*Cristian Socol: România va trece de la perspectivă stabilă la una negativă, cu o probabilitate de 95%
* Încearcă să dea înapoi și cu Ordonanță 7/2019 privind Justiția, mai suține Ponta
Ministrul Finanțelor Eugen Teodorovici și consilierul premierului, Darius Vâlcov, ar fi trimis, în această dimineață, o scrisoare la Standard & Poor’s și “au jurat că schimbă în maxim 2 săptămâni Ordonanța 114/2018“, după cum susține fostul premier Victor Ponta.
Acesta a scris pe Facebook: “Vestea bună este că Dragnea, Dancilă, Vâlcov și Teodorovici sunt curajoși doar când merg la televizor în București/ știu însă de frică atunci când își iau niște palme peste nas din afară și dau repede înapoi :
- de frica anunțului privind schimbarea ratingului de țară – în această dimineață Teodorovici și Valcov ( acești Hugo Chavez și Nicolas Maduro dâmbovițeni) au trimis o scrisoare la Standard & Poor și au jurat că schimba în maxim 2 săptămâni Ordonanța 114/2018 ; se speră astfel ca decizia S&P să fie amânată ; taxa pe activele bancare se reduce la un sfert, ROBOR ul rămâne ca până acum șamd ; bine că cei de lALDE și UDMR au înțeles mai repede efectele total negative ale acestei Ordonanțe – o adevărată “Mineriadă Economică” ; “socialiștii miliardari” Liviu și Darius și purtătorul lor de cuvânt Orlando dau înapoi pe tot frontul
- de frica magistraților și a Comisiei Europene la fel încearcă să dea înapoi și cu Ordonanță 7/2019 privind Justiția / Dăncilă și Toader au făcut ce le-a zis Daddy și acum au rămas să plătească oalele sparte / vor să schimbe dar nu prea mult ca să nu se facă de ras total – termen de modificare 1 săptămâna
- De frica Europei – după ce a fost certat la Madrid de Timmermans și după ce s-a discutat problema și în Colegiul Comisarilor la Bruxelles s-a trezit și Dragnea să se “delimiteze” de dosarul penal făcut la București unor comisari europeni / plus că susține “cu toată inima” candidatura lui Timmermans ( pe care îl numea “dușmanul României”)
(…)
CONCLUZIE – după ce că sunt proști și hoți sunt și fricoși / de vorbă bună și de rațiune nu înțeleg nimic – dar de frică dau înapoi ! Așa că trebuie să stăm “cu bâta” pe ei!
Vestea proastă este că răul este deja făcut – din cauza acestor acțiuni iresponsabile ( chiar dacă fac pași înapoi) România este percepută clar că fiind condusă de un Guvern care mutilează Justiția și distruge mediu economic / o situație de instabilitate și impredictibilitate care ne va costă foarte mult!”
Antrior, economistul Cristian Socol, apropiat de PSD, a scris, pe Facebook, că România va trece de la perspectivă stabilă la una negativă, cu o probabilitate de 95%.
Acesta a postat: “Azi vom vedea decizia S & P cu privire la ratingul Romaniei.
Pentru că Guvernul a încercat să reducă viteza de creștere a dobânzilor la credite, să înghețe prețul facturilor la energie și gaze, să taxeze anumite profituri de monopol / duopol / oligopol cooperant, să solicite mai multe garanții fondurile de pensii private…s.a. mâine se va declanșa opțiunea nucleară împotriva lui. Radicalizarea pozițiilor părților implicate a condus, așa cum am anticipat, la un joc loss loss.
Presa scrie că principala agenție de rating Standard & Poor”s va anunța azi scăderea perspectivei de rating a României de la stabil la negativ, din cauza introducerii taxei pe activele financiare ale băncilor / taxelor din sectoarele energie și comunicații. Presedintele Consiliului Fiscal anunța încă de vineri în cadrul seminarului desfășurat la Predeal posibilitatea unei asemenea decizii. Știrea a fost preluată pe o platformă economică și difuzată public, invocându-se surse anonime. Cu o probabilitate de 95% înțeleg că așa va fi, România va trece de la perspectivă stabilă la una negativă. A avut dreptate demnitarul român, probabil știa din discuțiile cu reprezentanții agenției de rating. Felicitări.
Pe înțelesul tuturor, ce înseamnă deteriorarea perspectivei de rating? Simplu, se schimbă ochelarii cu care se vede evoluția economiei românești și dacă timp de 6 luni nu se întâmplă nimic de sens opus, se va scădea ratingul României.
Vor fi costuri certe încă din prima zi – creșterea costurilor de finanțare, creșterea cheltuielilor bugetare, creșterea deficitului bugetar, reducerea ISD, reducerea veniturilor bugetare, creșterea dobânzilor și deprecierea cursului de schimb al leului, probabila cădere a bursei. Incertitudinea va crește, economia va merge cu frâna trasă. Creșterea nivelului de bunăstare pentru români va fi probabil mai mică.
Decizia de mâine este rezultatul aproape exclusiv al afectării intereselor anumitor sectoare private din România și al argumentelor aduse în discuție de reprezentanții băncii centrale.
În ceea ce mă privește, încă din 1 ianuarie 2017 am exprimat argumentele pro / contra modificarilor de natură fiscal bugetară / politică monetară, din ambele perspective. Cine cunoaște activitatea mea, știe că am solicitat și propus mereu un dialog structurat, argumentat, de natură să conducă la un echilibru dinamic în ceea ce privește mixul de politici monetar fiscal/ bugetar. În sfârșit, nu mai contează, mă declar învins. Am înfrânt. Pozițiile nu s-au armonizat.
Câteva considerații scurte despre decizia ce foarte probabil va fi anunțată mâine.
În primul rând aici se constată forța lobby-ului bancar / energie / comunicații din România – una foarte puternică. Numai sistemul bancar are active de 451,1 miliarde lei în 2018, aproape jumătate din PIB ul României. Dacă mai punem și celellate industrii…Felicitări, lobby ul pare să fi fost eficient.
În al doilea rând, cred că agenția de rating face o mare greșeală din trei perspective.
Prima perspectivă – se ia o decizie certă de sancționare a României când încă negocierile pe baza OUG 114 nu au fost finalizate. In mod normal ar fi trebuit anunțată o astfel de decizie doar după finalizarea negocierilor și intrarea efectivă în vigoare a taxelor, așa cum s-a întâmplat în Ungaria și Polonia după ce a fost introdusă taxa bancară. În cazul în care prevederile OUG 114 vor fi relaxate, și negocierile se vor încheia cu bine, cine va plăti costurile reducerii perspectivei de rating a României? Cine va recupera aceste costuri și de unde?
A doua perspectivă – o astfel de decizie dramatică în ceea ce privește încrederea în economia unei țări, în condițiile date, nu se ia doar pornind de la interesele anumitor sectoare private (cu profituri record de altfel în ultimii ani) ci ar trebui să se ia în mod substanțial pe baza deteriorării dramatice a fundamentelor economice – proces care nu există în realitate.
A treia perspectivă – cei care se plângeau de afectarea independenței funcționale și instituționale a politicii monetare pot sorbi cupa răzbunării (amară, probabil). Iată că se blochează mâinile autorităților fiscal – bugetare în ceea ce privește decizia de politică fiscal-bugetară. Legarea mâinilor autorităților decidente de politici fiscal bugetare este în totală contradicție cu prevederile Tratatului Uniunii Europene care arată că politica fiscal bugetară este un instrument la dispoziția statelor membre (competență exclusivă). Aderarea la Euro este pusă în pericol, acolo politica fiscal bugetară reprezintă principalul instrument de absorbție a șocurilor asimetrice. În sfârșit, nu mai contează.
Imaginați-vă cum vom asista de mâine la o masă în care ambii decidenți de politici macro monetar și fiscal-bugetar vor avea mâinile legate și vor țipa unul la celălalt că i se afectează independența. Vă puteți închipui un asemenea dialog? Update Atatia postaci de serviciu n am mai vazut de mult, din timpul PDL. O singura idee. In conditiile in care OUG este in Senat, merge in CDEP, exista grup de lucru comun MFP BNR care lucreaza nu vi se pare ca inca se negociaza?”