Categories: Fără categorie

Revenirea recoltei de cereale din România ar putea limita spațiul Ucrainei în portul Constanța; Viorel Panait, Comvex: „Nu poți strecura un elefant prin gaura cheii” (Reuters)

O creștere a producției de cereale a României în acest an ar putea provoca reducerea livrărilor de mărfuri ucrainene prin intermediul portului Constanța, care a devenit un centru vital de tranzit pentru Kiev, în special după invazia Rusiei în Ucraina, se arată într-o analiză Reuters, citată de digi24.ro.

Ucraina, unul dintre principalii exportatori mondiali de cereale și de uleiuri vegetale, a ajuns în situația de a avea toate porturile navale la Marea Neagră blocate după invazia rusă din februarie 2022, și încearcă de atunci să găsească rute alternative de transport prin intermediul statelor UE cu care se învecinează.

În ciuda acordului pentru deblocarea transportului de cereale, semnat în iulie anul trecut și care a vizat inclusiv deblocarea a trei din porturile ucrainene de la Marea Neagră (principalul fiind Odesa), portul Constanța rămâne cea mai importantă alternativă de transport naval pentru mărfurile ucrainene.

„Recolta ce cereale românești din prezent pare a fi mai mare decât cea de anul trecut, ceea ce înseamnă că va fi mai puțin loc pentru cerealele ucrainene”, a spus pentru Reuters Viorel Panait, directorul operatorului portuar Comvex Constanța. „Operatorii nu-și vor păbugi clienții obișnuiți”.

În opinia lui Panait, lipsa de noi capacități portuare ar putea fi compensată prin coordonarea mai bună a congestiilor traficului de tiruri și a blocajelor de mărfuri. Anul trecut, prin portul Constanța au trecut peste 24 milioane de tone de cereale.

În același timp, România, care este unul din principalii producători de cereale din Uniunea Europeană, urmează să aibă o recoltă estimată de 10,35 milioane de tone de grâu în acest an, o revenire spectaculoasă față de anul trecut, când fermierii s-au confruntat cu o secetă drastică.

„Portul Constanța trebuie să se concentreze pe intrări și ieșiri”, a spus Panait. „Nu poți strecura un elefant prin gaura cheii”, a spus directorul operatorului portuar referitor la creșterea producției de cereale românești și livrările de cereale ucrainene care ar putea sufoca portul Constanța.

Acordul entru deblocarea transportului de cereale expiră pe 18 mai și o prelungire a sa încă nu a fost decisă. Până în prezent, aproape o treime din exporturile de cereale ucrainene au trecut prin portul Constanța. 8,6 milioane de tone au fost livrate în 2022 și 3,3 milioane de tone au fost livrate în primul semestru al acestui an.

Articole recente

FlyLili îşi asumă plata restanţelor către stat şi aplică măsuri ferme pentru redresare şi continuitate

Compania aeriană FlyLili anunţă că, după un 2024 dificil, marcat de pierderi operaţionale generate de…

2 ore ago

Larry Ellison l-a detronat pe Elon Musk din poziţia de cel mai bogat om de pe Planetă

Larry Ellison l-a detronat pe Elon Musk din poziţia de cel mai bogat om de…

3 ore ago

Hidroserv va finaliza lucrările de retehnologizare a hidroagregatelor 1-4 şi instalaţiile generale ale centralei CHE Stejaru

Societatea de Servicii Hidroenergetice Hidroserv a câştigat contractul "Retehnologizare CHE Stejaru. Retehnologizare HA1,HA2,HA3,HA4 şi instalaţii…

3 ore ago

Austria pierde acţiunea în justiţie împotriva regulilor UE privind gazele naturale şi energia nucleară

Austria a pierdut acţiunea în justiţie împotriva regulilor UE care clasifică gazele naturale şi energia…

5 ore ago

This website uses cookies.

Read More