Update articol:

Peste 30 de nave sancționate de SUA, care desfășoară activități în Venezuela, sunt în pericol după confiscarea unui petrolier american

Peste 30 de nave sancționate de SUA, care desfășoară activități în Venezuela, sunt în pericol după confiscarea unui petrolier american
 - poza 1
  • Navele „flotei fantomă” supuse sancțiunilor ar putea reconsidera dacă să părăsească apele venezuelene în zilele următoare

  • Țintirea de către SUA a navelor sancționate ar putea întârzia exporturile de petrol

  • Flota globală ascunsă include 1.423 de petroliere, dintre care 921 sunt sancționate

Peste 30 de nave petroliere sancționate de SUA care desfășoară activități în Venezuela ar putea fi pedepsite de Washington după ce Paza de Coastă a confiscat un superpetrolier care transporta țiței venezuelean pentru export, potrivit datelor de transport maritim, citate de Reuters.

Confiscarea, anunțată miercuri de președintele Donald Trump, a fost prima dintr-o serie de transporturi de petrol din Venezuela, care se află sub sancțiuni americane din 2019, și prima acțiune cunoscută a administrației Trump împotriva unui petrolier legat de Venezuela de când a ordonat o consolidare militară masivă în regiune.

Acțiunea SUA, pe măsură ce Trump intensifică presiunea asupra guvernului președintelui venezuelean Nicolas Maduro, a pus în alertă mulți proprietari de nave, operatori și agenții de transport maritim, mulți dintre ei reconsiderând dacă să plece din apele venezueleane în zilele următoare, așa cum era planificat, au declarat surse din domeniul transportului maritim.

Experții și analiștii spun că vizarea încărcăturilor provenite din Venezuela va crea întârzieri pe termen scurt în exporturi și ar putea speria unii proprietari de nave. Washingtonul nu a întrerupt anterior exporturile de petrol ale Venezuelei, care sunt transportate de intermediari pe nave ale unor terți.

Peste 80 de tancuri petroliere așteaptă în Venezuela sau în apropierea acesteia

Venezuela a acuzat SUA de „furt flagrant”, descriind confiscarea ca „un act de piraterie internațională”.

Supertankerul confiscat, identificat de un grup de gestionare a riscurilor ca fiind Skipper, face parte dintr-o „flotă fantomă” de nave care transportă petrol sancționat către cele mai mari destinații ale sale. Acestea își opresc adesea semnalul sau își ascund în alt mod locația. Astfel de tankere sunt utilizate din ce în ce mai des de comercianții și transportatorii care se ocupă cu petrolul venezuelean de când Washingtonul a impus sancțiuni asupra țării membre OPEC.

Sancțiunile anterioare impuse navelor sau fluxurilor de petrol legate de Venezuela au lăsat o mulțime de petroliere încărcate așteptând săptămâni și chiar luni întregi pentru a pleca, pentru a evita conflictele. Miercuri, peste 80 de nave încărcate sau care așteptau să încarce petrol se aflau în apele venezuelene sau în apropierea coastei sale, inclusiv peste 30 care fac obiectul sancțiunilor SUA, potrivit datelor compilate de TankerTrackers.com.

Flota globală ascunsă include 1.423 de tancuri, dintre care 921 sunt supuse sancțiunilor americane, britanice sau europene, potrivit analizei efectuate de specialistul în date maritime Lloyd’s List Intelligence. Acestea sunt de obicei vechi, proprietatea lor este opacă și navighează fără o acoperire de asigurare de top pentru a îndeplini standardele internaționale pentru marile companii petroliere și multe porturi.

Conform datelor de monitorizare a navelor, acestea transportă în principal petrol sancționat din Rusia, Iran și Venezuela către destinații din Asia. Multe dintre ele au efectuat călătorii separate transportând petrol iranian sau venezuelean și apoi mărfuri rusești.

În cazul Venezuelei, acestea se încarcă în porturi operate de compania de stat PDVSA sub nume false, conform datelor companiilor și de transport maritim. De obicei, își ascund locația până la mult timp după plecare, în timp ce traversează Oceanul Atlantic în direcția Malaeziei sau Chinei.

PDVSA nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii.

Aproximativ 15% din flota globală de transportoare de țiței de foarte mare capacitate, care pot transporta o încărcătură maximă de 2 milioane de barili pe călătorie, a fost lovită de sancțiuni, potrivit estimărilor companiei de transport petrolier Frontline, cu sediul în Cipru.

În ceea ce privește navele controlate de Venezuela, în ultimii ani, SUA au adăugat aproape întreaga flotă a PDVSA pe lista sancțiunilor, împreună cu câteva petroliere care transportă petrol venezuelean către Cuba, care se află, de asemenea, sub sancțiuni americane.

Rusia și China, ambele supuse unor sancțiuni severe, au folosit strategii similare pentru a eluda aceste restricții de ani de zile.

Ca semn al succesului strategiei flotei obscure, exporturile de petrol ale Venezuelei au crescut la peste 900.000 de barili pe zi în noiembrie, iar importurile de nafta, atât de necesară pentru diluarea petrolului extra-greu, provenind în mare parte din Rusia, s-au dublat la 167.000 de barili pe zi, crescând stocurile pentru săptămânile următoare.
Venezuela și Iranul au colaborat și în trecut pentru utilizarea flotelor lor.
Partenerul cheie al PDVSA în cadrul unei asocieri în participațiune, Chevron (CVX.N), care este responsabil pentru toate transporturile de țiței venezuelean către SUA, a declarat miercuri că compania funcționează normal.