Compania suedeză Northvolt a anunțat miercuri că șeful principalei sale fabrici, prima gigafabrică de celule pentru baterii litiu-ion din Europa, va demisiona cu efect imediat.
Această decizie a fost luată la scurt timp după ce compania, care se confruntă cu dificultăți financiare, a anunțat că intenționează să își reducă forța de muncă cu aproximativ 25% în Suedia, ca parte a unei campanii majore de reducere a costurilor.
Cu sediul în Stockholm, Suedia, Northvolt este una dintre cele mai valoroase întreprinderi private de tehnologie din Europa, care construiește baterii litiu-ion pentru industria vehiculelor electrice.
Compania de stat CGN China este cel mai mare proprietar individual de energie eoliană din Suedia, iar China controlează 13% din energia eoliană din Suedia.
Compania suedeză Northvolt a anunțat miercuri că șeful principalei sale fabrici, prima gigafabrică de celule pentru baterii litiu-ion din Europa, va demisiona cu efect imediat, potrivitg CNBC.
Această decizie a fost luată la scurt timp după ce compania, aflată în criză de lichidități, a anunțat că intenționează să își reducă forța de muncă cu aproximativ 25% în Suedia, ca parte a unei campanii majore de reducere a costurilor.
Mark Duchesne, CEO al Northvolt Ett, va fi înlocuit interimar de Angéline J. Bilodeau, vicepreședinte al operațiunilor firmei în America de Nord, a precizat compania într-un comunicat.
Postul va fi ocupat până la sfârșitul anului, în timp ce compania încearcă să obțină un înlocuitor permanent pentru CEO-ul Northvolt Ett, a adăugat aceasta.
Cu sediul în Stockholm, Suedia, Northvolt este una dintre cele mai valoroase companii private de tehnologie din Europa, care construiește baterii litiu-ion pentru industria vehiculelor electrice. Aceasta are parteneriate cu o serie de producători auto europeni importanți, inclusiv Volkswagen și Volvo.
Într-o actualizare publicată la 23 septembrie, Northvolt a declarat că, în urma măsurilor inițiale luate ca parte a unei revizuiri strategice, compania și-a revizuit domeniul de aplicare al operațiunilor din Suedia „pentru a se asigura că resursele sale sunt concentrate pe accelerarea producției de celule la scară largă la Northvolt Ett”.
Acțiunea strategică a impus companiei să reducă un total de 1.600 de locuri de muncă în Suedia, a declarat Northvolt.
Pe lângă planurile de concediere a personalului, Northvolt a declarat la momentul respectiv că va suspenda planurile pentru o extindere considerabilă a Northvolt Ett, menționând că proiectul a fost destinat să ofere o capacitate suplimentară de producție anuală de celule de 30 gigawatt oră.
Marți, o filială a Northvolt Ett a intrat în faliment ca urmare a deciziei de suspendare a proiectului de extindere – o actualizare care evidențiază dificultățile financiare tot mai mari ale grupului.
Separat, producătorul auto suedez Volvo Cars a anunțat miercuri că directorul general adjunct Björn Annwall va demisiona din funcția sa actuală, ca parte a unei reorganizări a conducerii.
Reorganizarea de la Volvo Cars vine la scurt timp după ce firma a renunțat la obiectivul său pe termen scurt de a vinde numai vehicule electrice, citând necesitatea de a fi „pragmatică și flexibilă” pe fondul schimbării condițiilor de piață și al reducerii cererii.
Operatorii chinezi să controleze fabrica suedeză
Wuxi Lead Intelligent Equipment, deținută de China, este principalul furnizor de echipamente de producție pentru Northvolt din Skellefteå. Mașinile sunt vechi, multe nu funcționează și necesită operatori chinezi, conform surselor cu acces la companie , potrivit publicaţiei Affärsvärlden.
Influența chineză asupra întreprinderilor ecologice face parte dintr-un model mai larg.
Serviciul de securitate suedez Sapo, în raportul său pentru 2023, evidențiază China drept una dintre cele mai mari amenințări la adresa Suediei și subliniază în special așa-numitele „investiții strategice”. Investițiile străine chineze „pot crea o potențială vulnerabilitate pentru Suedia din cauza riscului de presiune politică și economică”. Într-un interviu acordat Svenska Dagbladet din luna martie a acestui an, reprezentanții Säpo menționează în mod specific sectorul energetic.
Institutul de Cercetare pentru Apărare Totală (FOI) documentează investițiile Chinei în Suedia și arată că, dintre investiţiile chineze, sectorul energetic este al treilea sector ca mărime (13%). La Universitatea Umeå, cercetătorii au fost instruiți să fie în gardă în ceea ce privește studenții chinezi de doctorat și post-doctoranzi, mai ales dacă au fost finanțați integral din țara de origine.
Compania de stat CGN China este cel mai mare proprietar individual de energie eoliană din Suedia, iar China controlează 13% din energia eoliană din Suedia.
Gigafabrica Skellefteå a companiei Northvolt a fost construită special pentru reducerea dependenței de producătorii asiatici, în special din China. Dar fabrica din Skellefteå a ajuns să aibă probleme masive de producție, fapt care a deschis calea pentru criza financiară în care se află producătorul de baterii.
Potrivit mai multor angajați intervievați de Afv, problemele de calitate și confuzia lingvistică au fost două provocări cu care s-a confruntat furnizorul, care au contribuit la problemele de producție din Skellefteå. Producătorul de baterii a ajuns dependent de utilajele și forța de muncă din China, prin parteneriatul cu Wuxi Lead Intelligent Equipment. Mare parte din utilajele din fabrică au fost furnizate de către această companie chineză. Însă, meniurile pe care operatorii trebuie să le apese pentru a opera mașinile au fost scrise în chineză. Muncitorii au folosit Google Translate pentru a înțelege cum funcționează mașinile. În acest fel, operatorii chinezi au devenit indispensabili în producție. Au fost aduși 574 de operatori chinezi.
„Meniurile pe care operatorii trebuiau să apese pentru a opera mașinile erau scrise în chineză. Lucrătorii foloseau Google Translate pentru a înțelege cum funcționau mașinile”, a declarat pentru Afv un inginer fost angajat.
Într-o postare pe Linkedin, Wuxi Lead a răspuns criticilor: „Funcționăm în deplină conformitate cu standardele și reglementările internaționale, iar toate echipamentele noastre sunt supuse unor inspecții riguroase efectuate de terți independenți”.
Despre prezența mare a personalului chinez, Wuxi Lead a scris: „Prezența personalului Wuxi Lead la locurile de producție este un standard industrial și asigură asistență tehnică și performanțe optime ale echipamentelor noastre în timpul fazelor de instalare, punere în funcțiune și pornire”.
Chinezii – suspectați de „sabotaj sofisticat”
Au existat, de asemenea, rapoarte privind un presupus sabotaj din partea furnizorului chinez, o teorie avansată pentru prima dată de autorul și bloggerul Lars Wilderäng. Acestea susținea că anumite componente din interiorul mașinilor păreau a fi controlabile de la distanță, ceea ce ar ridica suspiciuni cu privire la interferența Chinei în operațiunile fabricii. Lars Wilderäng crede că a fost o mișcare calculată pentru a împiedica Northvolt să devină independentă.
Una dintre sursele Afv a vorbit despre problemele de calitate în termeni care „seamănă cu un sabotaj sofisticat din partea chinezilor”.
Dar nu a fost prezentată nicio dovadă concretă a sabotajului. Cu toate acestea, Northvolt a evitat să răspundă la speculații. Afv a căutat producătorul de baterii pentru a-l întreba dacă a avut astfel de suspiciuni, dar compania nu a răspuns.
Schimbarea furnizorului de utilaje pentru noua fabrică
Volvo Cars construiește o fabrică de baterii în Torslanda împreună cu Northvolt prin intermediul întreprinderii comune Novo Energy. Aceștia au ales un alt furnizor de utilaje decât Wuxi Lead.
Wuxi Lead este unul dintre cei mai mari furnizori de utilaje din lume pentru fabricarea bateriilor litiu-ion. Cu toate acestea, Northvolt a fost prima companie cu care Wuxi Lead a cooperat în Europa, după cum a putut Afv să afle.
Printre cumpărătorii de utilaje Wuxi Lead din Europa se numără astăzi Volkswagen, care a ales furnizorul pentru fabrica sa din Salzgitter. O fabrică care inițial urma să fie construită împreună cu Northvolt, dar pe care gigantul auto a continuat-o pe cont propriu prin compania PowerCo.