* Mihăiţă Ursu: Sindicatul Unit Tarom nu a făcut dovada în fața Tarom a numărului de membri; Tarom s-a bazat pe buna credință a SUT în cadrul negocierilor
*Mihăiţă Ursu: Greva salariaților ar însemna pierderi financiare săptămânale de 20 milioane euro pentru Tarom
Sindicatul ETOS din Tarom a făcut plângere recent la Poliţia Ilfov Sindicatului Unit Tarom-SUT, suspectând că acesta din urmă nu are 671 membri şi că s-a folosit de semnăturile angajaţilor care au plecat prin Programele de Plecări Voluntare derulate de către Tarom în perioada 2021-2022, prezentând Instanţei de la Judecătoria Buftea documente false pentru obţinerea reprezentativităţii la nivel de unitate.
Contactat de noi pentru o reacție, domnul Narcis Pașcu, președintele SUT, nu ne-a trimis punctul domniei sale de vedere cu privire la aceste acuzații. Așteptăm în continuare opinia domniei sale.
Tarom are în acest moment 1227 de salariaţi şi opt sindicate. Se pare că SUT este cel mai mare, având câteva sute de membri. Sindicatul Unit Tarom este şi cel care a negociat zilele acestea cu conducerea Tarom contractul colectiv de muncă şi care a anunţat, în urma eşecului negocierilor, că va declanşa conflictul de muncă.
Potrivit unor documente intrate în posesia noastră, Sindicatul ETOS Tarom, organizaţie sindicală cu personalitate juridică obţinută prin instanţă, membră a Federaţiei Naţionale a Sindicatelor Portuare (FNSP), reprezentată de angajata Tarom Luca Georgiana, a formulat o plângere la Poliţia Ilfov împotriva Sindicatului Unit Tarom, reprezentantă de angajatul Tarom Narcis Pașcu „pentru posibila săvârşire a mai multor infracţiuni prevăzute şi pedepsite prin Legea 286/2009 – Cod de Procedură Penală”.
În plângerea înaintată la Poliţie, se precizează:
„În data de 23 iunie 2022, angajatorul TAROM, aflat încă în procedură de restructurare, a invitat toate cele opt sindicate existente în companie – Sindicatul ETOS, Sindicatul Independent Operaţional TAROM/SIOT, Sindicatul Însoţitorilor de Bord din România/SIBR, Sindicatul Piloţilor de Linie din România/SPLR, Sindicatul Personalului Navigant TAROM/SNPT, Sindicatul Naţional Tehnic TAROM/SNTT, Sindicatul Exploatare Tehnică Aeronave/SETA, Sindicatul Unit Tarom-SUT – la o primă şedinţă de negociere a unui nou contract colectiv de muncă la nivel de unitate. Fiecare sindicat este dedicat unei zone specific din companie şi din aviaţie.
La această întâlnire, preşedintele Sindicatului SUT a afirmat că acest sindicat este majoritar, având 671 membri şi a înaintat Comisiei de Negociere sentinţa Civilă nr 5578 din 19 aprilie 2022 a judecătoriei Buftea, devenind astfel singurul Sindicat în măsură să negocieze un nou contract colectiv de muncă la nivel de unitate.
Verificând portalul Judecătoriei Buftea, am regăsit Dosarul cu nr. 9205/94/2022, prin care a fost admisă, în cadrul şedinţei din 19 aprilie 2022, cererea pentru obţinerea reprezentativităţii la nivel de unitate formulată de petentul Sindicatul Unit Tarom.
Suspicionăm faptul că SUT nu a avut şi nu are 671 membri şi că s-a folosit inclusiv de semnăturile angajaţilor companiei care au plecat prtin Programele de Plecări Voluntare derulate de către Tarom în perioada 2021-2022 ca o măsură de reducere a impactului restructurării asupra salariaţilor, prezentând astfel Instanţei de la Judecătoria Buftea documente false.
Solicităm efectuarea de cercetări în acest sens, respectiv privind numărul real de membri ai SUT, precum şi veridicitatea documentelor depuse la Judecătoria Buftea şi tragerea la răspundere a făptuitorilor, respectiv preşedintele Narcis Paşcu şi membrii Conducerii Executive SUT.
Mijloacele de probă pe care se întemeiază plângerea sunt martori şi înscrisuri”.
Acum două zile, negocierile dintre Sindicatul Unit TAROM (SUT) şi conducerea companiei pe tema Contractului Colectiv de Muncă au eşuat, iar sindicaliştii au anunţat marţi noapte că vor declanşa conflictul de muncă, urmând paşii legali.
Potrivit SUT, salariile angajaţilor sunt foarte mici, aceştia nemaiavând creşteri salariale din anul 2008. SUT a spus că nu s-a obţinut creşterea salariilor nici măcar cu rata inflaţiei.
Potrivit surselor noastre, documentele privind demararea grevei au fost depuse deja la ITM, iar conform legii va urma o acţiune de mediere; dacă şi aceasta eşuează, va fi declanşată o grevă de avertisment, urmând ca ulterior să fie grevă generală.
TAROM înregistrează pierderi de mai bine de 13 ani, situaţia financiară a companiei fiind deteriorată semnificativ în ultimii ani. Potrivit conducerii TAROM, pentru a satisface solicitările SUT, TAROM ar trebui să plătească în plus o sumă în cuantum total de aproximativ 180 milioane lei, fiind pusă astfel în pericol supravieţuirea societăţii şi menţinerea locurilor de muncă.
Potrivit TAROM, actuala situație financiară extrem de dificilă a TAROM, dar și de limitările impuse prin dispozițiile OUG 139/2020, potrivit cărora TAROM are obligația să nu acorde bonusuri, sporuri şi să reducă cheltuielile salariale, conducerea TAROM se află în imposibilitatea de a accepta revendicarile solicitate de către Sindicatul Unit TAROM (SUT).
Conducerea TAROM a mai anunţat că propune preluarea drepturilor prevăzute în Acordul în vigoare încheiat cu majoritatea sindicatelor, cu câteva amendamente: majorarea valorii tichetelor de masă la 30 de lei şi acordarea unor majorări salariale către categoriile prioritare de salariaţi, în limita fondului de salarii aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2022.
Mihăiţă Ursu: Sindicatul Unit Tarom nu a făcut dovada în fața Tarom a numărului de membri; Tarom s-a bazat pe buna credință a SUT în cadrul negocierilor
Reporter: Aveţi cunoştinţă de plângerea de la Poliţie a Sindicatului ETOS privind Sindicatul Unit Tarom, ETOS suspicionând că SUT a prezentat instanţei documente false pentru obţinerea reprezentativităţii la nivel de unitate?
Mihăiţă Ursu: Da, am aflat ulterior de la colegii mei, membri în alte sindicate.
Reporter: Din informaţiile pe care le deţineti, prin Departamentul HR, câţi membri are Sindicatul SUT?
Mihăiţă Ursu: În evidenţele HR figurează 327 membri cotizanţi.
Reporter: Dacă ETOS are dreptate, cât de legale mai sunt întâlnirile şi negocierile conducerii TAROM cu SUT?
Mihăiţă Ursu: Tarom a plecat de la prezumţia că Hotărârea judecătorească, obţinută pe propriile declaraţii ale conducerii SUT, prezentată de către aceştia în cadrul primei şedinţe de negocieri constituie mai mult decât dovada reprezentativității acestuia. SUT nu a făcut dovada în fața Tarom a numărului de membri, ci a prezentat doar hotărârea judecătorească. Astfel, Tarom s-a bazat pe buna credință a SUT în cadrul negocierilor, bună credință care se prezumă până la proba contrară.
Dacă ETOS are dreptate, vom afla în urmă cercetărilor efectuate de către instituțiile abilitate ale statului. În situația în care răspunsul va fi afirmativ, toate negocierile se vor anula de drept, situație în care Tarom se va îndrepta împotriva SUT pentru toate prejudiciile materiale și morale cauzate de acesta.
Reporter: Negocierile cu SUT s-au încheiat. Este foarte posibil să înceapă greva. Care ar fi pierderile financiare săptămânale ale companiei TAROM dacă ar fi grevă? Dar cele de imagine?
Mihăiţă Ursu: Pierderile financiare săptămânale se pot ridica la 20 milioane euro. Cele de imagine sunt enorme, nu le putem cuantifica la acest moment.
Reporter: În urma încheierii negocierilor, mai există CCM (contract colectiv de muncă) ? Angajații TAROM mai au drepturi?
Mihăiţă Ursu: La nivel de unitate, Tarom nu a mai avut CCM din 2017. În ultimii ani au fost încheiate acorduri cu sindicatele, care au conținut drepturi ce s-au aplicat tuturor salariaților, în virtutea principiilor nediscriminării și egalității de tratament, consacrate de Codul Muncii. Angajații Tarom beneficiază în continuare de drepturile acordate în baza legilor, precum și de cele prevăzute în contractele individuale de muncă. Cu toate acestea, salariații au pierdut cele mai multe drepturi, precum salariile compensatorii acordate în caz de concedieri individuale / colective, sporuri (de vechime, de noapte, de lucru sistematic peste program, de lucru în condiții nocive, de degivrare, etc), zile de concediu de odihnă suplimentar, transportul gratuit al angajaților, tichetele de masă, bonurile de combustibil, ajutoarele sociale… s.a.