Stadiul PNRR: mult întârziat. Rămâne însă oportunitatea pe care nu ne permitem să o ratăm (Cristian Popa)

Disponibilitate vot on-line AGAO si AGAE 23 octombrie 2025 prin platforma eVOTE
Calcul rata dobanda pentru cuponul 36
VAN la data 15.10.2025
VAN la data 15.10.2025
Document informare - alocare actiuni
România se poziționează pe locul 7 la nivel global în privința prioritizării acestor teme Transformarea digitală și securitatea […]
Încrederea mediului de afaceri privat în economia românească este în scădere, arată un sondaj realizat de Confederația Patronală […]
International Finance Corporation (IFC) a reconfirmat angajamentul de a sprijini proiecte strategice în România, în domenii care pot […]
Cris-Tim Family Holding anunță aprobarea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară („ASF”), în data de 15 octombrie 2025, […]
Într-o perioadă în care fiecare leu contează, Provident Financial România lansează Ghidul Românului chibzuit, un material practic care […]
După introducerea și operaționalizarea celor două coduri COR (Clasificatorul Ocupațiilor din România) dedicate profesiei de IR – Specialist […]
• Marea Britanie vizează companiile petroliere rusești Lukoil și Rosneft • Scopul este reducerea veniturilor Kremlinului destinate finanțării […]
După semnarea acordului-cadru pentru furnizarea de „Soluții și produse TIC Cloud intern” destinate implementării Cloud-ului Guvernamental al României, […]
Luna septembrie ar trebui să fie vârful de inflație, a transmis Cristian POPA, Membru în Consiliul de Administrație, […]
Țintă 2030: 153.000 de tone de hidrogen regenerabil pentru a decarboniza transportul și industria grea. Schimbare de paradigmă: […]
Guvernul pregăteşte o Ordonanţă de Urgenţă prin care să transfere protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare de […]
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este cea mai ambițioasă inițiativă de reforme și investiții pe care România a avut-o vreodată la dispoziție. Cu o alocare totală de 28,5 miliarde euro (13,6 miliarde euro granturi și 14,9 miliarde euro împrumuturi), PNRR ar trebui să accelereze modernizarea infrastructurii, digitalizarea administrației publice și îmbunătățirea sectoarelor esențiale precum sănătatea și educația, cu bani europeni.
Cu toate acestea, România se confruntă cu întârzieri majore. Până la sfârșitul lunii septembrie 2024, din totalul de 28,5 miliarde euro, țara noastră a încasat doar 9,4 miliarde euro, adică aproximativ o treime. Problema este că, din acești bani, doar 4,1 miliarde euro erau efectiv cheltuite la finalul trimestrului III din 2024. În termeni de jaloane și ținte, România a îndeplinit doar 14% din ce își asumase, cu 448 jaloane rămase din 518 (date ale Comisiei Europene). Asta înseamnă că ritmul de absorbție și implementare este extrem de lent. Fără reforme, respectiv jaloane îndeplinite, miliardele nu vor mai veni.
În plus, România a fost singura țară în pericol de suspendare a angajamentelor de plată sau a plăților, în baza articolului 10 din Regulamentul Facilității de Redresare și Reziliență, care sancționează statele membre care nu corectează deficitul excesiv.
Am mai spus-o și în trecut: PNRR nu este doar despre absorbția unor fonduri europene, ci despre modernizarea structurală a României. Este greu de imaginat o altă ocazie în care cineva îți oferă 28,5 miliarde euro pentru dezvoltare și îți cere doar să faci ceea ce oricum era necesar: reforme, disciplină fiscală și să investești eficient, strategic, să faci ceva să îți fie mai bine pe termen lung. Beneficiile sunt duble: nu doar că ai o sursă solidă de finanțare, dar ai și un set clar de reforme și mecanisme de implementare care să sprijine o dezvoltare sustenabilă. Este, desigur, important să primim undițe, nu pește, pentru a ne descurca și atunci când programul expiră.
Mai avem mai puțin de doi ani la dispoziție pentru a valorifica această oportunitate. La final, sumele necheltuite se pierd. Vom reuși să creștem rata de absorbție a fondurilor?