Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzO creștere a producției de cereale a României în acest an ar putea provoca reducerea livrărilor de mărfuri ucrainene prin intermediul portului Constanța, care a devenit un centru vital de tranzit pentru Kiev, în special după invazia Rusiei în Ucraina, se arată într-o analiză Reuters, citată de digi24.ro.
Ucraina, unul dintre principalii exportatori mondiali de cereale și de uleiuri vegetale, a ajuns în situația de a avea toate porturile navale la Marea Neagră blocate după invazia rusă din februarie 2022, și încearcă de atunci să găsească rute alternative de transport prin intermediul statelor UE cu care se învecinează.
În ciuda acordului pentru deblocarea transportului de cereale, semnat în iulie anul trecut și care a vizat inclusiv deblocarea a trei din porturile ucrainene de la Marea Neagră (principalul fiind Odesa), portul Constanța rămâne cea mai importantă alternativă de transport naval pentru mărfurile ucrainene.
„Recolta ce cereale românești din prezent pare a fi mai mare decât cea de anul trecut, ceea ce înseamnă că va fi mai puțin loc pentru cerealele ucrainene”, a spus pentru Reuters Viorel Panait, directorul operatorului portuar Comvex Constanța. „Operatorii nu-și vor păbugi clienții obișnuiți”.
În opinia lui Panait, lipsa de noi capacități portuare ar putea fi compensată prin coordonarea mai bună a congestiilor traficului de tiruri și a blocajelor de mărfuri. Anul trecut, prin portul Constanța au trecut peste 24 milioane de tone de cereale.
În același timp, România, care este unul din principalii producători de cereale din Uniunea Europeană, urmează să aibă o recoltă estimată de 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, o revenire spectaculoasă față de anul trecut, când fermierii s-au confruntat cu o secetă drastică.
„Portul Constanța trebuie să se concentreze pe intrări și ieșiri”, a spus Panait. „Nu poți strecura un elefant prin gaura cheii”, a spus directorul operatorului portuar referitor la creșterea producției de cereale românești și livrările de cereale ucrainene care ar putea sufoca portul Constanța.
Acordul entru deblocarea transportului de cereale expiră pe 18 mai și o prelungire a sa încă nu a fost decisă. Până în prezent, aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene au trecut prin portul Constanța. 8,6 milioane de tone au fost livrate în 2022 și 3,3 milioane de tone au fost livrate în primul semestru al acestui an.
Direcția Anti-Fraudă ANAF a început, în aceste zile, o acțiune la sediile firmelor care oferă…
Autor: Alin Ionescu (Articol preluat cu acordul autorului) România și Bulgaria sunt singurele țări europene…
USR Cluj îl acuză pe primarul Boc că menține pentru angajații din Primăria Cluj un…
România a finalizat procesul de renegociere cu Comisia Europeană privind Planul Naţional de Redresare şi…
Guvernul transmite joi că premierul Ilie Bolojan nu a solicitat suma forfetară de la Senatul…
În 2024, despăgubirile plătite de UNIQA pentru IMM-uri au înregistrat o creștere de aproape 30%…
This website uses cookies.
Read More