Stadiul PNRR: mult întârziat. Rămâne însă oportunitatea pe care nu ne permitem să o ratăm (Cristian Popa)
Erata Hotarari AGEA 29 aprilie 2025
Stadiu litigiu Alro - ANAF
Hotararea AGOA din data de 05.11.2025
Disponibilitate Raport Rezultate Q3 2025 si detalii Teleconferinta
ANRE a aprobat Planul de Dezvoltare al SNT 2024-2033- actualizat 2025
Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat Planul de Dezvoltare a Sistemului Naţional de Transport […]
Datele statistice despre creditele neperformante (NPL) de la Banca Naţională a României arată că există o creştere, media […]
Planul Băncii Centrale Europene privind lansarea unui euro digital până în 2029 se loveşte de opoziţia puternică a […]
Investițiile alternative sunt așteptate să depășească 32 de trilioane de dolari,până în 2030, impulsionate în mare parte de […]
UNIQA a lansat oficial UNIQA Sustainable Business Solutions în regiunea SEE, operațiunile fiind coordonate de România pentru toate […]
Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat, azi, solicitarea SSIF BRK Financial Group de autorizare a domnului […]
Sancțiunile occidentale împotriva Rusiei și Iranului generează volume record de petrol stocat la bordul navelor, împiedicând formarea unui […]
„Shutdown”-ul guvernamental din SUA a intrat miercuri în a 36-a zi, doborând recordul precedent de cea mai lungă […]
Banca Națională a României (BNR) atrage atenția publicului că documentul „Pericol crescut privind siguranța juridică – Procură cu […]
Ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat, la reuniunea Consiliului miniștrilor Mediului, desfășurată la Bruxelles, că […]
Potenţialul României este atât de mare, încât, chiar dacă nu am ales căile cele mai profitabile, uneori cele […]
Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este cea mai ambițioasă inițiativă de reforme și investiții pe care România a avut-o vreodată la dispoziție. Cu o alocare totală de 28,5 miliarde euro (13,6 miliarde euro granturi și 14,9 miliarde euro împrumuturi), PNRR ar trebui să accelereze modernizarea infrastructurii, digitalizarea administrației publice și îmbunătățirea sectoarelor esențiale precum sănătatea și educația, cu bani europeni.
Cu toate acestea, România se confruntă cu întârzieri majore. Până la sfârșitul lunii septembrie 2024, din totalul de 28,5 miliarde euro, țara noastră a încasat doar 9,4 miliarde euro, adică aproximativ o treime. Problema este că, din acești bani, doar 4,1 miliarde euro erau efectiv cheltuite la finalul trimestrului III din 2024. În termeni de jaloane și ținte, România a îndeplinit doar 14% din ce își asumase, cu 448 jaloane rămase din 518 (date ale Comisiei Europene). Asta înseamnă că ritmul de absorbție și implementare este extrem de lent. Fără reforme, respectiv jaloane îndeplinite, miliardele nu vor mai veni.
În plus, România a fost singura țară în pericol de suspendare a angajamentelor de plată sau a plăților, în baza articolului 10 din Regulamentul Facilității de Redresare și Reziliență, care sancționează statele membre care nu corectează deficitul excesiv.
Am mai spus-o și în trecut: PNRR nu este doar despre absorbția unor fonduri europene, ci despre modernizarea structurală a României. Este greu de imaginat o altă ocazie în care cineva îți oferă 28,5 miliarde euro pentru dezvoltare și îți cere doar să faci ceea ce oricum era necesar: reforme, disciplină fiscală și să investești eficient, strategic, să faci ceva să îți fie mai bine pe termen lung. Beneficiile sunt duble: nu doar că ai o sursă solidă de finanțare, dar ai și un set clar de reforme și mecanisme de implementare care să sprijine o dezvoltare sustenabilă. Este, desigur, important să primim undițe, nu pește, pentru a ne descurca și atunci când programul expiră.
Mai avem mai puțin de doi ani la dispoziție pentru a valorifica această oportunitate. La final, sumele necheltuite se pierd. Vom reuși să creștem rata de absorbție a fondurilor?