Prețurile țițeiului ar putea să se regăsească sub 70$/bbl. în 2019, ca urmare a surplusului de producție, potrivit raportului RRC
Grupul Rompetrol Rafinare (RRC) a înregistrat o pierdere de 23 milioane de dolari, în 2018, față de un profit de 20,7 milioane de dolari, în 2017, potrivit raportului preliminar transmis Bursei de Valori.
Potrivit companiei, rezultatul net consolidat pentru anul 2018 a fost impactat negativ de elemente aferente schimbării politicii contabile, de la modelul de cost la modelul reevaluării, la 31 decembrie 2017 pentru grupa clădiri din cadrul imobilizarilor corporale.
Cifra de afaceri consolidată brută pentru anul 2018 a atins nivelul de peste 5,2 miliarde USD, în creștere cu 27% față de anul 2017 fiind pozitiv influențată de creșterea cotațiilor internaționale la produsele petroliere dar și de creșterea volumului produselor vândute. Rezultatele consolidate ale companiei, în ceea ce privește EBITDA și rezultat net, au fost afectate de volatilitatea mediului de piață al petrolului și gazelor naturale, cu marje brute de rafinare în descreștere în trimestrul IV 2018 (40,7 $/t comparativ cu 55,2 $/t în trimestrul IV 2017), influențând negativ și rezultatele pentru tot anul 2018 (49,2 $/t comparativ cu 50,9 $/t), conform raportului. An pe an, rezultatele au fost susținute de creșterea volumului de materii prime prelucrate și a produselor petroliere vândute, precum și prin optimizarea și creșterea eficienței proceselor de producție, energie, logistică și distribuție.
“Anul 2018 a devenit un punct de referință pentru istoria de 40 de ani a rafinăriei Petromidia – materii prime procesate, produse obținute, gradul de utilizare a capacităților de prelucrare, reducerea pierderilor tehnologice, îmbunătățirea indicelui de eficiență energetică sau peste 2 milioane de ore fără incidente. De 11 ani construim împreună și în această perioadă am reușit să creștem activitățile și operațiunile de pe platforma Petromidia, împreună suntem pregătiți pentru noi provocări, care ne motivează și ne asigură puterea necesară pentru a merge mai departe”, declară Yedil Utekov, director general Rompetrol Rafinare.
Rompetrol Rafinare mentioneaza ca a continuat să fie cel mai mare exportator de produse petroliere al României, cantitățile livrate la export de diviziile de rafinare şi petrochimie către subsidiarele KMG Internațional în Bulgaria, Moldova și Georgia și către partenerii din regiunea Mării Negre majorându-se anul trecut cu 27%, până la un nivel de 1,7 miliarde USD.
Cifra de afaceri brută a segmentului de rafinare s-a ridicat la peste 4,46 miliarde USD în 2018, înregistrând o creștere de 28% comparativ cu anul precedent, în linie cu evoluția cotațiilor internaționale la materiile prime și produse petroliere, dar și a volumelor obținute de unitățile de producție.
În 2018, vânzările totale de carburanți au fost de 4,44 milioane tone, în creștere cu 5% față de volumul comercializat în 2017, jumătate dintre aceștia fiind livrați pe piață internă.
Raportul RRC mai precizează: “Țițeiul de tip Brent a crescut cu +17,1$/bbl. (+31,6%) în anul 2018 comparativ cu anul 2017 și a crescut cu +7,6$/bbl. (+12,3%) în trimestrul IV 2018 comparativ cu trimestrul IV 2017 și s-a stabilit la o medie anuală de 71,3$/bbl., cu cel mai mare nivel, din octombrie 2014, înregistrat pe 4 octombrie – 86,2$/bbl.
OPEC și aliații săi se pare că și-au îndeplinit misiunea de a reduce stocurile globale de țiței la nivelurile dorite, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), atenționand că piața ar putea deveni prea strânsă dacă oferta rămâne limitată. AIE, care coordonează politicile energetice ale națiunilor industrializate, a declarat că stocurile din țările dezvoltate ar putea scădea la nivelul mediu de pe ultimii 5 ani – o unitate de măsură folosită de OPEC pentru a măsura succesul reducerilor de producție – încă din luna mai. În mai, piață a crescut brusc după ce președintele american, Donald Trump a renunțat la o înțelegere nucleară internațională cu Iranul, care ar putea afecta exporturile de țiței ale OPEC pe o piață deja strânsă. Arabia Saudită a monitorizat impactul retragerii Statelor Unite din acordul nuclear cu Iranul asupra aprovizionării cu petrol și era pregătită să contrabalanseze orice lipsă, dar nu era dispusă să acționeze singură pentru a umple golul. OPEC s-a concentrat mai mult pe identificarea nivelului adecvat stocurilor de petrol decât asupra impactului asupra aprovizionării în urma sancțiunilor SUA asupra Iranului. În cursul lunii iunie, prețul țițeiului a scăzut, în condițiile în care OPEC a fost de acord să crească producția de petrol, obținând un compromis în ultimul minut asupra amenințărilor Iranului de a opune dreptul de veto pentru orice majorare a producției. “Avem un acord” scris de a face o ajustare de 1 milion barili pe zi la reducerile de producție implementate de grup în colaborare cu aliații, inclusiv Rusia, a declarat reporterilor de la Viena ministrul Saudit al Energiei, Khalid Al-Falih. În realitate, acordul adaugă 600,000 barili pe zi de petrol pe piață, aproximativ 0,5% din oferta globală, deoarece mai mulți membri nu reușesc să mărească producția. Presiunea adițională de scădere asupra prețului țițeiului a apărut după ce producția de țiței a SUA în săptămâna 9- 13 iulie a atins 11 milioane barili pe zi pentru prima dată în istoria țării (Departamentul de Energie), producția de țiței de șist continuând să crească. În septembrie 2018, țițeiul de tip Brent a crescut brusc la cel mai mare nivel din noiembrie 2014 (83,6$/bb.) pe măsură ce investitorii s-au concentrat asupra perspectivelor unei piețe restrânse ca urmare a sancțiunilor aplicate de SUA împotriva marelui exportator de țiței, Iran, care urmează să fie puse în aplicare în noiembrie.
Țițeiul de tip Brent a crescut în octombrie 2018 cu +2,3$/bbl. la un nivel mediu de 81,2$/bbl. Ritmul de creștere a prețurilor a fost ca urmare a deciziei OPEC de a nu ajusta oferta de țiței înainte de declinul așteptat al livrărilor din Iran în conformitate cu sancțiunile SUA din noiembrie și declinul continuu al livrărilor din Venezuela. Dar în ciuda nivelului ridicat din octombrie față de septembrie, în cursul lunii prețul țițeiului a avut o tendință descendentă începând din 4 octombrie (86,2$/bbl. cel mai mare nivel din noiembrie 2014) până în ultima zi (75,5$/bbl.), deoarece startul sancțiunilor SUA împotriva exporturilor Iranului au fost atenuate prin derogări care vor permite anumitor țări să mai importe țiței iranian, cel puțin temporar.
Țițeiul de tip Brent a scăzut în noiembrie cu -16,4%/bbl. (-20,2%) la un nivel mediu de 64,7$/bbl., cea mai mare scădere într-o singură luna din ultimii 10 ani, din cauza următorilor factori: ü Startul sancțiunilor SUA împotriva exporturilor Iranului a fost atenuat prin derogări care vor permite anumitor țări să mai importe țiței iranian, cel puțin temporar.
Producția de petrol din Rusia a atins din nou cel mai mare nivel din ultimii 30 ani – 11,41 milioane barili pe zi în octombrie. Aceasta a fost mai mare decât nivelul precedent atins în septembrie de 11,36 milioane barili pe zi.
OPEC a mărit producția de țiței în octombrie la cel mai mare nivel din decembrie 2016; în plus OPEC a pompat 33,31 milioane barili pe zi în noiembrie, în creștere cu 390.000 barili pe zi față de septembrie. Pe 7 Decembrie, OPEC a agreat o reducere a ofertei de țiței pentru următoarele șase luni cu 0,8 milioane barili/zi față de nivelul producției din octombrie (-2,5%). Acest lucru a condus la unul dintre cele mai mari salturi din cursul unei zile a prețului țițeiului Dated Brent, +4,3$/bbl.
În decembrie OPEC a scăzut producția de țiței, cu cea mai mare cantitate din aproape ultimii doi ani, deoarece Arabia Saudită a început mai devreme acordul de limitare a producției, în timp ce Iran și Libia au înregistrat scăderi involuntare (Reuters).
OPEC a pompat 32,68 milioane barili pe zi în decembrie, în scădere cu 460,000 barili pe zi față de noiembrie și cea mai mare scădere lunară din ianuarie 2017.
Prețurile țițeiului ar putea să se regăsească sub 70$/bbl. în 2019, ca urmare a surplusului de producție, o mare parte provenind din SUA, și încetinirii creșterii economice care va submina efortul OPEC de a ridica piața (Reuters).
Un studiu realizat de 32 economiști și analiști prognozează că nivelul de referință al țițeiului din Marea Nordului va atinge în medie 69,13$/bbl. în 2019, cu mai mult de 5$/bbl. mai jos decât proiecția din luna precedentă.
Marjele europene de rafinare au scăzut în 2018 cu -5,9$/MT (-11,1%) față de anul 2017 și s-au stabilit la o medie de 47,5$/MT și de asemenea au scăzut și în trimestrul IV 2018 cu -1,7$/MT (-3,5%) față de trimestrul IV 2017. Marjele europene de rafinare au început anul 2018 la un nivel record scăzut, în jur de 30$/MT. Această presiune a venit de la ratele ridicate de procesare din SUA pe fondul unor rate de procesare de asemenea ridicate și în Europa. Rafinăriile americane au funcționat la maxim, profitând de avantajul unei materii prime mai ieftine (diferențialul WTI- Dated Brent până la-7$/bbl.), punând presiune pe marjele europene. Dar în lunile februarie și martie marjele de rafinare s-au redresat în mod consecvent și chiar au ajuns la 62$/MT datorită mentenanței grele din SUA, care a ajutat crack-urile europene.
În ciuda acestei creșteri în ultima parte a trimestrului I, nivelul mediu al marjelor (aprox. 45,8$/MT) a fost cu 7% mai mic decât în trimestrul I 2017. În trimestrul I crack-urile de jet au crescut la niveluri nemaivăzute din 2014 (16,3$/bbl.) deoarece piață europeană a rămas strânsă datorită importurilor reduse din alte regiuni.
Crack-urile de benzină au scăzut în prima parte a trimestrului II cu -1,7$/bbl. la 10$/bbl. Scăderea a fost mai puțin pronunțată în zona Mediteraneană deoarece întreruperea neplanificată a unei rafinării de 46,000 barili/zi din Bilbao, Spania (Reuters) a oferit puțin sprijin.
Crack-urile europene de motorină au înregistrat o tendința descendența în luna aprilie, dar în general au rămas aproape de nivelurile ridicate atinse în martie (12,5$/bbl.). În cea dea două parte a trimestrului II marjele europene de rafinare s-au redresat deoarece cerințele de import au rămas ridicate în America și exporturile din Rusia au rămas limitate, susținând crack-urile europene.
Europa rămâne principala sursă mondială a creșterii crack-urilor de produse semi-distilate. În cursul lunii august aceste crack-uri de motorină au atins niveluri record, ajungând la aproape 17$/bbl.
Dar la sfârșitul trimestrului III, crack-urile de benzină au scăzut de la 11,3$/bbl. până la 6,4$/bbl. (-43%). Piață europeană de benzină a înregistrat o scădere a cererii, deoarece interesul de achiziții din partea SUA a fost insuficient în ciuda sezonului de uragan. Factorul principal este o piață slabă de benzină la nivel global care are prea multă producție față de cerere. Stocurile globale au fost cu 8% mai mari față de anul trecut, iar stocurile europene de benzină sunt pe cale să se majoreze considerabil, cu aproximativ 11% mai mult în trimestrul IV 2018 față de trimestrul IV 2017. De asemenea, având în vedere că SUA este bine aprovizionată, se așteaptă că exporturile către America de Nord să scadă.
Cifrele din septembrie au arătat exporturile europene de benzină în America de Nord la doar 293,000 barili pe zi, în scădere cu 39% față de anul precedent (Reuters).
Trimestrul IV 2018 ne arată că piețele globale ale petrolului sunt din ce în ce mai supraalimentate cu distilate ușoare, cum ar fi benzina, în timp ce nu există destule distilate medii, cum ar fi motorina, fapt care au generat o mare diferența între prețurile celor două produse. Pentru a face față cererii de distilate medii, rafinăriile procesează volume mari de țiței și astfel adaugă și benzină în piața deja supraalimentata. Declinul sezonier al cererii în vestul Suezului și oferta amplă la nivel global au cântărit mai mult pe piață. Stocurile de benzină din zona ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) au fost la un nivel record pentru această perioada a anului (Reuters), iar stocurile SUA au crescut contra-sezonier. Această presiune va persista până în ianuarie, când diferența între oferta și cererea benzinei din Europa va atinge punctul său cel mai ridicat din ultimii cinci ani, în creștere cu 110.000 barili pe zi față de anul precedent. Crackurile vor fi limitate deoarece volumele europene vor continua să aibă nevoie de prețuri competitive pe piețele de export. În timpul mentenantei de toamnă, marjele de rafinare au atins 72$/MT, ajutate de scăderea bruscă a prețului țițeiului și de crack-urile de motorină care au crescut până la maxime multianuale, trecând de barieră de 21$/bbl. în zona Mediteraneană.
La începutul lunii decembrie, marjele de rafinare au scăzut consistent la 34$/MT deoarece majoritatea rafinariilor europene au revenit după mentenanță. În consecință, crack-urile de motorină au alunecat la 15$/bbl. pe fondul volumelor viitoare dinspre Rusia, Primorsk, din decembrie, suspendării grevei din rafinăriile franceze și a apetitului mai scăzut al achiziționării de produse.
Țițeiul mai sulfuros, cum ar fi Urals, continuă să se comercializeze la un premium față de țițeiul nesulfuros, cum ar fi Dated Brent, în timp de crack-urile de benzină sunt sub pragul de jos din ultimii ani. Analiștii de piață se așteaptă ca marjele de rafinare să se confrunte cu presiuni în condițiile în care și crack-urile de motorină și păcură pierd o parte din forță lor recentă”.