Burse/Investitii

Stânean, TeraPlast: Suma pe care o vom ridica din piață, prin majorarea de capital, o vom folosi pentru finanțarea proiectelor de dezvoltare; Urmează să publicăm prospectul cu prețul emisiunii

  • ”Creșterea costurilor de finanțare are evident un efect coroziv asupra rezultatelor oricărei companii”

TeraPlast (TRP) poartă în continuare discuții cu mai multe ținte potențiale de preluare, unele mai avansate, altele la început, ne-a spus Alexandru Stânean, CEO al companiei, în cadrul unui interviu.

Compania derulează în această perioadă o majorare de capital social. Stânean ne-a spus: “Suma pe care o vom ridica din piață, prin majorare de capital, o vom folosi pentru finanțarea acestor proiecte de dezvoltare. În această perioadă, desfășurăm pașii premergători și obținem aprobările necesare, urmând să publicăm prospectul cu prețul emisiunii și toate detaliile cu privire la procedura de subscriere odată ce aceste condiții sunt îndeplinite integral”.

***

Cum merg planurile Grupului TeraPlast de extindere în Europa?

Alexandru Stânean: Extinderea amprentei noastre geografice cuprinde două direcții – creșterea exporturilor și creșterea prin achiziții. Ne caracterizează perseverența în dezvoltarea afacerilor noastre și, de obicei, vedem oportunități acolo unde ceilalți văd obstacole. Istoricul nostru reprezintă dovada faptului că prin curaj și viziune ne-am respectat promisiunea de a aduce plus-valoare acționarilor, partenerilor și angajaților noștri de fiecare dată.

Din perspectiva vânzărilor în afara României, acestea au crescut în primul trimestru din 2024 față de primul trimestru din 2023, cu 32% la nivel consolidat, de la 23 milioane de lei, la aproape 31 milioane de lei. Vânzările în afara României reprezintă, astfel, 17% din cifra de afaceri, iar produsele noastre ajung în 22 de piețe din Europa.

Din perspectiva M&A, analizăm constant oportunitățile care pot apărea și aplicăm un proces temeinic de analiză. Achizițiile pe care le facem au scopul de a întări Grupul TeraPlast prin producție locală și sinergii, prin proximitatea față de regiuni în care există oportunități puternice, însă în care prezența noastră până în acel moment a fost redusă.

Spre exemplu, Grupul Wolfgang Freiler ne întărește prezența în piața central și vest europeană prin eficientizarea costurilor logistice, portofoliul solid de clienți existenți și mixul de produse pe care împreună îl putem aduce în piață. În plus, există un potențial mare de continuare a dezvoltării infrastructurii industriale a fabricilor din Ungaria. De altfel, anul acesta investim 4 milioane de euro în fabricile de acolo.

Achiziția Palplast Moldova ne întărește poziția în estul Europei și aduce oportunități noi pentru portofoliul de instalații. Republica Moldova are nevoie acută de dezvoltarea infrastructurii de apă-canal și gaz, iar situația actuală este similară României de acum 20 de ani. Statutul de țară candidată la UE și programe precum „Satul European” se traduc în surse de finanțare care vor accelera acest proces. Încă un aspect important este poziționarea geografică în raport cu Ucraina. Acest scenariu nu este deocamdată un factor cu greutate în deciziile noastre pe termen scurt, dar pe termen mediu și lung poate reprezenta o pârghie importantă de creștere a vânzărilor.

Suntem un campion regional, însă dincolo de asta suntem unul dintre puținele business-uri românești a cărui viziune depășește granițele țării. Ne extindem și atacăm pozițiile liderilor europeni pe piețele pe care activăm. Ne dezvoltăm pentru a deveni un lider european în producția de mase plastice, cu origini românești. Sunt convins de faptul că în câțiva ani vom putea anunța că am devenit lideri pe cel puțin încă două piețe din Europa.

Ducem, așadar, produsele românești de înaltă calitate pe tot continentul în timp ce acasă, în România, ne aducem contribuția la dezvoltarea economiei și a comunității. Mi-ar plăcea să văd mai multe afaceri românești care au această viziune și împreună să contribuim la creșterea atractivității țării noastre, oferindu-le românilor de peste graniță un motiv să se întoarcă acasă.

Aveți tranzacții în discuție pentru acest an? Ce zone vizează și pe ce vă bazați în operațiunile M&A?

Alexandru Stânean: Strategic, vizăm dezvoltarea către piețele din vest și business-uri care activează în piețele pe care avem expertiză. Aplicăm teoria cercurilor concentrice și ne uităm unde ajungem mai repede, care ar fi cele mai eficiente rute. În cazul producției locale, căutăm să acoperim zone noi care să fie adiacente celor deservite acum, să mărească amprenta geografică a produselor noastre și să contribuie la eficientizări ale mixului de produse și de logistică. Acesta a fost și unul dintre raționamentele pentru achiziția fabricilor Grupului Wolfgang Freiler din Ungaria din perspectiva poziționării, a proximității, și de aceea, spre exemplu, înainte să ne uităm la Franța, vom avea zona centrală a Europei bine acoperită.

Sunt multe oportunități, însă cheia stă în răbdarea de a ne face temele, de a aloca chiar și doi ani unui astfel de proces, cum a fost cazul unora dintre achizițiile făcute în trecut. Obiectivul nostru din perspectiva M&A este unul calitativ – întărirea Grupului și creșterea accelerată a afacerilor, respectiv achiziția la un preț corect a unor companii sănătoase, care au potențial de dezvoltare în viitor. Nu alergăm după aplauze pentru numărul de companii cumpărate sau valoarea impresionantă a banilor cheltuiți. Purtăm în continuare discuții cu mai multe ținte potențiale, unele mai avansate, altele la început.

Pentru a ne pregăti pentru potențiale concretizări ale acestor discuții, facem și o majorare de capital social cu aport în numerar în perioada următoare. Suma pe care o vom ridica din piață o vom folosi pentru finanțarea acestor proiecte de dezvoltare. În această perioadă desfășurăm pașii premergători și obținem aprobările necesare, urmând să publicăm prospectul cu prețul emisiunii și toate detaliile cu privire la procedura de subscriere odată ce aceste condiții sunt îndeplinite integral.

Ați spus că economia are o șansă unică, în contextul fondurilor PNRR. Cum vedeți situația în prezent?

Alexandru Stânean: Așa cum am mai spus: este o șansă care nu trebuie ratată și trebuie să depunem toate eforturile pentru a fructifica la maximum oportunitățile pe care le aduc aceste fonduri. Din păcate, lucrurile nu arată foarte bine. Cererile de plată au fost depuse cu întârziere, termenele de respectare a jaloanelor nu sunt îndeplinite de prea multe ori.

Ar trebui să privim acest program cu un spirit puternic antreprenorial și, în loc să renunțăm la investiții, așa cum s-a întâmplat anul trecut, ar trebui să ne ambiționăm să le realizăm. Nu avem scuză să nu investim în bunăstarea noastră și în viitorul copiilor noștri. Sunt state în Europa, precum Polonia, Croația sau Grecia, care au renegociat în sus fondurile PNRR și chiar au solicitat împrumuturi suplimentare.

România are capacitățile de producție și specialiștii care pot răspunde acestei cereri cu produse românești. Provocarea este de fapt absorbția acestor fonduri pentru dezvoltarea țării. Avem puterea de a absorbi mai multe fonduri și, implicit, de a duce la bun sfârșit mai multe proiecte.

Cum vă afectează situația economică – mediul inflaționist, creșterea dobânzilor?

Alexandru Stânean: Creșterea costurilor de finanțare are evident un efect coroziv asupra rezultatelor oricărei companii. Ne apropiem deja de 2 ani de când ne confruntăm cu o inflație și dobânzi crescute. Pe termen lung, acestea pot încetini ritmul de dezvoltare a mediului de afaceri.

Noi ne-am adaptat situației din piață și avem deja implementate măsuri de eficientizare care își arată rezultatele. Regula de bază pentru noi este să ne mișcăm într-o plajă a gradului de îndatorare pe care o putem gestiona și să ne asigurăm că avem condiții optime la toate creditele deschise, astfel încât să putem fructifica oportunități de dezvoltare, fie ele investiții sau achiziții, atunci când ele apar.

Nu ducem lipsă de factori destabilizatori la nivel macroeconomic și geopolitic. Să ne reamintim lecțiile date de pandemie și de criza generată de războiul din Ucraina. Dacă acestea nu au fost suficiente, vom învăța încă o dată că dependența de surse de aprovizionare din afara Uniunii Europene și lanțurile logistice excesiv de lungi nu sunt sănătoase.

Avem nevoie de o industrie europeană solidă, integrată, transformând near-shoring-ul din declarație în realitate. Trebuie, totodată, să nu ne speriem la primele obstacole sau să ne resemnăm, ci să căutăm moduri de a le depăși, de a ne continua creșterea.

În ceea ce ne privește, ne-am diversificat portofoliul de business-uri și ne-am mărit amprenta geografică tocmai pentru a ne crește reziliența. Prin noile achiziții, în special prin integrarea Grupului Wolfgang Freiler, Grupul TeraPlast este și mai pregătit să facă față unor viitoare provocări.

Ce îngrijorări aveți în perioada următoare? Vă așteptați la o criză economică?

Alexandru Stânean: Suntem un grup cu o tradiție de 128 de ani și am reușit să ne adaptăm mereu provocărilor, este în ADN-ul nostru. Avem un business solid care are capacitatea de a face față unor evenimente adverse. Am demonstrat că ne adaptăm destul de ușor și putem gestiona perioade turbulente.

În pandemie am auzit o multitudine de voci care prevesteau criza economică. Acestea au revenit după pandemie, la izbucnirea războiului din Ucraina, iar acum, deși mai puține, analizează potențiala legătură dintre o criză economică și rezultatele alegerilor în marile puteri ale lumii. Este o situație similară poveștii drobului de sare și dacă ne oprim cu toții să ne îngrijorăm pe marginea unei astfel de ipoteze, vom rata oportunități și atunci da, cresc șansele ca acest scenariu să se concretizeze. Să alegem, în schimb, să avem cât mai prezente în minte lecțiile crizelor trecute, economice sau nu, să ne facem treaba cât de bine putem, să accesăm finanțări, să investim și să muncim pentru a atinge și a ne depăși obiectivele financiare și strategice. Dacă ne concentrăm cu toții pe asta, o eventuală criză ne va suprinde cu siguranță mai puternici și cu o capacitate mai bună de reacție.

Care sunt preocupările Teraplast legat de dezvoltarea durabilă?

Alexandru Stânean: Grupul TeraPlast oferă soluții eficiente pentru oameni și mediu. S-au împlinit 20 de ani de când această sintagmă este asociată grupului nostru, dar mai mult decât atât, în fiecare segment de business această misiune a noastră imprimă responsabilitate față de impactul prezent și preocupare pentru viitor.

Inițiativele de dezvoltare durabilă există în TeraPlast de mult, iar ca să enumăr câteva, vorbim despre fabrica de reciclare PVC rigid pe care o avem din 2016, despre țeava de canalizare cu material reciclat – Gri(n) Pipe – pentru care avem brevet de invenție din 2019 sau centrala fotovoltaică existentă, inaugurată în 2021.

La acestea se adaugă proiecte mai recente precum fabrica de ambalaje biodegradabile și compostabile sau centrala fotovoltaică nouă, finanțată parțial prin PNRR, care ne va ajuta, împreună cu centrala existentă, să evităm emisii de cca. 4.500 tone CO2e anual.

Avem la nivel de grup patru direcții majore de acțiune în sfera dezvoltării durabile: Apă curată, consum responsabil de resurse și protecția climei pentru un viitor sustenabil; Economie circulară și management eficient al deșeurilor pentru un lanț valoric durabil; Dezvoltare continuă pentru comunități sănătoase și muncă echitabilă; Guvernanță corporativă solidă pentru un business rezilient și transparent.

Detalii despre fiecare se regăsesc în raportul nostru de sustenabilitate. Ele articulează viziunea noastră privind modurile în care suntem parte din soluția de a gestiona responsabil masele plastice și de a contribui la substituirea lor cu alternative ecologice acolo unde este posibil, în timp ce ne desfășurăm activitatea într-un mediu în care integritatea, șansele egale, transparența și lipsa prejudecăților primează.

Modelul nostru de business este să găsim și să oferim soluții profitabile pentru problemele oamenilor și ale planetei, nu să creăm sau să generăm probleme de pe urma cărora să facem profit. Provocările schimbărilor climatice vor face ca secolul XX să fie secolul apei, iar soluțiile noastre adresează această problemă care, pe termen mediu și lung, va deveni mult mai presantă.

Articole recente

SUA: Rezerva Federală menţine nemodificată dobânda,sfidând solicitările preşedintelui Donald Trump de relaxare a politicii monetare

Rezerva Federală a SUA (Fed) a menţinut dobânda de referinţă la un interval cuprins între…

5 ore ago

Ionuţ Aurică – numit vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Ionuţ Aurică a fost numit în funcţia de vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,…

5 ore ago

Poate exista prosperitate fără educație financiară? Cum eliminăm inegalitățile economice printr-o abordare sistemică  (analiză ISF)

Valentin Ionescu (foto stânga), Președintele Institutului de Studii Financiare (ISF) și Ieronim Ștefan (dreapta), coordonatorul…

7 ore ago

Foto și video de la erupția vulcanului Klyuchevskoy

 Serviciul Geofizic al Academiei Ruse de Științe a publicat pe canalul său de Telegram foto…

7 ore ago

Robert Cosmin Pană, numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un mandat de patru ani

Robert Cosmin Până a fost  numit Director General Adjunct al SAI Muntenia Invest, pentru un…

7 ore ago

Emiratele Arabe Unite construiesc o conductă care va transporta apă desalinizată către sudul Fâşiei Gaza

Emiratele Arabe Unite (EAU) vor începe, cu acordul Israelului, construcţia unei conducte importante ce va…

9 ore ago

This website uses cookies.

Read More