Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzOficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) anunță implementarea unui plan de acțiune dedicat funcționalizării procedurii de autoexcludere, cu scopul de a proteja persoanele vulnerabile și de a asigura respectarea principiilor jocului responsabil.
„Autoexcluderea nu este doar o obligație legală, ci o responsabilitate morală. Am spus că este prioritatea zero a mandatului meu și demonstrăm prin fapte. Lucrăm în paralel pe soluții provizorii și definitive, pentru a oferi protecție reală celor care au nevoie. Acest efort nu este despre imagine, ci despre oameni”, a declarat Președintele ONJN, Vlad-Cristian SOARE.
Autoexcluderea este un instrument esențial pentru jucătorii care doresc să-și limiteze accesul la jocuri de noroc, fie pe fondul unor probleme de adicție, fie din alte motive personale. De la numirea noii conduceri (25.04.2025), ONJN a demarat un proces accelerat de reglementare și implementare, având ca obiectiv clar protejarea persoanelor aflate în situații de risc.
🛡️ De ce este necesară intervenția?
Cadrul legal actual nu oferă o protecție completă pentru jucători, fiind necesară o intervenție legislativă care să corecteze omisiunile existente, să introducă termene clare pentru autoexcludere și să extindă obligațiile tuturor operatorilor, indiferent de mediul de desfășurare (land-based sau online).
🏛️ Ce face ONJN acum:
• A fost elaborată o propunere legislativă de modificare a Art. 15^1 din OUG 77/2009, pusă în transparență decizională pe site-ul instituției.
• În paralel, ONJN a dezvoltat o soluție tehnică provizorie care permite funcționalizarea autoexcluderii, fără întârzieri cauzate de proceduri de achiziție publică.
• Sunt stabilite etape clare pentru implementarea unui sistem informatic definitiv, prin achiziție publică, în paralel cu modificarea cadrului legal.
📊 Beneficii concrete pentru jucători și industrie:
• Crearea unui registru unic al persoanelor autoexcluse, gestionat de ONJN, aplicabil tuturor operatorilor.
• Un proces simplificat și sigur pentru depunerea cererilor de autoexcludere.
• Protecția datelor personale prin proceduri clare de verificare și securizare.
• Asigurarea respectării măsurii de autoexcludere prin acces în timp real la registru pentru toți operatorii licențiați.
• Informarea jucătorilor cu privire la opțiunile de consiliere și tratament pentru adicția asociată jocurilor de noroc.
🛠️ Un demers asumat și etapizat:
În ciuda limitărilor actuale, ONJN a demonstrat că poate livra soluții rapide, transparente și eficiente. Procedura de autoexcludere va deveni operațională într-o formă provizorie, urmând ca, odată cu modificarea legislației, să fie implementat un sistem informatic robust, aliniat la standardele europene.
Propunerea legislativă și planul de implementare pot fi consultate public, accesând cele 2 link-uri de mai jos:
1. Propunere legislativă.
2. Plan de implementare (Contextul, istoricul, disfuncțiile actualului cadru normativ, propunerile și măsurile asumate).
Sugestiile pentru îmbunătățirea propunerii legislative pot fi făcute la adresa de e-mail cabinet.presedinte@onjn.gov.ro, cu respectarea formatului existent.
Planul de implementare anunță că noul text de lege, pus în transparență decizională pe site-ul ONJN, are scopul de colecta eventualele propuneri de îmbunătățire care pot fi aduse textului. Intenția ONJN este de a promova de urgență propunerea de intervenție legislativă:
“Textul propus:
Art. 15^1
(1) Persoanele fizice pot solicita O.N.J.N. autoexcluderea pentru motive de dependență și înregistrarea în Registrul Persoanelor Autoexcluse în vederea interzicerii participării la jocurile de noroc pentru o perioadă determinată sau nedeterminată. În funcție de opțiunea solicitantului, autoexcluderea pentru o perioadă determinată din motive de dependență se dispune pentru 6 luni, 9 luni sau, după caz, 12 luni.
(2) Cererea de autoexcludere din motive de dependență cuprinde în mod obligatoriu,
declarația solicitantului prin care solicită autoexcluderea pe motive de adicție asociată jocurilor de noroc. Cererea de autoexcludere se formulează în nume propriu și se depune personal la O.N.J.N., la sediul central, sau la sediile serviciilor teritoriale ale ONJN, pe e-mail sau prin transmiterea declarației autentice date în fața notarului public, cu respectarea formatului și a procedurii stabilite prin Ordin al Președintelui ONJN.
(3) O.N.J.N. înregistrează o persoană în Registrul Persoanelor Autoexcluse pe baza cererii de autoexcludere pentru motive de dependență formulate, în condițiile stabilite de lege, numai după ce verifică identitatea persoanei care solicită autoexcluderea și corectitudinea datelor cuprinse în cererea de autoexcludere. Dacă cererea este transmisă prin declarație autentică dată în fața notarului public, se prezumă că identitatea a fost verificată de către notarul public.
(4) Înregistrarea în Registrul Persoanelor Autoexcluse devine opozabilă tuturor
organizatorilor de jocuri de noroc în termen de 24 de ore de la momentul înregistrării persoanei autoexcluse în Registrului Persoanelor Autoexcluse, calculat de la ora 23.59 al zilei în care s-a efectuat înregistrarea. Organizatorii de jocuri de noroc vor avea acces în timp real la Registrul Persoanelor Autoexcluse din prima zi în care licența de organizare si respectiv autorizația de exploatare jocuri de noroc devine valabila, pana la momentul la care acestea își încetează valabilitatea.
(5) Participarea la jocurile de noroc a persoanelor fizice care s-au autoexclus pentru o perioadă determinată poate fi permisă numai după împlinirea perioadei alese prin cererea de autoexcludere.
(6) Persoana autoexclusă pentru o perioadă nedeterminată poate formula cererea de radiere din Registrul Persoanelor Autoexcluse după împlinirea unui termen de cel puțin 18 luni de la data înregistrării. Cererea de radiere se formulează în nume propriu și se depune personal la O.N.J.N., la sediul central sau la sediile serviciilor teritoriale ale ONJN, pe e-mail sau prin transmiterea declarației autentice date în fața notarului public, cu respectarea formatului și a procedurii stabilite prin Ordin al Președintelui ONJN. O.N.J.N. dispune radierea unei persoane din Registrul Persoanelor Autoexcluse pe baza cererii de radiere astfel formulate, în condițiile
stabilite de lege, numai după verificarea identității persoanei care solicită radierea. Dacă cererea este transmisă prin declarație autentică dată în fața notarului public, se prezumă că identitatea a fost verificată de către notarul public.
(7) Condițiile în care este creat, gestionat, actualizat, operaționalizat Registrul Persoanelor Autoexcluse de către O.N.J.N, precum și accesul organizatorilor de jocuri de noroc la Registrul Persoanelor Autoexcluse, formatul cererii de autoexcludere, mențiunile pe care aceasta trebuie să le cuprindă, documentele care se anexează cererii, cât și procesul de înregistrare și validare al cererilor de autoexcludere vor fi detaliate prin Ordin al președintelui O.N.J.N., emis în termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor dispoziții.
(8) Obligațiile prevăzute în prezentul articol devin opozabile tuturor organizatorilor de jocuri de noroc licențiați în Romania în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la alin. (7).
Art. 15^2
(1) Un participant la joc poate solicita unui organizator de jocuri de noroc restricționarea participării la jocurile de noroc organizate de respectivul organizator, pentru o perioadă determinată sau nedeterminată. Condițiile în care un organizator de jocuri de noroc dispune restricționarea participării la jocurile de noroc sunt stabilite prin regulamentul de joc aplicabil activității organizatorului respectiv.
(2) Organizatorii de jocuri de noroc păstrează un registru al jucătorilor care au solicitat restricționarea participării la jocurile de noroc organizate de către respectivul organizator, pe baza regulamentelor de joc, pe care îl prezintă, la cerere, organelor de control.
(3) Radierea din registrul prevăzut la alin. (2) se va face automat la momentul expirării perioadei pentru care a fost dispusă restricționarea participării la jocurile de noroc, așa cum a fost solicitată de participantul la joc. Radierea din registrul prevăzut la alin. (2) pentru participanții la joc care au solicitat restricționarea participării la jocurile de noroc pentru o perioadă nedeterminată poate opera numai după expirarea unui termen de 6 luni de la înscrierea în registrul respectiv, la cererea participantului la joc.
(4) Restricționarea participării la jocurile de noroc pe baza dispozițiilor prezentului articol își produce efectele începând cu data înregistrării participantului la joc în registrul prevăzut la alin. (2) și doar între participantul la joc și organizatorul de jocuri de noroc care a dispus restricționarea participării la jocurile de noroc pe baza propriului regulament de joc.
(5) Organizatorii de jocuri de noroc la distanță care operează mai multe domenii de internet conectate la una sau mai multe platforme au obligația de a restricționa accesul jucătorilor pentru domeniile pentru care aceștia au solicitat restricționarea, prin intermediul facilității pusă la dispoziție de operator în contul de joc, pe fiecare domeniu de internet.
Art. 15^3
Atunci când o persoană fizică solicită autoexcluderea, în temeiul art. 15^1, sau restricționarea participării la jocurile de noroc, în temeiul art. 15^2, O.N.J.N. sau, după caz, organizatorul de jocuri de noroc trebuie să îl informeze pe jucător cu privire la opţiunea de consiliere şi tratament a dependenţei patologice de jocuri de noroc într-o instituție specializată.
Art. 15^4
O persoană este declarată indezirabilă de către operatorul de jocuri de noroc față de care persoana a încălcat regulamentul de joc sau regulamentul de ordine interioară. Declararea unei persoane ca fiind indezirabilă produce efecte doar între organizatorul de joc care l-a declarat indezirabil și persoana respectivă. Persoanele declarate indezirabile vor fi incluse în registrele deținute de către fiecare operator de jocuri de noroc, registre care vor putea fi solicitate de către organele de control ale ONJN.
1.10 În ceea ce privește sancțiunea, trebuie identificată o soluție astfel încât nerespectarea prevederilor privind autoexcluderea să nu poată fi asumată de operatori prin plata amenzilor (cost of doing business), așa cum este prevederea actuală. Prin urmare, o propunere ar fi aceea ca, în cazul unor încălcări repetate intenționate, într-un interval de timp determinat, să poată fi sancționată cu suspendarea activității. Cu toate acestea, este necesar să fie stabilite niște criterii de proporționalitate. În concret, spre exemplu, 5 încălcări în termen de 30 de zile săvârșite de un organizator care are 30 de locații, reprezintă o încălcare mai gravă decât 10 încălcări în termen de 30 zile săvârșite un organizator care are 1000 de locații. Respectiv, în online, spre exemplu, 5 încălcări în termen de 30 de zile săvârșite de un organizator care are 1000 de useri, reprezintă o încălcare mai gravă decât 10 încălcări în termen de 30 zile săvârșite un organizator care are 10.000 de useri. Propunerea ONJN este aceea de lăsa posibilitatea individualizării sancțiunii suspendării, printr-o procedură prevăzută în legislația secundară/terțiară. Mai
mult, suspendarea poate fi aplicată doar de la data finalizării și implementării sistemului informatic, nu pe perioada soluțiilor informatice intermediare. Indiferent de perioada de implementare, sancțiunile contravenționale sunt aplicabile
Soluția propusă cuprinde 3 etape, după cum urmează:
• Etapa I – până la modificarea legislativă a textului de lege actual
Până la modificarea legislativă, ONJN a generat un sistem informatic provizoriu, care oferă posibilitatea înregistrării persoanelor care vor depune cererile personal la sediul ONJN, prin mail sau prin organizatorii de jocuri de noroc, scurtând considerabil timpul de procesare al acestor cereri. În ceea ce privește persoanele care vor depune cererile la operatori sau le vor transmite direct pe e-mail, acestea vor fi înregistrate în Registru, numai după ce vor fi identificate de către un angajat ONJN, în urma unei programări online. Persoanele care depun personal cererile vor fi înscrise la momentul depunerii. Registrul va fi criptat, fără a putea fi identificate persoanele care sunt înscrise în registru și va putea fi interogat, de către organizatorii de jocuri de noroc tradiționali. Aceștia vor introduce CNP-ul persoanei care solicită participare la jocul de noroc și vor primi un răspuns dacă este sau nu, înscrisă persoana în Registru. Dacă este inclusă în registru, au obligația legală să îl scoată din incinta locației.
• Etapa II – de la intrarea în vigoare a textului actual și până la finalizarea
procedurii de achiziție publică și implementare a unui sistem informatic
După ce textul de lege este modificat, autoexcluderea devine o obligație pentru toți
organizatorii de jocuri de noroc. Mai mult, se asigură o protecție suplimentară persoanelor vulnerabile prin faptul că acestea nu își vor mai putea retrage consimțământul în interiorul perioadelor pentru care au optat pentru autoexcludere.
Având un text de lege complet, care înlătură vulnerabilitățile din sistem, ONJN poate demara procedura de achiziție publică pentru sistemul informatic final. Cu toate acestea, până la finalizarea procesului de achiziție publică și până la implementarea sa, ONJN trebuie să ofere protecție persoanelor care solicită autoexcludere.
Prin urmare, sistemul inițial (cel folosit în etapa 1) va fi adaptat astfel încât să fie aplicabil oricărui organizator de jocuri de noroc (nu doar celor din land-based).
• Etapa III – după implementarea sistemului informatic
Imediat cum textul de lege este modificat, vom demara procedura de achiziție publică a sistemului de autoexcludere. Chiar dacă procesul poate dura, având în vedere procedurile legale și posibilele contestații la procedură, ONJN va continua să aplice sistemul provizoriu explicat în etapa anterioară. După implementarea noului sistem informatic, vom intra într-o zonă de protecție sporită, fiind eliminate toate vulnerabilitățile care vor fi generate prin folosirea unui sistem provizoriu”.
Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…
Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…
Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…
Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…
Robert Cosmin Până a fost numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…
Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…
This website uses cookies.
Read More