International

Războiul Rusiei împotriva Ucrainei ar putea zgudui blocurile comerciale globale. Iată câștigătorii și învinșii (CNBC)

  • Războiul din Ucraina a determinat țările să se gândească la necesitatea unor parteneri comerciali mai de încredere.

  • Milioane de tone de grâu din Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de grâu din lume, au rămas blocate în țară, neputând ajunge în țările care au nevoie de ele. Asta pentru că forțele militare ale Rusiei au blocat Marea Neagră, unde se află porturile cheie ucrainene.

  • Peter Martin, director de cercetare la firma de cercetare a mărfurilor Wood Mackenzie, a spus că comerțul global s-ar putea reorganiza în două sau mai multe „blocuri distincte”.

 

La început a fost pandemia. Apoi a venit războiul Rusia-Ucraina. Cu două crize globale majore consecutive, ar putea exista unele schimbări de durată în lanțurile de aprovizionare și comerț, avertizează experții, citaţi de CNBC.

Războiul din Ucraina, în special, a determinat țările să se gândească la necesitatea unor parteneri comerciali mai de încredere.

„Dacă pandemia de Covid-19 a evidențiat necesitatea scurtării lanțurilor de aprovizionare, războiul din Ucraina subliniază importanța de a avea parteneri comerciali de încredere”, a declarat Peter Martin, director de cercetare la firma de cercetare a mărfurilor Wood Mackenzie.

Prețurile energiei au crescut în acest an, deoarece atacul Rusiei în Ucraina a destabilizat piețele și națiunile occidentale au impus sancțiuni Moscovei.

Săptămâna aceasta, Uniunea Europeană a fost de acord să interzică 90% din importurile de petrol rusești până la sfârșitul acestui an. Moscova a amenințat anterior că va întrerupe aprovizionarea. Acest lucru l-a determinat pe un oficial rus să spună că țara va găsi alți importatori – achizițiile de petrol din China și India au crescut deja în acest an.

Uniunea Europeană primește aproximativ 40% din gazele sale naturale prin conductele rusești și aproximativ un sfert din acestea trec prin Ucraina.

Exporturile de cereale esențiale, cum ar fi grâul, au fost afectate.

Milioane de tone de grâu din Ucraina, unul dintre cei mai mari exportatori de grâu din lume, au rămas blocate în țară, neputând ajunge în țările care au nevoie de ele. Asta pentru că forțele militare ale Rusiei au blocat Marea Neagră, unde se află porturile cheie ucrainene.

Înainte de război, porturile ucrainene de la Marea Neagră reprezentau aproximativ 90% din exporturile sale de cereale, potrivit lui Andrius Tursa, consilier pentru Europa Centrală și de Est la firma de consultanță Teneo Intelligence.

Referindu-se la război, precum și la pandemie, Martin a adăugat: „Toate acestea ar putea duce la o realiniere de durată a comerțului global. Economia globală devine mai regionalizată – lanțuri de aprovizionare mai scurte cu parteneri „de încredere”.

1. Blocuri comerciale

Martin a spus că „nu este sfârșitul” globalizării, dar că comerțul global s-ar putea reorganiza în două sau mai multe „blocuri distincte”.

Primul bloc ar fi format din Uniunea Europeană, SUA și aliații lor – care au impus sancțiuni Rusiei și sunt aliniați în izolarea Rusiei, potrivit lui Martin. Acești aliați ar putea include Marea Britanie și Japonia.

Un alt grup ar putea fi țările care vor căuta să se încadreze pe ambele părți.

„Va exista un bloc de națiuni precum China și India care mențin comerțul atât cu aliații care au impus sancțiuni, cât și cu Rusia – ar putea lua mai multă energie și resurse de la Rusia, dar trebuie să mențină relații bune cu marile economii din primul bloc, care reprezintă un proporție semnificativă din cererea lor de export”, a spus Martin.

2. Rute comerciale

„Rutele comerciale atât terestre, cât și maritime și volumele care trec prin ele vor fi afectate”, a mai spus Martin.

De când a început războiul, transportatorii au evitat Marea Neagră, unde activitatea militară a Rusiei a blocat transportul comercial. Acest lucru a cauzat aglomerări în alte porturi din Europa, deoarece transportatorii au fost nevoiți să-și schimbe rutele.

„Activitatea militară a Rusiei în Marea Neagră, atacurile sale constante asupra porturilor ucrainene fac imposibil transportul comercial”, a scris Tursa într-o notă din 25 mai.

Nu există „căi ușoare” de a debloca porturile Ucrainei, a spus el adăugând că „se discută diverse propuneri de deblocare a accesului Ucrainei la Marea Neagră, dar niciuna nu este ușoară sau probabilă”.

Ucraina încearcă acum să dezvolte rute alternative terestre și fluviale pentru a exporta produse alimentare în alte țări.

„Deși capacitatea rutelor alternative este de așteptat să crească treptat, astfel de exporturi vor fi probabil mai complexe și mai costisitoare în comparație cu ruta maritimă. Loviturile cu rachete ale Rusiei care vizează infrastructura feroviară din Ucraina ar putea complica și mai mult logistica”, a spus Tursa.

Câștigători și învinși

Orice deturnare ca urmare a schimbărilor în comerțul global va aduce beneficii unor economii, cum ar fi Asia de Sud-Est, America Latină și Africa, potrivit lui Martin.

„Exporturile vor fi deturnate, necesitând găsirea de noi piețe pentru bunuri și servicii și implementarea logisticii pentru a se adapta noilor fluxuri comerciale”, a spus el.

„Rusia va fi probabil cel mai mare învins, deoarece, deși se poate baza pe unele legături comerciale, va fi exclusă dintr-o mare parte a economiei globale”, a spus Martin.

Blocajele din China, centrul de producție al lumii, au contribuit, de asemenea, la tulburările cu care se confruntă industria de transport maritim și comerț.

„Ceea ce ne așteptăm să vedem în perioada următoare este în mod clar o dependență mai mică de marile rute comerciale Est-Vest dintre China și Europa, precum și China și SUA”, a declarat Christian Roeloffs, fondator și CEO al companiei de rezervare de containere Container xChange.

Rutele s-ar putea schimba și ar putea beneficia unele țări din Asia de Sud-Est, cum ar fi Vietnam, unde mai multe companii își produc deja bunurile.

Pe de altă parte, locuri precum Singapore – unde navele trec în mod obișnuit pe drumul către SUA – ar putea pierde, a adăugat el, explicând că Singapore poate fi ocolită pe măsură ce transportatorii trec de la centrele de producție emergente din Vietnam și Cambodgia direct pe Coasta de Vest, în SUA.

„Unele companii încep să producă mai aproape de casă pentru a limita întârzierile de livrare din cauza închiderii fabricilor, a reducerii ofertei de muncă și a altor factori”, a declarat Jason McMann, șeful analizei riscurilor geopolitice pentru Morning Consult.

De asemenea, se poate ajunge la menținerea unor stocuri mai mari „ca o plasă de siguranţă împotriva viitoarelor întreruperi”de aprovizionare.

Articole recente

Ministrul Mediului, la Poiana Largului: Există un risc pentru sănătatea oamenilor; măsurile luate – în sistem de urgenţă

Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat joi, la viaductul de la Poiana…

4 secunde ago

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB

Două fonduri administrate de SAI Star Asset Management au ajuns să dețină 6,7% din BVB,…

46 de secunde ago

SUA: Kamala Harris va publica o carte despre campania sa prezidenţială din 2024

Fosta vicepreşedintă americană Kamala Harris a anunţat joi că va publica în septembrie o carte,…

3 minute ago

Rusia: Putin a promulgat legea care înăsprește cenzura și supravegherea pe internet

Președintele rus Vladimir Putin a promulgat joi o lege ce prevede pedepsirea căutărilor pe internet…

4 minute ago

Ministrul Mediului despre fondurile neatrase de Apele Române: Este o crimă pentru comunităţile expuse la inundaţii

Este o crimă pentru comunităţile locale care sunt expuse la inundaţii să dai cu piciorul…

7 minute ago

Euronext continuă demersurile pentru achiziţionarea Bursei din Atena

Operatorul bursier european Euronext a depus o ofertă voluntară pentru achiziţionarea tuturor acţiunilor Bursei din…

o oră ago

This website uses cookies.

Read More