Debitele au scăzut pe brațul Sulina din cauza lucrărilor făcute de partea ucraineană pe Bâstroe, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport; ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritimi aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor. Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 de cm, potrivit surselor noastre care au participat la şedinţa de astăzi a Ministerului Transporturilor.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a discutat cu Adina Vălean, Comisarul European pentru Transporturi, care a afirmat că Bruxelles-ul nu va accepta, sub niciun pretext, încălcarea de Ucraina a convențiilor internaționale și bilateriale pe mediu, potrivit surselor noastre.
Ministrul Transporturilor îl va informa astăzi pe premierul Nicolae Ciucă despre evoluția situației îi va pune la dispoziție datele prezentate de companiile din domeniul naval aflate în coordonarea MTI.
În cadrul întâlnirii de la Ministerul Transporturilor, Sorin Grindeanu a spus potrivit surselor noastre: “Am discutat direct cu Adina Vălean și voi discuta cu premierul, deoarece diplomația română și-a dovedit din nou limitele!”
Se pare că ucrainenii au dragat până la minimum 7 m pe Canalul Bâstroe, iar partea română NU a fost informată despre aceste lucrări de adâncire.
Sursele noastre mai spun că autoritățile navale ucrainene au anunțat deja armatorii că șenalul are o adâncime de 7 metri, ceea ce permite intrarea pe Canalul Bâstroe a unor nave mari: “Deja debitele au scăzut pe brațul Sulina din cauza lucrărilor făcute de partea ucraineană, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport. În plus, dragajale efectuate și pe brațul Chilia pentru a asigura debitele pe Bâstroe provoacă retragerea apei de pe canalele adiacente din Delta Dunării și afectează atât flora și fauna, cât și transportul de pasageri. Ucrainenii deversează materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritime aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor. Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 de cm”.
Consiliul de miniștri ai Ucrainei a aprobat în februarie 2022, înainte de începerea războiului, lucrări pentru navigația pe Canalul Bâstroe, iar războiul a fost folosit ca pretext pentru a obține acordul de tranzit pentru nave terțe pe Canalul Bâstroe, conform surselor.
Ucrainenii au folosit ca pretext ajutorul oferit de România pentru tranzitul în perioadă de război pentru a începe lucrări de dragare care s-au dovedit a fi destinate adâncii șenalului și nu întreținerii lui”, mai spun sursele.
Potrivit Convenţiei de la Belgrad din 1948, singurul canal navigabil acceptat în Delta Dunării este Canalul Sulina.