Energie

Proprietarii de tancuri petroliere au ajuns să plătească companiile petroliere pentru “privilegiul” de a transporta ţiţei spre Asia

Decizia Arabiei Saudite de a-şi reduce semnificativ producţia de ţiţei a lovit atât de dur piaţa tancurilor petroliere încât proprietarii unora dintre cele mai mari vase au ajuns să subvenţioneze practic livrările de petrol pe ruta Orientul Mijlociu-Asia, principala rută a industriei, transmite Bloomberg, potrivit Agerpres.

Conform datelor furnizate marţi de Baltic Exchange, supertancurile petroliere capabile să transporte două milioane de barili de petrol din Arabia Saudită şi până în China pierd 736 de dolari pe zi pentru acest “privilegiu”.

Chiar dacă, în practică, proprietarii tancurilor petroliere ar putea să reducă aceste pierderi ordonându-le căpitanilor să reducă viteza, realitatea este că unele tancuri petroliere pierd bani în cazul livrărilor dinspre Orientul Mijlociu spre Asia, susţine Halvor Ellefsen, agent maritim la Fearnleys.

“Chiar şi cele mai eficiente nave care există în prezent au probleme în a genera profit. Este un măcel”, spune Halvor Ellefsen.

Chiar dacă chiriile pentru tancurile petroliere nu erau la un nivel deosebit nici la finele anului trecut, ele nu erau totuşi dezastruoase. Ceea ce a înclinat balanţa a fost decizia Arabiei Saudite care a anunţat o reducere unilaterală a producţiei petroliere cu un milion de barili pe zi pentru a susţine preţul petrolului. Această reducere a eliminat o parte importantă de livrări de petrol pe mare, pe o piaţă unde livrările erau deja limitate.

În plus, decizia Arabiei Saudite a venit într-un moment în care creşte oferta de tancuri petroliere disponibile. Anul trecut un mare număr de tancuri petroliere au fost utilizate pentru a stoca petrol pe mare însă acum numărul acestor nave începe să se reducă. Comparativ cu momentul de vârf înregistrat anul trecut, o cantitate de 132 de milioane de barili de petrol nu mai este stocată în prezent pe mare, suficientă pentru a umple 66 de supertancuri petroliere, arată datele furnizate de platforma Vortexa.

Chiar dacă acceptarea unor câştiguri negative pare ilogică, proprietarii de tancuri petroliere aleg varianta de a opera navele chiar dacă înregistrează pierderi pentru că există unele costuri care apar din ţinerea unei nave la ancoră, astfel că ar pierde bani oricum. În plus, navele care stau prea mult timp fără a transporta marfă riscă să îşi piardă avizele, prin care companiile petroliere certifică faptul că o navă este adecvată pentru transport. Obţinerea acestor avize poate necesita timp.

Articole recente

Marco Rubio afirmă că acordul de încetare a focului între Ucraina și Rusia „nu este exclus”

Secretarul de stat a mai declarat că nu crede că impunerea de sancțiuni suplimentare împotriva…

10 ore ago

Zelensky insistă pentru mai multă claritate cu privire la garanțiile de securitate pentru Ucraina în cazul unui acord de pace

Președintele ucrainean Volodymyr Zelensky a insistat pentru mai multă claritate cu privire la forma pe…

10 ore ago

Trump şi Putin au convenit în Alaska asupra unor ‘garanţii de securitate solide’ pentru Ucraina, susţine Witkoff

Preşedintele american şi omologul său rus au convenit în timpul întâlnirii lor de vineri din…

11 ore ago

Bolojan: România îşi poate recâştiga credibilitatea şi predictibilitatea prin respectarea angajamentelor şi consecvenţă în decizii

Respectarea angajamentelor şi consecvenţa în decizii sunt singurele căi prin care România îşi poate recâştiga…

11 ore ago

Ucraina: Von der Leyen salută propunerea lui Trump de a oferi garanţii de securitate inspirate de NATO

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a salutat duminică propunerea preşedintelui american, Donald Trump,…

11 ore ago

Incendii în Spania: Premierul Sanchez propune un pact naţional pentru urgenţă climatică

Prim-ministrul spaniol a anunţat un "pact naţional pentru urgenţă climatică" care să lase deoparte "luptele…

11 ore ago

This website uses cookies.

Read More