Ursus Breweries, cel mai mare producător de bere din România, își propune ca, în 2030, fabricile sale să ajungă la un nivel neutru al amprentei de carbon, potrivit lui Robert Uzună, Vicepresedinte Corporate Affairs, Ursus Breweries, care ne-a acordat un interviu.
Ursus Breweries a lansat, recent, a șasea ediție a Raportului de Dezvoltare Durabilă. În 2020, în condițiile unui an afectat puternic de pandemie, contribuțiile Ursus Breweries la bugetul național și local au fost de peste 550 milioane de lei. Importanța sprijinirii furnizorilor locali a fost, în continuare, pe agenda dezvoltării durabile a companiei, astfel că, în perioada analizată, în medie, 74% din bugetul de achiziții al companiei a fost direcționat catre furnizori din România.
***
Care sunt obiectivele de sustenabilitate ale Ursus? Care sunt direcțiile strategice Ursus Breweries în 2022 pe zona de sustenabilitate?
Robert Uzună: Obiectivele de sustenabilitate pe care le urmărim se concentrează îndeosebi pe amprenta neutră de carbon a operațiunilor, reducerea consumului de apă, sustenabilitatea surselor de aprovizionare, ambalajele circulare, incluziunea și bunăstarea angajaţilor şi a consumatorilor, precum și promovarea alegerilor responsabile în privința consumului de alcool.
Aceste șase obiective principale au fost definite în cursul anului trecut, în cadrul strategiei de sustenabilitate a Asahi Europe & International, grupul din care Ursus Breweries face parte. Acestea cuprind subiecte foarte importante pentru modul în care privim viitorul și felul în care încercăm să îl construim, pentru a avea un impact pozitiv atât asupra naturii, cât și a societății. Această strategie este construită cu viziune pe termen lung, cu două borne temporale foarte importante, stabilite pentru anii 2030, respectiv 2050.
Anul 2030 reprezintă pentru noi momentul în care ne propunem ca fabricile noastre sa ajungă la un nivel neutru al amprentei de carbon și ne străduim să îndeplinim acest obiectiv prin proiecte care contribuie substanțial la reducerea impactului asupra mediului. În acest capitol sunt incluse trecerea întregii flote de motostivuitoare de la modele alimentate pe gaz la modele integral electrice sau achiziția, din 2022, de energie electrică 100% din surse regenerabile pentru fabricile noastre de bere din Timișoara, Buzău, Cluj-Napoca și Brașov.
În 2022, vom continua activitățile noastre centrate în jurul celor șase piloni pe care îi urmărim în procesul de dezvoltare durabilă, pe întregul nostru lanț operațional, pornind de la furnizori, până la consumatorul final.
Ce investiții verzi aveți în vedere în anul următor?
Robert Uzună: Investițiiile realizate de Ursus Breweries țin cont deja de câțiva ani de criterii riguroase în privința sustenabilității. Astfel, transformările prin care trec atât fabricile noastre, lanțul logistic sau ambalajele produselor din portofoliu sunt realizate ținând cont de obiectivele de dezvoltare durabilă. Un exemplu este semnarea contractului cu ENGIE Romania de achiziţie de energie electrică 100% din surse regenerabile, începând cu 1 ianuarie 2022. Contractul va acoperi întreaga nevoie de consum pentru fabricile noastre de bere din Brașov, Buzău, Cluj-Napoca și Timișoara.
Care este totalul investițiilor în sustenabilitate, în ultimii ani?
Robert Uzună: În ultimii trei ani, perioadă analizată în cel mai recent Raport de Dezvoltare Durabilă 2018-2020 al Ursus Breweries, am implementat o serie de investiții cu spectru larg în care am avut implicit și criterii de sustenabilitate. Dar fiind vorba de proiecte ample și numeroase este dificil să avansăm o cifră exactă. Putem să ne referim însă la suportul direct acordat comunităților în care suntem activi. Astfel, în intervalul 2018 – 2020, am alocat către comunitățile noastre 4,7 milioane de lei prin sponsorizări, donații și proiecte comunitare. Unul dintre cele mai de succes proiecte din această zonă este chiar parteneriatul dezvoltat de Timișoreana împreună cu Crucea Roșie Română, prin care 1 milion de lei a mers către achiziția de aparatură medicală pentru dotarea spitalelor.
În 2020, modernizarea unui nou depozit din Buzău a contribuit la eficientizarea activității Ursus Breweries și la îmbunătățirea parametrilor de sustenabilitate; de exemplu, reducerea emisiilor de CO2 datorită proximității față de fabrica de bere din oraș. De asemenea, în toate depozitele Ursus Breweries, utilizăm acum doar motostivuitoare cu alimentare electrică.
Intentionați sa apelați la fonduri europene dedicate tranziției la economia verde?
Robert Uzună: Finanțările europene, și mai ales Programul Național de Redresare și Reziliență, sunt o oportunitate pentru industria berii, la fel cum sunt pentru întreaga economie locală. Până acum, investițiile noastre au fost realizate integral din surse proprii. Însă credem că este o oportunitate de care trebuie să profite cât mai mulți actori cu impact din economia locală.
Care sunt realizările Ursus legate de sustenabilitate în 2020? Dar în 2021?
Robert Uzună: Preocuparea Ursus Breweries pentru dezvoltarea durabilă pornește în primul rând de la propriile activități și de la comunitățile în care este prezentă. Credem că implicarea și susținerea comunităților din care facem parte este esențială pentru o societate armonioasă, dar și pentru ghidarea responsabilă a dezvoltării noastre, ca principal producător de bere la nivel național. Astfel, la debutul pandemiei, în 2020, ne-am preocupat în primul rând de sănătatea și siguranța angajaților noștri și am reușit să le punem la dispoziție servicii profesionale de consiliere în domenii precum psihologie, juridic, financiar, dar și acces la programe de wellbeing.
Grija pentru comunitate ne-a determinat să demarăm campania „Separați, dar împreună”, în cadrul parteneriatului dintre Timișoreana și Crucea Roșie Română, menționat anterior, prin care 1 milion lei a asigurat dotarea spitalelor cu aparatura medicală necesară.
Reamintesc și programul de graduate trainee al companiei, denumit Brew your Future, prin care oferim oportunități de carieră proaspeților absolvenți. Acesta completează programul de burse oferite anual studenților și elevilor cu rezultate academice bune, care dovedesc și implicare civică.
Angajamentul nostru în această zonă a continuat cu construcția a 12 zone de relaxare Ciucaș în perioada 2018-2020, destinate oamenilor din comunitățile locale pentru activități de relaxare și de picnic, dar și prin realizarea de acțiuni de protejare a mediului și de colectare a deșeurilor de ambalaj la marile festivaluri naționale Untold, Neversea și Oktoberfest.
În plan operațional, realizările se concretizează în pași care contribuie în ansamblu la atingerea obiectivului nostru ca în 2030 să avem o amprentă neutră asupra mediului.
În zona de responsabilitate privind consumatorii, suntem mândri să afirmăm că portofoliul nostru de produse prezintă pe ambalaje informații nutriționale, dar și mesaje de responsabilitate în privința consumului de alcool. Totodată, prin platforma Despre Alcool, am continuat să oferim informații utile despre consumul responsabil de alcool.
În perioada 2019-2020, am susținut implementarea de către Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC) și Centrul Step by Step pentru Educație și Dezvoltare Profesională a programului “Reziliența și prevenirea violenței în contextul consumului excesiv de alcool”. Scopul acestuia este foarte important în dezvoltarea noilor generații, deoarece se ocupă de prevenirea consumului excesiv de alcool și a violenței în acest context, prin informarea părinților în cadrul unor seminarii și workshop-uri specializate și prin promovarea unor metode de educație pozitivă în familiile din România.
De asemenea, am derulat programe de responsabilizare a consumatorilor prin acțiuni de colectare și reciclare în cadrul marilor festivaluri naționale și am relansat aplicația Zero La Mie, utilă oricărui conducător auto pentru a-și estima nivelul de alcool din sânge în cazul în care a consumat alcool.
Cât de greu este sa aliniați angajații din România la strategia de sustenabilitate?
Robert Uzună: Comportamentele sustenabile se deprind prin practică și prin puterea exemplului. Ca berari, nu avem doar responsabilitatea unui produs de calitate, ci și pe cea de utilizare responsabilă a resurselor. Dincolo de aspectele operaționale, observăm că deschiderea colegilor noștri este din ce în ce mai mare către astfel de acțiuni. Cel mai elocvent exemplu este chiar programul anual de voluntariat pentru plantarea copacilor. Bineînțeles, în contextul pandemic, o astfel de acțiune, care de obicei strânge sute de colegi, ar fi implicat riscuri deloc de neglijat pentru ei și nu ar fi fost posibilă. Dar deschiderea lor, angajamentul de participare și un efort logistic suplimentar au fost ingredientele perfecte ca peste 700 de colegi să poată realiza această acțiune de plantare simultan, de la distanță și în siguranță, în 2021.
Ce așteptări aveți de la autoritățile din România?
Robert Uzună: Din poziția de cel mai mare producător de bere la nivel local, Ursus Breweries este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetele naționale și locale și are un impact semnificativ la nivel de industrie, angajând aproximativ 26% din forța de muncă din acest domeniu. Reușim aceste performanțe prin alinierea scopurilor comune cu partenerii și comunitățile noastre și reușim să o facem într-un mod armonios. Iar cheia pentru orice evoluție și progres, este dialogul. Dialogul între autorități și companii este singura cale sigură către o linie directoare comună și către folosirea eficientă a resurselor.