Folosim cookie-uri pentru a analiza traficul și a îmbunătăți experiența ta.
RefuzOUG 114 nu ajută consumatorul final, consideră Saniya Melnicenco,
Preşedinte ROPEPCA (Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră). Domnia sa a precizat: “Estimăm un efect negativ direct asupra bugetului de stat de peste 2,2 miliarde de lei anual”.
Saniya Melnicenco a declarat: “Anul 2018 a fost foarte activ pentru noi, a început, în februarie, cu modificarea prețului de referință la gaze naturale, fiind corelat cu cotaţiile de la bursa CEGH de la Baumgarten (Austria).
A doua modificare a avut loc în aprilie 2018, cu legea 73/2018 care a stabilit că impozitul pe venitul suplimentar la gaze naturale va fi permanent.
În iulie 2018, Legea nr. 167/2018 a stabilit introducerea unei obligații pentru producători de a-și comercializa 50% din producția lor pe piețele centralizate.
Toate aceste modificări au influențat situația ulterioară a producătorilor.
În momentul în care a fost modificat prețul de referință, în corelație cu Baumgarten, producătorii au informat și au tras semnalul de alarmă că acest lucru va influența prețul de gaze, în sensul creșterii acestuia. Ulterior, am văzut că această majorare a fost pusă în cârca producătorilor.
Referitor la obligația de comercializare a producției pe piețele centralizate, la sfârșitul anului 2016 – a fost emisă o ordonanță prin care s-a stabilit obligația temporară a producătorilor de a vinde 30% din producția lor pe piața centralizată (OUG 64/2016). În iulie, această obligație a devenit permanentă (Legea 167/2018), majorându-se la o cotă de 50% începând cu 1 ianuarie 2019, cu posibilitatea ca Guvernul să majoreze anual cota.
Impozitul pe veniturile suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul de gaze naturale a fost stabilit în anul 2013, cu scopul de a crea un fond pentru sprijinirea consumatorilor vulnerabili. Acest impozit a fost impus temporar. Industria s-a conformat cu această cerință și după cum vedeți plătim acest impozit de peste șase ani. Spre suprinderea noastră, acest impozit a devenit permanent, cu două grile de impozitare, de 60%, respectiv 85%. Este o povară fiscală foarte mare pentru producătorii autohtoni. Deși am plătit acest impozit de circa 6 ani, am observat că ideea de a crea un fond pentru protejarea consumatorilor vulnerabili nu s-a concretizat.
Toamna anului 2018 a fost o perioadă de foc pentru companiile producătoare, din punct de vedere al reglementărilor. În noiembrie 2018, au avut loc discuții în Camera Deputaților privind PL-x 199/2017, privind revizuirea modului de calcul privind impozitul pe veniturile suplimentare la gaze naturale, în sensul abrogării anumitor deduceri. Practic, producătorii nu mai pot să-și deducă redevența din impozitul pe veniturile suplimentare.
Tot în toamnă s-a discutat și despre introducerea unui impozit pe cifra de afaceri de 5%.
Finalul anului 2018 a adus apariția OUG 114/2018. Membrii noștri ne-au semnalat că, din cauza apariției acestui act normativ, vor reduce drastic capitalul pentru investiții, că își vor revizui toate planurile operaționale și de investiții, că vor închide anumite zăcăminte care vor deveni ne-economice și că vor revizui politica de personal.
Aceste opinii ne-au determinat să comandăm și un studiu independent, realizat de Deloitte România, care a fost dat publicității la finalul lunii februarie.
Concluziile studiului au fost:
Am continuat dialogul cu reprezentanții Guvernului, ai Parlamentului, am făcut o sesizare către Comisia Europeană.
La finalul lunii martie, Guvernul a modificat OUG 114/2018 prin OUG 19/2019, menținând prețul plafonat doar pentru consumul casnic de la 1 mai.
Măsura se aplică numai producătorilor de gaze, prima verigă din tot lanțul valoric. S-a discutat despre cât de neconcurențială și descurajantă este această măsurp pentru producători, pentru proiectele noastre de investiții. Trebuie să spunem că OUG 114 BIS, adică OUG 19/2019, este totuși un pas înainte.
Dar plafonarea nu ar trebui să fie pentru trei ani, ci pentru mai puțin. Această perioadă ar trebui folosită pentru a crea mecanismele de protecție pentru consumatorii vulnerabili, pentru cei care chiar au nevoie, și să nu descurajăm producția autohtonă de petrol și gaze.
Trebuie să stimulăm exploarea de gaze naturale și țiței în România. Una din aceste condiții este modificarea legii petrolului (problema accesului la teren, datele clasificate, reorganizarea ANRM), în afara stabilirii unui cadru fiscal predictibil și stimulativ pentru investiții”.
Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră este compusă din 15 companii membre, care asigură locuri de muncă pentru 14.000 de oameni. Companiile membre Ropepca au contribuit la bugetul de stat cu taxe și impozite de peste 5,5 miliarde euro în perioada 2014-2017. Investițiile acestor companii au fost de peste 4 miliarde de euro în aceeași perioadă de timp.
Începând cu 1 august 2025, cetățenii pot solicita Cartea Electronică de Identitate (CEI) la orice…
După un 2024 al deciziilor curajoase și al transformării strategice, Trencadis confirmă în prima jumătate…
ANAF are sarcina să găsească toate cuiburile de firme inactive, radiate sau care desfăşoară activităţi…
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit vineri că producătorii auto, cum ar…
Federaţia Exportatorilor Francezi de Vinuri şi Băuturi Spirtoase (FEVS) a avertizat vineri asupra impactului "brutal"…
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenki a cerut vineri din nou să se întâlnească personal cu preşedintele…
This website uses cookies.
Read More