Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzPrima medie RCA anualizată s-a situat la finele lunii martie 2024 la 1.386 lei, în creștere cu 18% față de martie 2023, potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Prima medie RCA anualizată a crescut cu 11% pentru persoanele juridice, respectiv cu 17% pentru persoanele fizice, se arata în raportul trimestrial publicat de instituție.
Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF pentru asigurări, a explicat cauzele acestei creșteri, având în vedere că este în vigoare plafonarea prețului polițelor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) – până la 30 septembrie 2024.
“Această creștere este obiectivă și s-a realizat într-un cadru corespunzător reglementărilor în vigoare, cel puțin până la proba contrarie”, a declarat Sorin Mititelu.
Potrivit domniei sale, trebuie avut în vedere faptul că, înainte de plafonare, rata combinată, raportul între cheltuieli și venituri era supraunitar, iar cheltuielile trebuie acoperite din prime. Un alt factor, conform domniei sale, a fost inflația daunelor – respectiv costurile cu despăgubirile. De asemenea, este de avut în vedere faptul că, la începutul anului, a fost actualizat tariful maximal, dar și că au crescut contribuțiile la FGA și BAAR. Totodată, au scăzut discounturile oferite de asiguratori.
Toate acestea au condus ca prețul final să înregistreze o creștere efectivă la persoane fizice cu 18%, potrivit lui Sorin Mititelu: “Piața trebuie să stea în echilibru, nu poate continua cu acele cheltuieli mai mari decât veniturile.”
Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%, a mai declarat Sorin Mititelu, azi.
“Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%. Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc. Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei. Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw. Modelul de calcul nu îl inventăm noi”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.
“Tariful de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF.
La jumătatea lunii iunie, ASF a propus prelungirea plafonării tarifelor RCA, până la data de 30 septembrie 2024, motivând că o astfel de măsură combate creşterea excesivă a preţurilor ce poate avea loc brusc, pe fondul dezechilibrelor din piaţă.
“În prezent, în piaţa asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticenţă în ceea ce priveşte apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asiguraţi şi există un grad ridicat de concentrare care continuă să reprezinte o vulnerabilitate a pieţei atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piaţă semnificative deţinute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare, ceea ce arată un grad scăzut de concurenţă. În acelaşi timp, se constată menţinerea unui număr ridicat de încadrări în categoria asiguraţilor cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc, ceea ce conduce la un risc sistemic în ceea ce priveşte acoperirea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto din România şi la neîndeplinirea obligaţiilor României ce rezultă din Tratatul de aderare la Uniunea Europeană”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern, publicat de Ministerul Finanţelor.
Potrivit documentului, din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.
Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.
Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.
De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.
Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Libra Internet Bank, recunoscută ca una dintre cele mai active bănci în finanțarea dezvoltatorilor imobiliari…
Raiffeisen Bank România încheie prima jumătate a anului cu rezultate care confirmă menținerea strategiei de…
Firma de investiții Mozaik Investments anunță achiziția unei participații majoritare în cadrul Genesis College, una…
Autor: Corneliu Pivariu - General-maior (cu două stele) în retragere, expert in geopolitică și relații internaționale,…
Viktor Orban s-a aflat sâmbăta la Băile Tușnad, ca principal invitat al celei de-a 34-a…
Echipa Future Energy Leaders România, platforma de tineret al Comitetul Național Român al Consiliului Mondial…
This website uses cookies.
Read More