Turism

Sorin Stoica, CEO Eturia: Efectul prețurilor mari se resimte în anumite destinații și mai ales pe zona de transport aerian

După pandemie și izbucnirea războiului, nici perioada următoare nu se arată una ușoară pentru companiile de turism, reiese dintr-un interviu acordat de domnul Sorin Stoica, CEO Eturia, pentru Financialintelligence.ro.

Acesta ne-a spus ce decizii de business a luat în perioada pandemiei și post-pandemie, astfel încât 2021, deși a fost foarte dificil, a fost încheiat cu vânzări record peste cele raportate în 2019, considerat un an de vârf: “A fost o perioadă în care ne-am reinventat, am dezvoltat alte business-uri și, nu în ultimul rând am explorat zona de operare de chartere”.

Totuși, Sorin Stoica nu știe să preconizeze când se vor regla prețurile în piața de turism, având în vedere  creșterile de la final de 2022, când toată lumea a vrut să călătorească. Trendul în materie de cereri de vacanță a crescut la sfârșitul anului 2022 și se menține și în primele 3 luni ale acestui an, prin urmare CEO-ul Eturia are motive să fie îngrijorat pentru perioada de toamnă-iarnă a acestui an când previziunile arată că se vor înregistra creșteri în continuare.

Anul trecut, cererea mare de călătorii a creat probleme logistice atât la sol în destinații, cât și în rândul operatorilor din aviație, determinând astfel o creștere de prețuri, care a avut efectul de a le demonstra hotelierilor că se poate și cu prețuri mari. Sorin Stoica a precizat: “Efectul prețurilor mari încă continuă în anumite țări și pe anumite zboruri. Noi urmărim foarte atent piața ca să putem anticipa ce se va întâmplă în sezonul toamnă-iarnă 2023. Nu știm ce va fi, nu știm când se va face reglarea inversă, iar asta mă sperie mai mult decât evenimentele care au fost, pentru că nu știu dacă nu cumva va fi o tendință de revenire nenaturală a călătoriilor exotice la ceea ce erau înainte de 2018-2019. Adică aceste excursii nu sunt pentru toată lumea. Am fost acum în Thailanda. Totul foarte scump față de ce era Thailanda, chiar dacă am fost în locuri să le numim exclusiviste, știu când ceva este over-priced. Și cu toate acestea, era full“.

Totuși, Sorin Stoica nu știe să preconizeze când se vor regla prețurile în piața de turism, având în vedere creșterile de la final de 2022, când toată lumea a vrut să călătorească. Trendul în materie de cereri de vacanță a crescut la sfârșitul anului 2022 și se menține și în primele 3 luni ale acestui an, prin urmare CEO-ul Eturia are motive să fie îngrijorat pentru perioada de toamnă-iarnă a acestui an când previziunile arată că se vor înregistra creșteri în continuare.

Anul trecut, cererea mare de călătorii a creat probleme logistice atât la sol în destinații, cât și în rândul operatorilor din aviație, determinând astfel o creștere de prețuri, care a avut efectul de a le demonstra hotelierilor că se poate și cu prețuri mari, a spus Sorin Stoica: “Efectul prețurilor mari încă continuă în anumite țări și pe anumite zboruri. Noi urmărim foarte atent piața ca să putem anticipa ce se va întâmplă în sezonul toamnă-iarnă 2023. Nu știm ce va fi, nu știm când se va face reglarea inversă, iar asta mă sperie mai mult decât evenimentele care au fost, pentru că nu știu dacă nu cumva va fi o tendință de revenire nenaturală a călătoriilor exotice la ceea ce erau înainte de 2018-2019. Adică aceste excursii nu sunt pentru toată lumea. Am fost acum în Thailanda. Totul este scump față de ce era Thailanda, chiar dacă am fost în locuri, să le numim exclusiviste, știu când ceva este over-priced. Și cu toate acestea, era full. “

***

Cum apreciați activitatea Eturia în perioada pandemiei? Cum v-a afectat războiul din Ucraina?

Sorin Stoica: Pe toți ne-a afectat pandemia și încă nu știm cât de mult ne-a afectat psihic. A fost un rollercoaster de emoții, de schimbări. Dacă ne aducem aminte, 2020 debutase ca un an în forță, în care toată lumea dorea să călătorească.

Erau trei ani la rând de creștere, 2017, 2018, 2019, iar noi eram în plină recrutare de colegi noi. Angajasem foarte mulți oameni în proiecte și totul s-a întâmplat brusc. Mi-am spus că niciodată nu o să-mi mai ignor intuiția. În decembrie 2019, văzusem că noul virus din China se transmite cu ușurință și că e foarte contagios, atunci în subconștient, mi-am zis că asta va fi ceva periculos, că ne va afecta pe toți. Nu a durat mult până au început lucrurile să se precipite. Dar tot am negat. În ianuarie, deja se vedeau niște semne, dar era ceva ce nu se mai întâmplase în memoria recentă și nu ne-am putut gândi că, dacă în China se închid orașe, se vor închide și în Europa.

Îmi aduc aminte că noi, în februarie, făceam promoții pe America de Sud, Caraibe și alte zone. Începuse să fie afectată China. În ianuarie- februarie nu mai vindeam vacanțe în China, deși nu credeam că vor fi blocaje, pentru că mai fuseseră virusuri: Ebola, Zika, gripa porcină, dar apoi totul s-a accelerat.

A fost un șoc, pentru că era ceva ce nu te gândeai că se poate întâmpla. Apoi a intervenit problema businessului, pentru că eram aproape de vacanțele de Paște, aveam numar record de turiști, dar începeau anulările. A trebuit să vedem ce facem cu banii, care erau împrăștiați în toată lumea pe la companiile aeriene. Turiștii voiau banii. Companiile aeriene au început să ofere vouchere, după care lucrurile au început să se liniștească. Au fost și turiști care nu au înțeles situația, care au vrut banii. Am dat banii înapoi, acolo unde s-a putut. În prima lună și jumătate, până la jumătatea lunii aprilie, am lucrat cu colegii mei ca să reprogramăm vacanțele. La început, am reprogramat pe 2-3 luni, dar apoi a fost clar că nu va fi ceva de scurtă durată și am început să dăm vouchere.

În luna mai nu se știa încă nimic, abia în iunie am început să avem din nou solicitări. Am început să vindem vacanțe în România, Europa, am mai făcut câteva vânzări și apoi rezervele de bani au început să se termine. Am fost nevoiți să aplicăm tot felul de măsuri, cu șomaj tehnic, pe rând, câte o săptămână, sau concediu fără plată. Apoi, în luna august, am renunțat la aproximativ 20% dintre colegi, dar din fericire, i-am adus pe toți înapoi.

În aprilie-mai am făcut foarte mult training, ne-am pus la punct un soft, am făcut tot felul de webinarii cu clienții, cu partenerii, cât să rămânem conectați. A fost o perioadă interesantă cu webinariile, până a început să fie inflație de webinarii, de care nici acum nu am scăpat și nici nu mai cred că scăpăm vreodată.

Vara a fost o căutare continuă de destinații. Se deschisese Grecia cu mașina. Se deschidea, apoi se închidea, era necesar testul Covid, apoi îl scoteau. În octombrie s-a deschis Maldive.

Noi am fost în vacanță în octombrie. A fost cea mai ciudată vacanță. Uitându-ma în urmă, acum, cred că a fost cea mai reușită. Nu era nimeni în aeroportul Otopeni, am zburat cu Qatar Airways, a fost primul zbor pe care compania Qatar l-a reluat. Avionul era pe jumătate gol. Resortul în Maldive era pe jumătate gol. A fost o senzație fresh. Senzația pe care am avut-o când am urcat în avion, pâna să decoleze, era ca a unui deținut eliberat din închisoare. Mi-a fost frică, până în ultima clipă, până am ajuns în Maldive, că se va întâmpla ceva, că se va anula, că o să vină iarăși o restricție de ultim moment.

La sfârșitul lunii octombrie – noiembrie, am luat decizia să facem primul charter în Maldive. A fost o decizie care ne-a schimbat oarecum soarta, pentru că foarte multe alte agenții nu și-au asumat acest risc. Noi da. A fost un proiect de succes. Astfel, rând pe rând am deschis chartere către: Republica Dominicană și Mexic, doar acestea fiind deschise la acel moment.

În Mexic, de Revelion, îmi aduc aminte că aveam bilete de avion cumpărate și nu le-am anulat pentru că am spus că se va deschide și s-a deschis.  Am avut un boom de vînzări și am încheiat anul 2020 în forță. Decembrie 2020 a fost luna în care am lucrat aproape non-stop, pâna în ziua de Crăciun deoarece toată lumea voia să călătorească.

În februarie 2021, s-au introdus, din nou, restricții pentru românii care reveneau  în țară și aveau nevoie de teste Covid la intrare, aveam turiști peste tot în lume, testul costa mult, turiștii se temeau să nu iasă pozitivi și să rămână în țările respective. Astfel, am înregistrat din nou o scădere a cererilor.

Anul 2021 a fost un an dificil, dar încet, încet lucrurile păreau că revin la normal fiindcă se deschideau destinațiile, inclusiv cele de plajă, fapt care ne ajuta extrem de mult. În vară s-au deschis Mauritius și Kenia. Îmi aduc aminte că, în Iordania, am avut primele grupuri și femeile pupau autocarul pe stradă pentru că s-au întors turiștii. Nu exagerez. În Namibia, am avut primul grup în noiembrie 2021 și ne trimiteau partenerii e-mail cu rugămintea să nu îl anulăm. În Kenia am avut curse charter, iar primul avion care a plecat către această destinație a fost și primul care a aterizat după pandemie.

A fost o perioadă de descoperiri, de creare de noi business-uri.

Deși a fost foarte dificil, 2021 a fost un an foarte bun, cu vânzări peste 2019. Nu știu cum am realizat asta. Bănuiesc că  flexibilitatea de care am dat dovadă, munca în echipă, decizii luate, riscurile asumate au dus la succes.

2022 a debutat cu începutul războiului din Ucraina. Impactul a fost mult sub cel pe care îl așteptam, având deja experiența crizei trăite deja. Mă așteptam să se repete scenariul din 2020 când turiștii își cereau banii înapoi și sincer credeam că nu o să mai cumpere nimeni vacanțe. Așteptările mi-au fost din fericire înșelate astfel că impactul negativ a durat vreo două săptămâni, apoi lumea și-a văzut de treabă.

A doua parte a anului 2022 s-a dovedit a fi mult mai dificilă, deoarece toată lumea a vrut să călătorească în același timp. Au început să călătorească cei din țările din Vest, iar capacitatea aeronavelor, hotelurilor, personalului din travel nu a făcut față. Asta a dus la probleme logistice, dar și la o creștere de prețuri, care a avut efectul de a le demonstra hotelierilor că se poate chiar și cu prețuri mult mai mari. Din păcate, efectul prețurilor mari continuă în anumite țări și pe anumite zboruri. Ne uităm cu îngrijorare la ce se întâmplă în sezonul toamna-iarna care va veni, în care prețurile la avioane sunt duble față de 2019.

Nu știm ce va fi, nu știm când se va face reglarea inversă, iar asta mă sperie mai mult decât evenimentele care au fost, pentru că nu știu dacă nu cumva va fi o tendință de revenire nenaturală a călătoriilor exotice la ceea ce erau înainte de 2018-2019. Adică aceste excursii nu sunt pentru toată lumea. Am fost acum în Thailanda. Totul scump față de ce era Thailanda, chiar dacă am fost în locuri mai deosebite, pot să simt când ceva este over-priced. Și cu toate acestea, era full.

Toate evenimentele care au avut loc, în ultimii trei ani mă determină să trag următoarele concluzii: dorința de a călători și de a ne deplasa fizic în diverse locuri din lumea asta este adânc înrădăcinată în noi și nu va putea fi susbtituită nici de Metaverse, nici de soluții virtuale, nu cred că generațiile noastre vor fi vreodată mulțumite să călătorească virtual. A doua concluzie este că e important într-un business să nu-ți plângi de milă, ci să accepți care e situația și să vezi cum poți să-ți faci business-ul să se adapteze noii situații din piață. A treia concluzie ar fi aceea că cel mai important într-o criză este să faci tot ceea ce se poate să îți păstrezi oamenii, pentru că fără echipa Eturia nu știu unde am fi ajuns.

Paradoxul este că noi am făcut niște sacrificii, dar ele au fost răsplătite cu vârf și îndesat la toate nivelurile, pentru că business-ul nostru în 2022, aproape că s-a dublat față de 2019.

Ne-am dat voie să gândim mai mult și mai sus, am deschis noi divizii de business, avem acum o divizie de wholesale, în care vindem hotelurile noastre contractate direct către alte piețe din lumea asta prin motoarele de căutare online. Avem o divizie online pentru România, ww.sejurexotic.ro, care deja e live de două luni de zile și, deși e în versiune beta, produce.

Suntem în achiziție și de alte sotfware-uri și dorim să lansăm și alte produse online.  Vom păstra core-business-ul Eturia, și anume vânzarea de vacanțe cu consultanță inclusă, dar prețurile vor fi mai mari decât în online. Deja, în acest moment, vacanțele la plajă vândute în online(www.sejurexotic.ro) au prețuri cu 5-6% mai mici decât ceea ce vindem pe www.eturia.ro oferind consultanță.

Pentru 2023, unul din planurile noastre este să ne extindem business-ul de vânzări, în afara României, cel mai probabil, în Ungaria. În același timp, ne uităm să deschidem birouri de incoming în alte țări, nu doar pentru turiștii români, dar și pentru alte piețe. De ce? Pentru că avem suficient de multă experiență, știm ce să facem, cunoaștem piața locală, iar acesta din urmă poate reprezentă un nou pilon de business.

În acest moment, am reușit să ne creștem pilonii de business. Înainte de pandemie aveam doi și anume business-ul Eturia Clasic și business-ul de agenții revânzătoare. Acum avem Eturia Clasic și TravelHubX, companie care a preluat businessul de agenții revânzătoare. Pe lângă asta, am lansat divizia de vânzări online- Sejur Exotic și  divizia de wholesale B2B Hotels4U. Noi am tot acumulat contacte directe cu hoteluri din lume pentru că facem asta de 10 ani. Avem un portofoliu foarte interesant care se apropie de 1000 hoteluri, pe care le distribuim prin TravelHubX și către alte agenții din România, și prin Hotels4U către alte piețe.

E un altfel de business, cu marja mică, de 2-3%, dar îți oferă confortul când știi că ai și clienți din India, Orientul Mijlociu, din Mexic, Dominicană, Turcia și din alte țări. Mai ales ca businessul nu necesită multă intervenție umană, funcționează 24/7.

Pentru familiile cu copii mici, ce destinație exotică mai apropiata recomandați?

Sorin Stoica: Depinde de copii și de familii. Când fata mea avea un an am fost în Bali, când avea doi ani am mers în Thailanda, când avea 3 ani am fost în Republica Dominicană. Cu copiii de trei-patru ani e mai ușor de zburat, decât cu cei de nouă-zece ani. Ei se bucură de călătorie, sunt cuminți.

N-aș zice că distanța ar trebui să fie o preocupare, ci să fie o destinație sigură. Acum cam toată industria s-a poziționat astfel încât să ofere avantaje pentru familiile cu copii. Dar dacă e să nominalizez o destinație aproape, aș recomanda Maldive, pentru că sunt două zboruri cu Qatar Airways de 4 ore și jumătate. Recomand și Zanzibar sau Mauritius. Depinde și ce își doresc să facă. Singapore, pentru copii de 4-5 ani poate să fie foarte interesant, pentru că sunt foarte multe de făcut, chiar dacă este un zbor puțin mai lung. Grădina zoologică din Singapore este superbă, Jurong – parcul de păsări, insula Sentosa – care e o insulă întreagă de plină de atracții, Gardens by the Bay. Chiar și Thailanda e o destinație potrivită. Phuket nu e atât de departe. Mă uitam că am zburat 4 ore și jumătate până în Doha și de acolo 6 și jumatate. Nu mi se pare atât de mult. În Phuket sunt iarăși multe de făcut. Este sanctuarul elefanților, unde poți să interacționezi cu elefanți într-un mediu sustenabil, fără să îi chinui. Poți face plimbări cu barca și chiar snorkeling. Este greu să nominalizezi o destinație pentru o familie cu copii, depinde de familie, de copii, de activitățile pe care și le doresc, dacă vor să stea la plajă sau dacă vor să exploreze.

Care este destinația dumneavoastră preferată?

Sorin Stoica: Nu există una preferată. Nu poți să numești o destinație ca fiind preferată deoarece fiecare rezonează cu o anumită stare de spirit pe care o ai, cu o anumită perioadă în care călătorești, depinde cu cine călătorești și scopul pentru care călătorești.

Aș putea spune că destinația preferată strict pentru plajă este Maldive. Dacă ar fi să numesc o regiune/zonă în care eu mă simt foarte bine cu mine însumi, ar fi Africa de Est: Uganda, Rwanda, Tanzania, Kenia, pentru că îmi place natura și îmi plac animalele.

Dacă ar fi să numesc o destinație mai modernă, combinație între civilizație și natură – Statele Unite. În fiecare an mă duc în Statele Unite, într-un stat sau două, pe care îmi place să le descopăr în detaliu. Sunt în Statele Unite niște parcuri naționale extraordinare, pe care nu le găsești în altă parte.

Dacă ar fi să mă gândesc la tot ce înseamnă „joy of life”, atunci America Latina mi-a plăcut foarte mult.

Nu există o destinație preferată.

Ce destinații noi intentionați să mai introduceți în portofoliul Eturia?

Sorin Stoica: Sunt introduse cam toate, cred că sunt peste 150 țări. Nu cred că avem o țară relevantă pentru turism pe care nu am avut-o în portofoliu, dar evident dorim să extindem anumite destinații, adică să le facem mai prezente, în sensul în care sunt destinații pe care le vindem foarte mult, aici vorbim despre cele cu 10-15% din cifra de afaceri.

Ce destinație este cea mai bine vândută?

Sorin Stoica: Cea mai bine vândută de la începuturi până azi rămâne Maldive. Republica Dominicană, Tanzania, Thailanda, Peru, Japonia, Mexic, Statele Unite, Cuba, acestea sunt destinațiile din top. Ele diferă de la an la an. Mai sunt Seyschelles, Mauritius, Bali, Indonezia, Argentina, Brazilia, Cuba, Singapore, Malaezia, Vietnam. Cam acestea sunt destinațiile care au vânzări relevante, care reprezintă macar 3% din vânzările noastre. Apoi sunt destinațiile emergente, care au potențial să crească. Am investit și crescut foarte mult Namibia, Africa în general. Noi pariem mult pe Africa. Namibia, Uganda, Rwanda. Mai nou ne uităm la Zambia, Zimbabwe, revenim cu Madagascar. Ne dorim să revenim cu Africa de Sud, pentru că și-au închis ambasada din România, trebuie să te duci personal în Ungaria să îți iei viza. Facem scrisori lunare către ei pentru a ne introduce sistemul de viză electronică, dar pentru că nu suntem în Schengen, nu sunt în sistemul de viză electronică. Deci, Africa ar fi în general un continent pe care pariem. Ne dorim, apropo de noi destinații, să revenim cu China, care e o destinație de top pentru noi.

Vreți să aduceți și turiști străini în România?

Sorin Stoica: Nu e în planul nostru. Studiem posibilitatea să oferim în viitor servicii de DMC (Destination Management Company), de incoming, în țările pe care noi le vindem pentru turiștii noștri și ai altora.

Autoritățile române au anunțat că sprijină agențiile de turism care aduc turiști străini în România, prin taxa de incoming. Și mă gândeam că poate vă surâde cumva ideea, 40 euro pe persoană adusă în țară, trebuie să stea 4 nopți.

Sorin Stoica: E foarte bine, din punctul meu de vedere, e un lucru extraordinar de bun. România are un potențial foarte mare ca destinație turistică, noi am tot cochetat cu ideea de a face incoming, dar nu am găsit momentul potrivit, Deși avem o țară minunată, mi se pare foarte greu cu infrastructura. Hai să facem un tur al României, orice țară pe care o vindem încercăm să-i găsim un best of în zece zile. E foarte complicat în România din cauza traficului. Și este foarte imprevizibil.

Cum vedeți turismul în România?

Sorin Stoica: Cu foarte mare potențial, oamenii care fac incoming și oamenii care oferă servicii turistice în România, sunt mulți profesioniști, hoteluri, restaurante, cluburi, zona de entertainment, cred că suntem în top în foarte multe țări și oferim extrem de multe lucruri, dar stăm foarte prost pe logistică, infrastructură.

România trebuie să își propună o viziune, poate nu vrem turism, ci vrem IT și agricultură. Ar putea fi și turismul în primele 4-5 obiective, pentru că avem natură, cultură și obiceiuri, avem wildlife, avem cluburi foarte bine puse la punct, avem mare, deltă, munte….. Rămâne de văzut ce va fi.

Dacă ar fi să promovați o zonă de turism din România, care ar fi aceea?

Sorin Stoica: E frumoasă Valea Prahovei, dacă nu ai sta în trafic. Delta Dunării este minunată, Harghita-Covasna atractivă pentru urși și viața sălbatică. Bucovina, Transilvania, Apuseni îmi plac foarte mult. Dar infrastructura și lipsa de activități în zona lasă de dorit. Am pățit asta în Sri Lanka, care e o destinație minunată, e o destinație family friendly, pentru că ai și mare, și plantație de ceai și elefanți în sălbăticie, wildlife, monumente culturale, dar au o infrastructură neprietenoasă.

Articole recente

Guvernul Ungariei vrea să proteje industria şi locurile de muncă după acordul comercial SUA-UE

Guvernul Ungariei elaborează planuri pentru a proteja locurile de muncă şi industria ţării, după acordul…

1 minut ago

Inundațiile din Suceava: sute de dosare de daună au fost deja deschise. Procesul este în plină desfășurare (UNSAR)

Proprietarii locuințelor asigurate din Județul Suceava care au fost afectate de inundațiile din ultimele zile…

4 minute ago

Preşedintele Trump ordonă construirea unei săli de bal uriaşe la Casa Albă

Preşedintele american Donald Trump, care remodelează Casa Albă după gusturile sale, va adăuga o sală…

31 de minute ago

Ministrul de Externe cere Primăriei Tulcea să îndepărteze steagul Rusiei din faţa unei clădiri publice

Ministrul Afacerilor Externe, Oana Ţoiu, a solicitat Primăriei Tulcea să îndepărteze steagul Rusiei arborat în…

33 de minute ago

Iranul respinge acuzaţiile de tentative de “asasinat şi răpiri” în străinătate aduse de SUA şi alte ţări occidentale

Iranul a respins acuzaţiile de tentative de "asasinat şi răpiri" în străinătate pe care i…

o oră ago

Premieră pentru programul FIDELIS: titluri de stat pe 10 ani denominate în euro (MFP)

Ministerul Finanțelor lansează astăzi, 1 august până vineri 8 august, o nouă emisiune FIDELIS de…

2 ore ago

This website uses cookies.

Read More