Asigurari

Proiect OUG: ASF propune prelungirea cu 90 de zile a termenelor în care încetează poliţele RCA de la Euroins

  • ASF: “Numărul contractelor de asigurări obligatorii RCA încheiate de societatea în faliment (n.r. Euroins), susceptibile de a fi afectate de încetarea de drept în prima parte a lunii septembrie, este de circa 1,7 milioane de contracte, ceea ce reprezintă circa 17% din întregul parc auto la nivel național”

  • Proiectul de act normativ are ca beneficiu asigurarea protecției contractanților și beneficiarilor de asigurări, stabilitatea pieței de asigurări și evitarea riscului de diminuare a gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a vehiculelor înregistrate pe teritoriul României.

 

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de OUG propus de Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru prelungirea cu 90 de zile a termenelor în care contractele de asigurare încheiate cu Euroins, asigurătorul care avea o cotă de piaţă ridicată pe segmentul asigurărilor RCA, aflat în procedură de insolvență, încetează, având drept consecință faptul că, la împlinirea termenelor prelungite prin prezenta ordonanță de urgență, numărul de contracte RCA aflate în termen de valabilitate va fi redus într-o proporție semnificativă.

Iniţiativa ASF vine ca urmare a constatărilor legate de situația creată de pronunțarea hotărârii de deschidere a procedurii de faliment a Euroins – societate de asigurare cu o cotă de piață ridicată pe segmentul asigurărilor RCA.

Astfel, prin proiectul de ordonanță de urgență se reglementează faptul că, pentru poliţele de asigurare/reasigurare încheiate de societățile de asigurare/reasigurare aflate în procedură de insolvență în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, termenele de încetare de drept de 90 de zile, respectiv de 150 de zile, prevăzute la art. 262 alin. (32 ) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile
de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungesc cu 90 de zile.

Necesitatea adoptării proiectului de act normativ sub forma unei ordonanțe de urgență este justificată de împrejurările excepționale generate de existența unui număr extrem de mare de asigurați care dețin polițe de asigurare în special asigurări obligatorii de răspundere civilă auto RCA încheiate cu societatea de asigurare la care a fost deschisă procedura de faliment, iar luarea acestei măsuri în regim de urgență se impune pentru a se asigura o protecție reală a contractanților și beneficiarilor de asigurări, în considerarea faptului că există riscul ca, în actuala conjunctură, gradul de cuprindere în asigurare a parcului național auto să scadă în mod semnificativ.

Nota de Fundamentare spune: “Articolul 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, prevede faptul că, în termen de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment la o societate de asigurare, contractele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept, cu excepția contractelor de asigurare încadrate în clasa de asigurări 15 – Garanții, prevăzută în secțiunea A din anexa nr. 1 la Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, pentru care termenul de încetare de drept este de 150 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment.

Încetarea de drept în perioada imediat următoare a unui număr foarte mare de contracte de asigurare, îndeosebi de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto RCA ca urmare a deschiderii procedurii de faliment la o societate de asigurare cu cotă ridicată de piață pe segmentul RCA, corelată cu o serie de factori conjucturali, comportamentali și structurali, poate avea efecte negative concretizate
în principal în scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, și, prin efectul de propagare, afectarea altor ramuri ale economiei naţionale.

Evidențele autorității cu atribuții în domeniul asigurărilor arată că numărul contractelor de asigurări obligatorii RCA încheiate de societatea în faliment susceptibile de a fi afectate de încetarea de drept în prima parte a lunii septembrie a.c. este de circa 1,7 milioane de contracte, ceea ce reprezintă circa 17% din întregul parc auto la nivel național, pe de o parte, iar pe de altă parte se constată că până în prezent s-a înregistrat un număr extrem de redus de cereri privind denunţarea contractelor de asigurare încheiate cu asigurătorul aflat în procedură de faliment.

Riscul scăderii gradului de cuprindere în asigurarea RCA este amplificat, pe de o parte, de contextul economic actual caracterizat de inflație încă ridicată ce generează dificultăți financiare populației și operatorilor economici care au obligația de a încheia asigurarea RCA, situație care este susceptibilă să favorizeze o tendință de amânare a deciziei de încheiere a unor noi contracte RCA cu alte societăți de asigurare care își desfășoară activitatea în România, iar pe de altă parte de faptul că pe piața RCA mai desfășoară activitate de asigurare doar 6 societăți autorizate în România și două sucursale înființate în baza dreptului de stabilire, care vor trebui să absoarbă într-un timp foarte scurt o cerere foarte mare de contracte RCA ca efect al încetării de drept a contractelor încheiate cu societatea în faliment, fapt care poate genera disfuncționalități la nivelul sectorului de asigurări.

În contextul descris, există un real pericol în ceea ce privește scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului național auto, cu încălcarea obligațiilor ce îi revin României din aplicarea legislației europene, situație care are potențialul de a genera consecințe negative, cu impact social și economic, printre acestea enumerându-se:

– imposibilitatea acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic, în cazul în care vehiculele neasigurate ies în trafic;
– creșterea riscului la care sunt supuși participanții la trafic atunci când sunt produse accidente de vehicule în care sunt implicate vehicule neasigurate, mai ales atunci când rezultă vătămări corporale grave sau deces;
– creșterea nevoii de finanțare a Fondului național de protecție ca urmare a obligației acestuia de a acoperi prejudiciile produse terțelor persoane prin intermediul unor vehicule neasigurate;
– obligația persoanelor neasigurate, responsabile de producerea accidentelor, de a acoperi din resurse proprii prejudiciile plătite din disponibilul Fondului național de protecție.

 

 

 

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

o oră ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

o oră ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

3 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

3 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

3 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

5 ore ago

This website uses cookies.

Read More