Update articol:

Polonia: Directorul operatorului de transport al energiei electrice vrea ‘o pauză’ cu proiectele eoliene offshore

Polonia Sursa foto: pixabay.com

Polonia ar trebui să dea prioritate energiei eoliene terestre, mai ieftine, în detrimentul proiectelor offshore, pentru a rămâne competitivă în economia mondială, a declarat, miercuri, directorul operatorului polonez al reţelei de transport al energiei electrice (PSE), transmite Bloomberg, potrivit Agerpres.

“Statul membru UE cel mai dependent de cărbune ar face mai bine să-şi amâne planurile offshore ambiţioase până când potenţialul turbinelor terestre este complet deblocat”, a declarat directorul general al PSE, Grzegorz Onichimowski.

Comentariile lui Onichimowski vin în contextul în care există un sentiment de răcire în industria offshore europeană, în urma licitaţiilor eşuate din Germania şi Danemarca, pe fondul creşterii costurilor.

“De ce să ne grăbim? Mai întâi trebuie să deblocăm energia eoliană terestră, ceea ce ne va arăta de câtă energie eoliană offshore avem cu adevărat nevoie”, a spus el.

Acest avertisment vine într-un moment în care, pe 17 decembrie, Polonia se pregăteşte pentru o licitaţie de acordare de contracte pentru încă 3 GW de capacităţi offshore. Preţurile maxime sunt stabilite între 486 de zloţi (134 dolari) şi 512 zloţi pe MWh, semnificativ mai mari decât cele actuale, iar contribuabilii ar urma să acopere diferenţa.

“Chiar dacă preţurile finale sunt sub limitele maxime, acestea vor fi totuşi mult peste piaţă. Acesta nu este un contract pentru diferenţă, ci este un mecanism de subvenţii stabile”, a apreciat Grzegorz Onichimowski.

Acesta a sugerat că ideal ar fi ca licitaţia să fie amânată, chiar dacă a recunoscut că proiectele se află deja în stadii avansate.

În toată Europa energia eoliană offshore este considerată o parte crucială a tranziţiei continentului dinspre combustibilii fosili, dar creşterile abrupte ale preţurilor la materiale precum oţelul, dar şi costurile cu împrumuturile mai mari din ultimii ani au obligat guvernele să majoreze subvenţiile pentru a se asigura că proiectele sunt realizate.

Strategia Poloniei vizează 18 GW de energie eoliană în Marea Baltică şi 35 de GW de energie eoliană terestră până în 2040, pe măsură ce Polonia va închide treptat centralele pe cărbune care produc acum mai mult de jumătate din electricitatea sa.

Energia eoliană reprezintă aproximativ 15% din mixul energetic al Poloniei.

Cu toate acestea, extinderea energiei eoliene terestre a stagnat din 2017 din cauza reglementărilor restrictive privind distanţa. Deşi prim-ministrul Donald Tusk a promis că va accelera dezvoltarea proiectelor eoliene terestre, modificările de reglementare necesare se lasă încă aşteptate. Tusk a venit la putere acum doi ani cu promisiunea de a accelera tranziţia către surse de energie verde, argumentând că energia accesibilă ar putea alimenta creşterea economică viitoare a Poloniei.

Pentru industria poloneză, miza este mare. Producătorii au solicitat de mult timp un sprijin pentru creşterea preţurilor la energie, provocate de dependenţa de cărbune şi de costurile de distribuţie.

Onichimowski a avertizat că cheltuielile ineficiente pentru reţele sau active de producţie ce rămân inactive vor dubla impactul financiar, punând Polonia într-un dezavantaj faţă de economiile în curs de dezvoltare.

“Fiecare zlot pe care îl cheltuim inutil, fiecare cost irecuperabil pe care îl creăm prin investiţii excesive ne va lovi de două ori mai tare. Concurenţa globală va fi letală şi acest lucru este deja vizibil”, a avertizat directorul PSE.

BVB | Știri BVB
PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (03/12/2025)

Aprobarea Consiliilor Concurentei din Romania, Bulgaria si Republica Moldova

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (03/12/2025)

Completare Convocare AGAO 18(19).12.2025

ROMPETROL WELL SERVICES S.A. (PTR) (03/12/2025)

Schimbari in conducerea societatii

FONDUL DESCHIS DE INVESTITII GLOBINVEST ENERGY&FINANCIALS ETF (GIBEFETF) (03/12/2025)

Notificare cu privire la numarul si tipul investitorilor - 30.11.2025

PREBET SA AIUD (PREB) (03/12/2025)

Decizii ASF nr. 1156 & 1157/03.12.2025