Update articol:

Opinie Dragoș Preda: Connectivity-as-a-Service – RADIOCOM pasul următor

Autor: Dragoș C.-L. PREDA, Director general al Societății Naționale de Radiocomunicații S.A. (SNR)

În ultimii ani uzităm tot mai des în terminologia IT&C / TIC termenii de Cloud, Cloud first sau Cloud native.

Programul de guvernare și-a asumat ca prioritate, în vederea determinării eficientizării serviciilor publice, creșterii nivelului național de competitivitate, generării încrederii în rândul populației și astfel, pentru a răspunde unui ecosistem de bunăstare atât de solicitat de către fiecare cetățean al României, gestiunea sistemelor informatice, a bazelor de date integrate definind în mod imperativ utilitatea Cloud-ului guvernamental – subiect de actualitate pe agenda publică și a Guvernului. Determinarea cadrului legislativ adecvat nu se poate realiza fără suportul real al instituțiilor direct vizate în baza atribuțiilor aferente fiecăreia.

Infrastructura ca și serviciu (IaaS) este unul dintre cele trei modele de servicii fundamentale de tip cloud computing, pe lânga Platforma ca și Serviciu (PaaS) și Software-ul ca și serviciu (SaaS), oferind  acces la resurse de calcul într-un mediu virtualizat, „Cloud-ul”, printr-o conexiune publică, de regulă prin internet.

Pentru o serie de afaceri, rețelele și securitatea erau domenii provocatoare chiar înainte de 2020, însă odată cu declanșarea pandemiei de Covid 19, presiunea asupra departamentelor IT a atins noi culmi. Ritmul neîncetat de creștere a lucrului de la distanță a avut un impact uriaș asupra echipelor IT, deoarece amploarea și complexitatea rețelelor lor au început să depășească capacitatea lor de a le gestiona și securiza eficient. Din fericire, majoritatea rețelelor au rezistat testului pe termen scurt, dar continuarea lucrului hibrid (la distanță și în birou) i-a determinat pe mulți să-și regândească strategiile de rețea și conectivitate.

Astfel, dinamica actuală ne solicită o abordare radical diferită a managementului rețelei care oferă conectivitate rapidă, fiabilă și sigură pentru companii, fără povara administrării rețelei și costurilor sale din ce în ce mai incontrolabile, și anume Connectivity-as-a-Service (CAAS pe scurt).

Anul trecut, compania de analiză a rețelelor Entuity a susținut că tarifarea flexibilă a fost una dintre cele mai importante componente în managementul eficient al rețelei, iar Connectivity-as-a-Service oferă o flexibilitate completă companiilor, permițându-le să-și crească sau să scadă numărul de utilizatori lună de lună. Încă din 2020, pe vremea când eram Secretar de stat pentru Telecomunicații am venit în domeniul TIC, al transportului de date, cu experiențe din alte domenii ale infrastructurilor critice, respectiv din domeniul energiei, acest exemplu constituind un alt model de urmat.

Connectivity-as-a-Service vs. status-quo

Rețeaua globală de comunicații – compusă din infrastructură wireless, fir, satelit și alte infrastructuri – constituie o minune inginerească care se întinde pe continente, mări și oceane, depășind orice obstacole geografice sau granițe naționale. Cu toate acestea, infrastructura de conectivitate, de sine stătătoare, este văzută din ce în ce cu o marjă mai scăzută. Furnizorii de servicii de comunicații (CSP) se luptă să crească veniturile, în special mediul de business tot mai dinamic și mai flexibil, în timp ce furnizorii de sisteme cloud determină schimbarea de paradigmă și oferă experiențele special croite (tailor-made) pe care clienții le doresc și sunt dispuși să plătească. De ani de zile, CSP-urile au încercat să-și dea seama cum să-și răspundă dinamicii omologilor lor din cloud. Connectivity-as-a-service (CaaS) ar putea fi răspunsul.

Totodată, din ce în ce mai multe companii, din toate industriile, caută o determinare și o siguranță mai mare a dinamicii din mediul TIC, în special în ceea ce privește modul în care consumă și cum plătesc pentru tehnologie. De câțiva ani, tendința către modele de livrare bazate pe servicii pentru aplicații tehnologice și infrastructură a crescut exponențial.

Potrivit unui sondaj de la Deloitte din februarie 2021, pandemia a accelerat adoptarea Everything-as-a-Service (XaaS). XaaS reflectă modul în care companiile din întreaga lume adoptă modelul „ca serviciu” pentru aproape orice. 88% dintre respondenții la sondajul Deloitte au spus că cred că XaaS va fi esențial pe măsură ce afacerile lor își vor reveni după pandemie.

Există o multitudine de sub-componente diferite ale XaaS, cea mai proeminentă fiind SaaS (Software-as-a-Service) – care a avut inițiativa. Cu toate acestea, industria rețelelor este în curs de recuperare, cu două concepte relativ noi – Network-as-a-Service (NaaS) și Connectivity-as-a-Service (CaaS).

Connectivity-as-a-Service este o soluție integrată WAN, LAN și voce, oferită ca o propunere comercială flexibilă, analogă cu modelul „ca serviciu” (AAS) de livrare a tehnologiei. Totul este grupat într-o singură taxă de abonament și furnizat pe utilizator, pe lună, fără costuri de capital inițiale.

Connectivity-as-a-Service funcționează ca experiență cloud pentru rețea, ceea ce înseamnă că clienții nu mai trebuie să dețină sau să achiziționeze niciun dispozitiv hardware la lucru (adică LAN-ul lor). Modelul de abonament elimină necesitatea ca un client să cumpere, să dețină, să gestioneze și să deprecieze orice element hardware, reducând în același timp povara propriei sale echipe IT interne de a-l gestiona.

Pentru clienții care au investit deja în construirea unei rețele de bază, în conformitate cu modelul Connectivity-as-a-Service, furnizorul de servicii își va cumpăra echipamentul pentru valoarea de bilanț și îl va închiria înapoi prin taxele de abonament.

Acest lucru permite clienților să vândă și să transfere infrastructura de rețea existentă către un furnizor de Connectivity-as-a-Service, moment în care își asumă proprietatea, responsabilitatea și controlul complet asupra furnizării conectivității către client.

Acest lucru permite furnizorului de servicii să simplifice, să standardizeze și să suprapună orchestrarea software-ului într-un mod care funcționează spre asamblarea părților constitutive ale rețelei.

Modelul comercial care stă la baza Connectivity-as-a-Service încorporează toate activele tangibile hardware, firmware și software, precum și toate serviciile suplimentare și resursele de capital uman implicate în furnizarea conectivității.

Aceasta înseamnă că acoperă toate componentele cheie ale rețelelor de afaceri, cum ar fi seturile de abilități potrivite, furnizorii terți relevanți, predictibilitatea completă a tuturor costurilor de infrastructură și managementul și întreținerea completă.

Ca parte a procesului de onboarding, furnizorul Connectivity-as-a-Service va efectua un audit cuprinzător al rețelei și va asambla o bază de date completă a inventarului rețelei, care va fi apoi menținută pe toată durata de viață a contractului Connectivity-as-a-Service (CAAS).

Pentru managerul IT și/sau membrii echipei IT care trebuie să controleze, să gestioneze și să modifice conectivitatea utilizatorilor, sarcinile și modificările administrative zilnice și săptămânale pot fi efectuate printr-un portal de mentenanță.

Abordarea convențională este substanțial mai costisitoare din cauza timpului necesar pentru a localiza dispozitivele, a înțelege configurația curentă, a face modificări, a actualiza documentația și baza de date de configurare înainte de a închide sarcina. Connectivity-as-a-Service permite administrarea ușoară a modificărilor necesare ale utilizatorilor și ale serviciului de conectivitate, împreună cu o urmărire completă de audit a ceea ce s-a întâmplat, când și de către cine. Este și realitatea legată de SLA, formula de înțelegere contractuală cu definire clară a parametrilor de service.

Pe scurt, Connectivity-as-a-Service oferă o experiență cloud pentru rețea! Perspectiva este client-centrică și oferă beneficii reciproce.

  • Mai simplu:

Soluțiile actuale de gestionare a rețelei ale organizației lor includ caracteristici de care nu au nevoie sau nu le folosesc. Pentru organizațiile care doresc să elimine toate problemele legate de gestionarea și întreținerea rețelelor, Connectivity-as-a-Service funcționează la fel ca și cum cumperi și consumi un serviciu. Acest lucru înseamnă că nu trebuie să vă faceți griji cu privire la niciun aspect al întreținerii rețelei și, în schimb, vă puteți baza pe furnizorul dvs. de servicii pentru a gestiona totul în numele dvs.

  • Mai sigur:

Cu Connectivity-as-a-Service, puteți fi sigur că rețeaua pe care vă bazați a fost proiectată și construită de experți din industrie, oferind clienților opțiuni practice nelimitate de externalizare și scalare. Subliniem în mod deosebit atenția față de clienti și modul de lucru tailor-made. De asemenea, CaaS este gestionat de ingineri cu înaltă calificare, folosind cele mai noi instrumente de securitate și monitorizare, precum și acreditări la cele mai înalte standarde.

  • Mai ușor de achizitionat:

La fel ca un serviciu, Connectivity-as-a-Service este bazat pe abonament, pe utilizator, care oferă flexibilitatea de a crește sau de a reduce numărul de utilizatori. De asemenea, oferă o gamă de opțiuni comerciale pentru a satisface infrastructura de rețea existentă, cum ar fi achiziționarea activelor pentru valoarea lor actuală.

Orice întrerupere a serviciului poate avea efecte drastice asupra productivității, serviciului clienți și implicit asupra profitului, având în vedere costul mediu al timpului de nefuncționare care are implicații în veniturile clientului. Pentru anumite organizații care fac parte din infrastructura critică de telecomunicații costurile pot fi și mai mari. Agențiile guvernamentale, cum ar fi poliția și pompierii, școlile, spitalele și unitățile medicale nu pot risca o întrerupere a serviciului de nicio durată.

Connectivity-as-a-Service ar constitui o ofertă cu valoare adăugată pentru clienții entităților interesate, asigurându-se că aceștia primesc întotdeauna atenție premium de la furnizorii de telecomunicații.

Peisajul global de conectivitate este în zilele noastre extrem de fragmentat, cu mai mulți furnizori de rețele care oferă conectivitate IoT în diferite contracte și condiții de preț. Atunci devine dificil să se lanseze proiecte IoT fără un angajament contractual pe termen lung, chiar și în faza de probă a conceptului.

La fel ca multe soluții „ca serviciu”, IoT Connectivity as a Service este o nouă abordare a managementului conectivității care îmbunătățește radical experiența utilizatorului atunci când creează o nouă soluție IoT.

RADIOCOM, având acoperire atât națională cât și locală, întrevede să pună la dispoziție: Personal tehnic cu o pregătire înaltă la nivel local, Centrul de operațiuni de rețea (NOC), Scalabilitate și flexibilitate.

CaaS permite inovatorilor IoT să-și gestioneze întreaga procesare a datelor, de la înregistrarea dispozitivului până la stocarea în cloud a datelor într-o singură platformă. Acest lucru elimină expunerea către mai mulți furnizori, contracte complexe și centre de asistență. Platforma IoT se ocupă de costurile de conectivitate în fundal.

Împreună cu funcționalitățile și utilizarea componentelor standardizate, CaaS asigură un proces mai fluid de dezvoltare a aplicațiilor IoT, timpi mai scurți de implementare și o mai bună reziliență la schimbările tehnologice.

Acestea sunt doar câteva elemente integrate viziunii de dezvoltare pe termen mediu a SNR / RADIOCOM asupra cărora vom reveni.

 

BVB | Știri BVB