Rafinăriile din România asigură benzină și motorină pentru piața internă și pentru export, dar producția internă de motorină nu acoperă integral cererea, fiind necesare și importuri. România a produs benzină în 2025, în special prin rafinăria Petromidia, operată de Rompetrol. În condițiile în care rafinăria Lukoil furniza aproximativ 20–25% din carburanții industriei românești, oprirea acesteia în acest an a ridicat îngrijorări privind aprovizionarea și prețurile. Autoritățile au subliniat că România are rezerve suficiente de carburanți pentru a evita creșteri bruște de preț.
România are mai multe rafinării care produc carburanți: Petromidia (Rompetrol) – cea mai mare rafinărie din țară și unul dintre principalele locuri de producție de benzină și motorină; Petrobrazi (Petrom) – produce și ea o parte din carburanți, inclusiv motorină și benzină; Vega (Rompetrol) – are o capacitate mai mică și produce în special bitum și alte produse petroliere; Petrotel-Lukoil (Ploiești) – până la oprirea sa în octombrie-noiembrie 2025 furniza aproximativ 20% din consumul intern de carburanți (inclusiv benzină și motorină).
Potrivit specialiștilor din domeniu, România produce suficient de multă benzină pentru piața internă, rafinăriile locale contribuind la aprovizionare și pentru export în unele perioade.
Situația se prezintă altfel la motorină. Anual, România importă în jur de 2 milioane de tone de motorină pentru consumul intern. În primele șase luni ale acestui an, Oil Terminal a importat 934.000 tone motorină, din care 477.000 tone din Turcia, de la rafinăria STAR (SOCAR Turkey Aegean), deținută de compania petrolieră de stat din Azerbaidjan, iar restul din țări precum Ungaria sau Grecia. Importurile sunt importante atât pentru aprovizionarea pieței interne, dar și pentru export, inclusiv spre Ucraina sau Moldova.
• Rompetrol Rafinare a înregistrat în primele nouă luni din 2025 un total al materiilor prime procesate în rafinăriile Petromidia și Vega de 4,61 milioane de tone
Rompetrol Rafinare a înregistrat în primele nouă luni din 2025 un total al materiilor prime procesate în rafinăriile Petromidia și Vega de 4,61 milioane de tone, pe fondul unui flux stabil de materii prime asigurat de compania KazMunayGas Kazahstan. În aceeași perioadă, producția de carburanți (benzine, motorine, jet) s-a situat la un total de 3,52 milioane de tone.
În perioada ianuarie – septembrie 2025, rafinăria Petromidia Năvodari a procesat peste 4,3 milioane de tone de materii prime, din care au rezultat aproximativ 1,25 milioane de tone de benzină și 2,28 milioane de tone de carburanți diesel și Jet A1. Vânzările de carburanți au fost direcționate în proporție de aproximativ 60% pe piața internă.
Supusul zilnic al rafinăriei a atins un nivel de 16,76 mii tone in perioada iulie-septembrie, procesând în total 1,54 milioane de tone. Astfel, gradul de utilizare a capacitații de rafinare a fost de 99,37%, respectiv 96,82% la nivelul primelor nouă luni.
În ceea ce privește rafinăria Vega (singurul producător intern de bitum și hexan), procesarea totală de materie primă a fost de circa 281 mii de tone în primele 9 luni din 2025, nivel determinat direct de cantitățile majorate de componenți primite de la rafinăria Petromidia.
În ianuarie – septembrie 2025, producția totală de polimeri a fost de 62 de mii de tone, iar vânzările au fost direcționate preponderent catre piața internă. La inceputul lunii mai, compania a repornit si instalația de Polietilene de Joasă Densitate (LDPE). Singura divizie petrochimică din România a continuat să-și onoreze livrările către partenerii din industriile de profil, susținând, astfel, mai multe segmente de producție din țară.
Vânzările de carburanți în zona de retail au înregistrat o ușoară scădere, ca urmare a cererii generale de piață, determinate de creșterea TVA, a accizelor și a puterii de cumpărare aflate pe un trend descendent. În perioada ianuarie – septembrie 2025, vânzările pe canalele en-gros au crescut, ca rezultat al efortului strategic al echipei de management, de consolidare a poziției pe piață. La finalul lunii septembrie 2025, rețeaua de distribuție din România a ajuns la 1.206 puncte de comercializare. Rețeaua include stațiile proprii, stațiile partener și stațiile mobile: expres, baze interne de 9 și 20 de metri cubi.
• OMV Petrom – Volumele de produse rafinate (inclusiv benzină și motorină) au rămas sub presiune comparativ cu anul anterior din cauza unor provocări de aprovizionare cu țiței și a mentenanței planificate, dar fără întreruperi majore de producție
În primele nouă luni, rezultatul din exploatare (CCA) pentru segmentul de Rafinare și Marketing al OMV Petrom a fost de 1,8 miliarde lei, față de 2 miliarde lei în aceeași perioadă din 2024, datorită unei rate de utilizare mai reduse a rafinăriei și unor provocări în aprovizionarea cu țiței.
Rata de utilizare a rafinăriei Petrobrazi pentru cele 9 luni a fost de ~90%, sub nivelul din 2024, dar cu o revenire puternică în trimestrul al treilea de până la ~96%, ceea ce indică reziliența operațională după o perioadă de întreținere și ajustări logistice.
Marja de rafinare indicativă (crack-spread) a fost de ~10,9–14 USD per baril în 2025, în special în trimestrul al treilea, reflectând condițiile de piață și evoluțiile de preț ale produselor rafinate (benzină și motorină).
Rafinăria a trecut printr-o oprire planificată în trimestrul al doilea (T2/2025) pentru revizii și mentenanță, ceea ce a redus temporar nivelul de producție și utilizare a capacității. În T3/2025 s-a înregistrat o revenire a procesării și a ratei de utilizare, ceea ce a susținut o creștere a volumelor de produse rafinate față de perioada anterioară.
În T3/2025, OMV Petrom a raportat vânzări totale de produse rafinate de ~1,50 milioane tone, ceea ce implică o producție robustă pe bază de rafinare Petrobrazi în această perioadă.
Rafinăria Petrobrazi a funcționat pe tot parcursul anului, cu opriri planificate pentru mentenanță. Rata anuală de utilizare a capacității a rămas ridicată în majoritatea perioadelor, revenind la ~96% după revizii. Volumele de produse rafinate (inclusiv benzină și motorină) au rămas sub presiune comparativ cu anul anterior din cauza unor provocări de aprovizionare cu țiței și a mentenanței planificate, dar fără întreruperi majore de producție.
În august, Ministerul Energiei a declarat stare de urgenţă-nivel de criză şi a autorizat eliberarea din stocurile constituite de OMV Petrom a 80.000 tone de ţiţei şi 30.000 tone de motorină, pentru a asigura continuitatea operării rafinăriei Petrobrazi şi menţinerea echilibrului pe piaţa naţională de produse petroliere.
OMV Petrom a informat Ministerul Energiei că, în perioada 16-18 iulie, a recepţionat un vas de ţiţei azer (92 kt) încărcat în portul Ceyhan (Turcia) şi, în urma analizelor re-efectuate şi la descărcare, acest lot de ţiţei s-a dovedit a fi contaminat cu cloruri organice de la portul de încărcare. De asemenea, ca urmare a analizelor efectuate, Petrom a luat decizia de refuz la încărcare a încă unui transport de 92 kt. Astfel, 184 kt de ţiţei de import au devenit indisponibile din lanţul de aprovizionare al rafinăriei Petrobrazi.
• Rafinăria Petrotel – Lukoil furniza aproximativ 20–25% din carburanții pe piața românească
Rafinăria Petrotel – Lukoil furniza aproximativ 20–25 % din carburanții industriei românești, astfel oprirea rafinăriei a ridicat îngrijorări privind aprovizionarea și prețurile. Rafinăria Petrotel-Lukoil din Ploiești a fost oprită din 17 octombrie 2025 pentru lucrări de mentenanță și a rămas închisă mai multe săptămâni.
Sancțiunile impuse de SUA asupra Lukoil în 2025, în contextul războiului din Ucraina, a forțat compania să vândă activele sale internaționale, inclusiv rafinăriile și benzinăriile din România. Guvernul român a creat cadrul legal pentru a prelua sau superviza aceste active pentru a asigura securitatea aprovizionării. Astfel, în decembrie 2025, guvernul a aprobat un decret care permite controlul activelor locale ale companiilor sancționate (inclusiv Lukoil) pentru a proteja securitatea energetică și a menține aprovizionarea cu carburanți.
La finalul lunii noiembrie, ministrul energiei, Bogdan Ivan, declara că trei companii și-au manifestat intenția de a achiziționa activele Lukoil în România, atât rafinăria, cât și rețelele de benzinării. Acesta a adăugat că ar fi și companii românești interesate. “În momentul de față, ceea ce facem noi e să respectăm sancțiunile SUA și să le implementăm la timp”, a adăugat Ivan. Acesta a explicat: “Rafinăria Lukoil era oprită pentru mentenanță de la jumătatea lunii octombrie și n-am văzut o mare penurie în piață din acest motiv. În momentul de față sunt trei companii care și-au manifestat intenția de a achiziționa activele Lukoil în România, atât rafinăria, cât și rețelele de benzinării, care poartă negocieri direct cu concernul încă de acum câteva săptămâni. Am fost notificați, suntem în legătură cu ei și urmează să parafeze această tranzacție între două companii private, în care este evident că interesul nostru este ca această tranzacție să fie făcută cât mai rapid. Dar statul are puteri limitate de a interveni”.
• Bolojan; În ceea ce priveşte sancţiunile Lukoil, termenele au fost amânate până în primăvară. România a adoptat legislaţia care permite guvernului, în acest caz Ministerul Energiei, să intervină pe componenta de supraveghere
Premierul Ilie Bolojan a declarat, săptămâna trecută, că în ceea ce priveşte sancţiunile pentru compania Lukoil, termenele au fost amânate până în primăvară, iar România a adoptat legislaţia care permite guvernului, în acest caz Ministerul Energiei, să intervină pe componenta de supraveghere.
Premierul Ilie Bolojan a afirmat recent că sunt ”stocuri suficiente în perioada actuală şi următoare pentru ca aprovizionarea cu benzină şi cu motorină să funcţioneze” fără ca rafinăria Petrotel-Lukoil din Ploieşti să fie în activitate.