acest lucru fără a vedea care sunt problemele din interior.
Autoritatea pentru Digitalizarea României stă la dispoziția tuturor instituțiilor publice care au nevoie de know-how pentru a iniția sau pentru a continua procesul de transformare digitală. Deschiderea noastră pentru zona privată și asociativă este una extrem de mare. Avem nevoie de feedback şi input din partea privaților pentru că, așa cum știm foarte bine, inovarea nu o să vină de la stat, ci din zona privată. Statul trebuie să aibă capacitatea de a canaliza ideile și proiectele care vin din zona privată și de a le adapta la nevoile sale”.
- Două proiecte mari care vizează soluții digitale pentru infrastructura din sănătate
Autoritatea pentru Digitalizarea României şi Ministerul Sănătății au în lucru două proiecte mari care vizează soluții digitale pentru infrastructura din sănătate – un Sistem Informatic pentru Evidența Clinică a secțiilor ATI și un Sistem Informatic pentru registrele de sănătate – RegInterMed, a mai spus Octavian OPREA, Președinte interimar, Autoritatea pentru Digitalizarea României, la ”ROMÂNIA DIGITALĂ ONLINE FORUM”.
Acesta a explicat: «RegInterMed are 3 obiective principale: digitalizarea înregistrărilor în registrele de sănătate, dezvoltarea sistemelor informatice existente și creșterea interoperabilității acestor sisteme. Scopul este constituirea unei baze de date actualizate despre pacienţi, tratamentele aplicate și evoluţia acestora. Pe românește, simplificând, asta înseamnă că fiecare cetățean va avea un istoric medical la care orice spital va putea avea acces imediat, în cazul nevoii unei intervenții medicale de urgență.
Începutul anului 2021 ne-a prins puţin mai relaxați, aș putea spune, și am demarat proiecte pe termen mediu și lung, a mai spus Octavian Oprea, explicând: “La începutul anului am lansat în licitație proiectul care stă la baza transformări digitale a României – este vorba de PSCID -Platforma Software Centralizată pentru Identificare Digitală. Fără identitate digitală, nu putem vorbi despre digitalizare și transformare digitală mai ales într-o țară membră a Uniunii Europene, deoarece fără a avea siguranța identității cetățeanului, nu-i putem oferi servicii publice și acces la informații cu caracter personal.
În completarea acestui proiect, am venit cu Strategia de Transformare Digitală a României pe următorii 10 ani. Avem o foaie de parcurs clară pentru următorii 10 ani, nu mai avem nicio scuză dacă România nu se transformă digital. Avem cam tot ceea ce ne trebuie – un plan bine pus la punct, avem bani care vin atât prin PNRR, cât şi prin Programul Operațional Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (POCIDIF) pentru a acoperi nevoia de 2,4 miliarde de euro pe care Autoritatea pentru Digitalizarea României a estimat-o pentru următorii 10 ani. În plus, foarte important este că avem o instituție care are ca obiectiv clar transformarea digitală a României, este vorba de Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Un alt proiect important pe care îl derulăm împreună cu Ministerul Muncii este Hub-ul de servicii, care va aduce la un loc toate serviciile publice pe care Ministerul Muncii le oferă. Prin intermediul acestui Hub vom putea să nu mai avem cazuri în care anumiți cetățeni sunt apți de muncă, dar primesc ajutor social, putem avea o evidență clară a ajutoarelor sociale. Aceste informații ne pot ajuta atunci când ne gândim la o investiție din partea statului sau a unui investitor privat și ne putem da seama care sunt zonele vulnerabile din țară”.